Dobre wyniki Grupy Volkswagen w 2023 r. – programy zwiększające wydajność i rekordowa liczba premier nowych modeli stabilizują przyszły rozwój
- Solidne wyniki za 2023 r. pokazują, że Grupa radzi sobie bardzo dobrze, mimo wielu wyzwań na rynku motoryzacyjnym
- Wszystkie grupy marek przyczyniły się do zysku operacyjnego w wysokości 22,6 mld euro; z korektą wynikającą z efektów wyceny, w szczególności z transakcji zabezpieczających towary, osiągnął on 25,8 mld euro
- Rok 2023 był rokiem restrukturyzacji i konsekwentnego wdrażania programu TOP 10
- Uruchomiono kompleksowe programy, które wpłyną na przyszłe pule zysków; debiut całkowicie nowej platformy do samochodów elektrycznych PPE, rekordowa liczba premier nowych modeli w 2024 roku
- Wraz z programem regenerate+ Grupa opracowała strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej
- Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen: „W 2023 r. położyliśmy solidne fundamenty. Konsekwentnie realizujemy nowe inwestycje, aby wykorzystać ogromny potencjał Grupy Volkswagen. Dzięki inspirującym produktom i spójnej strategii z ufnością patrzymy na rok finansowy 2024. Grupa Volkswagen startuje do długodystansowego wyścigu transformacji z mocnej pozycji.”
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „W wymagającym otoczeniu Grupa Volkswagen osiągnęła solidne wyniki w 2023 roku. Na tym chcemy bazować w tym roku. Jesteśmy przekonani, że rok 2024 będzie pełen sukcesów, będziemy zwiększać liczbę nowych modeli, obniżać kosztów, w większym stopniu wykorzystamy efekt synergii w ramach Grupy oraz będziemy budować silniejszą pozycję w regionach, m.in. poprzez dalszy wzrost w Ameryce Północnej.”
„W 2023 r. położyliśmy solidne fundamenty. Konsekwentnie realizujemy nowe inwestycje, aby wykorzystać ogromny potencjał Grupy Volkswagen. Dzięki inspirującym produktom i spójnej strategii z ufnością patrzymy na rok finansowy 2024. Grupa Volkswagen startuje do długodystansowego wyścigu transformacji z mocnej pozycji. Obecnie przygotowujemy Grupę do zrównoważonego, pozytywnego rozwoju. Dzięki naszemu szerokiemu i stale rosnącemu portfolio produktów możemy spełniać życzenia wszystkich naszych klientów na całym świecie, jak żaden inny producent. Ta elastyczność jest ważną przewagą konkurencyjną, która pozwoli nam odnieść sukces w przyszłości” – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Solidne wyniki i programy wydajności stabilizują przyszły rozwój
W 2023 roku Grupa Volkswagen osiągnęła solidne wyniki w trudnym otoczeniu i udowodniła, że dzięki swoim silnym markom jest niezawodnym dostawcą. Dostawy wzrosły o 12 procent – do 9,24 mln pojazdów, do tego wzrostu przyczyniły się wszystkie regiony. Dzięki przychodom ze sprzedaży w wysokości 322,3 mld euro, zyskowi operacyjnemu w wysokości 22,6 mld euro i zyskowi po opodatkowaniu w wysokości 17,9 mld euro, Grupa Volkswagen udowodniła, że jej model biznesowy jest niezwykle odporny. Rentowność operacyjna sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniosła 7,0 procent, pomimo trudności wynikających z efektów wyceny, w tym zabezpieczenia towarów, co miało pozytywny wpływ na zysk operacyjny w poprzednim roku. Z korektą efektów wyceny, zysk operacyjny wyniósł 25,8 mld euro, co odpowiada marży na poziomie 8 procent. Przepływy pieniężne netto działu Automotive wzrosły do 10,7 mld euro, a dzięki płynności netto na poziomie 40,3 mld euro na koniec roku Grupa znajduje się w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Zysk na akcję uprzywilejowaną wzrósł o 2,26 euro – do 31,98 euro (wzrost o 8 procent).
Grupa Volkswagen już 1 marca 2024 r. opublikowała kluczowe dane za miniony rok obrotowy oraz prognozy na 2024 rok.
Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują dywidendę w wysokości 9,00 euro na akcję zwykłą i 9,06 euro na akcję uprzywilejowaną, co odpowiada wzrostowi o 0,30 euro na akcję zwykłą i uprzywilejowaną w porównaniu z rokiem poprzednim. Wskaźnik wypłaty odpowiada 28 procentom.
Udział pojazdów elektrycznych w dostawach stale rośnie
W minionym roku pojazdy elektryczne wciąż zyskiwały na popularności: We wszystkich kwartałach udział pojazdów z takim napędem w dostawach sukcesywnie wzrastał, osiągając szczytowy poziom około 10 procent w czwartym kwartale. W całym roku udział aut elektrycznych wyniósł 8,3 procent – to nowy rekord. W liczbach bezwzględnych Grupa Volkswagen dostarczyła w ubiegłym roku 771 100 pojazdów elektrycznych. Odpowiada to wzrostowi o 35 procent w porównaniu do 2022 roku, a do uzyskania świetnego wyniku przyczyniły się wszystkie regiony. W ten sposób Grupa po raz kolejny umocniła swoją wiodącą pozycję w tym segmencie w Europie.
„W wymagającym otoczeniu Grupa Volkswagen osiągnęła solidne wyniki w 2023 roku. Na tym chcemy bazować w tym roku. Grupa jest dobrze pozycjonowana i ma mocne fundamenty finansowe. Na tej podstawie będziemy kontynuować naszą transformację w kierunku elektromobilności i cyfryzacji. Aby zapewnić sobie sukces w perspektywie długoterminowej, w 2024 r. skoncentrujemy się na rozwoju nowych pojazdów, redukcji kosztów, większym wykorzystaniu efektu synergii w ramach Grupy i osiągnięciu silniejszej pozycji w regionach, w tym poprzez dalszy wzrost w Ameryce Północnej” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Inwestycje osiągną szczyt w tym roku, a następnie spadną
Grupa konsekwentnie realizuje swój strategiczny plan inwestycyjny w celu dalszego zwiększania konkurencyjności, rozszerzania działalności na najbardziej atrakcyjnych rynkach wzrostu i wzmacniania całego portfolio produktów. Jednocześnie zwiększone wykorzystanie efektu synergii w ramach Grupy umożliwi ograniczenie inwestycji do 170 mld euro w nadchodzącym planie pięcioletnim na lata 2025-2029. Kwota ta zostanie przeznaczona głównie na nowe produkty, wzmocnienie regionów, biznes akumulatorowy oraz platformy dla pojazdów elektrycznych i modeli z nowoczesnymi silnikami spalinowymi (w dużej mierze z układami hybrydowymi). Oczekuje się, że inwestycje osiągną szczyt w 2024 roku, a następnie zbliżą się do docelowego poziomu 11 procent przychodów ze sprzedaży do 2027 roku.
Programy wydajności o trwałym wpływie na zyski
Grupa Volkswagen wdraża największy program zwiększenia rentowności, jaki kiedykolwiek został zainicjowany w Grupie i dąży do osiągnięcia trwałego efektu na poziomie ponad 10 mld euro w całej Grupie do końca 2024 roku. Firma koncentruje się na działaniach mających na celu zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów. Optymalizowane są koszty materiałów i produktów, redukowane koszty stałe i produkcyjne oraz zwiększane przychody ze sprzedaży i obsługi posprzedażnej.
Opracowane dla wszystkich marek programy zwiększające wydajność oferują potrójne korzyści. Mają one na celu nie tylko zwiększenie konkurencyjności Grupy i poprawę wydajności, lecz także uwolnienie środków finansowych na inwestycje w produkty i nowe obszary działalności oraz spełnienie wymagań klientów na całym świecie w perspektywie długoterminowej. Pomogą również zabezpieczyć miejsca pracy. Programy te są stale modyfikowane i rozwijane, aby były skuteczne na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Wprowadzenie platformy PPE da większą wydajność i elastyczność
Pierwsze efekty reorganizacji będzie można zobaczyć wraz z wprowadzeniem platformy premium do samochodów elektrycznych PPE, która cechuje się wydajnością, elastycznością i skalowalnością. Wzorowana na MEB platforma PPE umożliwia efektywne wykorzystanie efektu synergii w segmencie premium i luksusowym.
Portfolio modeli zostanie odświeżone w 2024 r., dotyczy to takich bestsellerów jak Volkswageny Golf, Tiguan, Passat, czy Skody Octavia i Superb wraz z nowoczesną technologią hybrydową, co jeszcze bardziej wzmocni pozycję Grupy. Do tego dojdą zupełnie nowe elektryczne samochody na platformie PPE, takie jak Porsche Macan Electric i Audi Q6 e-tron, a także bazujące na MEB Volkswageny ID.7, ID.7 Tourer i ID. Buzz z wydłużonym rozstawem osi oraz CUPRA Tavascan.
Dzięki licznym nowościom Grupa spodziewa się, że w nadchodzących miesiącach znacznie zwiększy się liczba zamówień w Europie Zachodniej. Dotyczy to także pojazdów elektrycznych, które są już dostępne i dla których nowy rok zaczął się wyraźnie lepiej niż notowano to na początku 2023 roku.
Ogólnie rzecz biorąc, Grupa Volkswagen jest przekonana, że 2024 rok będzie rekordowy, jeśli chodzi o nowe modele. W planach jest wprowadzenie ponad 30 nowych produktów. Wspierana przez silną działalność operacyjną, Grupa planuje również dalsze inwestycje w działalność związaną z akumulatorami i wzmocnienie regionów.
Elastyczna strategia
Grupa Volkswagen jest przekonana, że przyszłość mobilności należy do pojazdów elektrycznych. Podczas gdy niektóre kraje wykazują imponujące tempo transformacji w tym kierunku, wzrost zainteresowania autami elektrycznymi w innych regionach postępuje wolniej niż oczekiwano. Strategia Grupy Volkswagen charakteryzuje się zatem elastycznością. Podczas gdy prowadzone są szeroko zakrojone inwestycje w rozwój elektromobilności, wysoce konkurencyjne, wydajne i atrakcyjne modele z silnikami spalinowymi pozostaną istotną częścią gamy produktów w fazie przejściowej. Ulepszone i nowe hybrydy plug-in uzupełniają ofertę na wielu rynkach.
Wszystkie grupy marek przyczyniły się do wzrostu zysku operacyjnego
W 2023 roku wszystkie grupy marek w segmencie samochodów osobowych osiągnęły dobre wyniki. Wzrosła sprzedaż, zanotowano także solidny zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych. Wzrósł on we wszystkich markach mimo korekt związanych z zabezpieczeniem towarów.
Rentowność operacyjna sprzedaży grupy marek core (Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, SEAT/CUPRA) wzrosła do 5,3 procent (rok wcześniej: 3,6 procent), co wynika przede wszystkim ze znacznego wzrostu przychodów ze sprzedaży: o 21 procent – do 137,8 mld euro. Dzięki takim wynikom grupa marek core wykonała pierwszy ważny krok w kierunku osiągnięcia strategicznego celu rentowności na poziomie 8 procent.
Przychody ze sprzedaży grupy marek progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati) wzrosły do 69,9 mld euro (+13 procent) w 2023 roku. Zysk operacyjny spadł do 6,3 mld euro. Przed uwzględnieniem efektów wyceny, w szczególności z tytułu zabezpieczeń towarowych, zysk operacyjny wzrósł do 7,7 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży wyniosła 9,0 procent (rok wcześniej 12,3 procent). Po skorygowaniu o wspomniane efekty wyceny w wysokości -1,4 mld euro, wskaźnik ten wzrósł do 11,0 procent (w 2022 roku: 10,6 procent).
Grupa marek Sport Luxury (Porsche) nadal podążała swoją ścieżką sukcesu. Jej przychody ze sprzedaży wzrosły do 37,3 mld euro (rok wcześniej 34,6 mld euro), podczas gdy rentowność operacyjna sprzedaży utrzymała się na poziomie z poprzedniego roku i wyniosła 18,6 procent, pomimo niekorzystnych czynników, w szczególności zwiększonych wydatków, związanych z wprowadzeniem produktu na rynek i wyższych kosztów produkcji.
Zysk operacyjny działu Financial Services wniósł 3,8 mld euro do zysku Grupy, ale był o około jedną trzecią niższy od poziomu z poprzedniego roku. Wynika to z oczekiwanej normalizacji cen samochodów używanych. W latach 2021 i 2022 wartości rezydualne samochodów używanych wzrosły do bezprecedensowych poziomów z powodu niedoboru nowych pojazdów spowodowanego sytuacją z zaopatrzeniem w półprzewodniki. Grupa wcześniej uznała, że poziom ten będzie musiał wrócić do normy i uwzględniła to w prognozach.
Grupa Trucks (TRATON: MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus) była w stanie zwiększyć przychody ze sprzedaży do 45,7 mld euro (rok wcześniej: 39,5 mld euro) dzięki wyższym wolumenom, dopasowanemu miksowi produktowemu, lepszym cenom jednostkowym i wzrostowi w segmencie usług motoryzacyjnych. Grupa TRATON znacząco poprawiła swoją marżę operacyjną do 8,1 procent (rok wcześniej: 4,0 procent) przy zysku operacyjnym na poziomie 3,7 mld euro (w 2022 roku: 1,6 mld euro).
W CARIAD przychody z licencji kontraktowych wzrosły o ok. 30 procent – do 1,1 mld euro, ponieważ oprogramowanie jest wykorzystywane w coraz większej liczbie pojazdów Grupy zgodnie z planem. Jeśli chodzi o zysk operacyjny, w tym obszarze odnotowano straty w wysokości 2,4 mld euro ze względu na model biznesowy, ponieważ CARIAD inwestuje w przyszłe oprogramowanie, które przełoży się na zyski w przyszłości. Pod względem operacyjnym Grupa skupiła się na wprowadzeniu w tym roku na rynek ważnych produktów, takich jak Porsche Macan Electric i Audi Q6 e-tron.
Grupa odnotowuje postępy, jeśli chodzi o działalność związaną z akumulatorami. Jednak wyższe inwestycje i koszty utworzenia zespołów w różnych krajach doprowadziły do straty operacyjnej w wysokości 0,4 mld euro i odpływu gotówki netto w wysokości 0,8 mld euro. Wiąże się to z inwestycjami w działalność Grupy w zakresie akumulatorów, które są niezbędne do zwiększenia produkcji pojazdów elektrycznych.
Holistyczne podejście do zrównoważonego rozwoju poprzez program regenerate+
Grupa Volkswagen podchodzi do zrównoważonego rozwoju w holistyczny sposób: w odniesieniu do przyrody, pracowników, społeczeństwa i przedsiębiorstwa. W związku z tym Grupa opracowała dopasowaną do tego strategię zrównoważonego rozwoju. Ma ona zastosowanie w całej Grupie i stanowi podstawę ambitnych programów zrównoważonego rozwoju dla wszystkich marek Grupy.
Kluczowy dla redukcji emisji jest rozwój elektromobilności. Dzięki swojej strategii zrównoważonego rozwoju Grupa Volkswagen zapewnia ważny impuls i przyjmuje na siebie odpowiedzialność. Na przykład realizuje jeden z najbardziej ambitnych programów w zakresie rozwoju elektromobilności w branży motoryzacyjnej we wszystkich segmentach pojazdów.
Ważną rolę ma tu produkcja. Grupa Volkswagen dąży do osiągnięcia neutralnego bilansu emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach produkcyjnych na całym świecie do 2040 roku – 10 lat wcześniej niż planowano. Celem jest zmniejszenie o 90 procent emisji gazów cieplarnianych w porównaniu do 2018 roku. Grupa chce to osiągnąć na przykład poprzez zmianę dostawców energii i zwiększenie efektywności energetycznej. Do 2030 r. 100 proc. zewnętrznych dostaw energii elektrycznej we wszystkich lokalizacjach, w tym w Chinach, ma pochodzić ze źródeł neutralnych pod względem emisji CO2. Wszystkie europejskie zakłady są już zasilane w 100 procentach ekologiczną energią elektryczną. Osiem zakładów w Europie jest już neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Wszystkie dokumenty z dorocznej konferencji prasowej Grupy Volkswagen są dostępne na stronie internetowej: https://www.volkswagen-group.com/en/volkswagen-group-annual-media-analyst-and-investor-conference-on-march-13-2024-18144.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.