Nasz system zgłaszania naruszeń Whistleblower

Nasz system zgłaszania naruszeń Whistleblower

Przestrzeganie przepisów ustawowych i zasad wewnętrznych stanowią najwyższy priorytet w Grupie Volkswagen. Sukces całej Grupy oraz naszej Spółki opiera się na Integrity (uczciwość) i Compliance (zgodność z regulacjami). W celu spełnienia określonych standardów należy powziąć wiedzę o potencjalnych naruszeniach dokonanych przez naszych pracowników lub dostawców i położyć im kres. Dlatego też powierzyliśmy Centralnemu Biuru Dochodzeniowemu obsługę w naszym imieniu niezależnego, bezstronnego i poufnego Systemu Whistleblower

Wykwalifikowani i doświadczeni pracownicy z Biura Dochodzeniowego dokładnie badają każde zgłoszenie i podejmują systematyczne działania następcze.

Kluczowym filarem naszego Systemu Whistleblower jest zasada sprawiedliwości proceduralnej. Gwarantuje jak największą ochronę sygnalistom, osobom zamieszanym w sprawę oraz pracownikom uczestniczącym w dochodzeniu.

Obejmuje również możliwość anonimowego zgłaszania i anonimowej komunikacji. Grupa Volkswagen gwarantuje, że nie będzie podejmować żadnych kroków w celu identyfikacji anonimowych sygnalistów, którzy nie nadużywają Systemu Whistleblower. Co istotne, działania odwetowe wobec osób zgłaszających przypadki naruszenia oraz wszystkich osób, które przyczyniają się do prowadzenia dochodzeń, nie będą tolerowane. Osoby zamieszane w sprawę są uważane za niewinne do czasu udowodnienia naruszenia. Dochodzenia będą prowadzone z zachowaniem najwyższej poufności, a informacje przetwarzane w sposób uczciwy i szybki, z uwzględnieniem odpowiedniej ochrony.

W jaki sposób rozpatrujemy Twoje zgłoszenie?

Wykwalifikowani i doświadczeni koledzy z Biura Dochodzeniowego dokładnie badają każde zgłoszenie dotyczące potencjalnego naruszenia pracownika Grupy Volkswagen i systematycznie podejmują dalsze działania. Najpierw otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia. Następnie Biuro Dochodzeniowe dokonuje oceny Twojego zgłoszenia. Obejmuje to zebranie faktów, w szczególności od osoby zgłaszającej. Tylko wtedy, gdy ta wstępna ocena wykaże podstawy do podejrzenia naruszenia, rozpocznie się dochodzenie prowadzone przez specjalną jednostkę dochodzeniową. Następnie wyniki dochodzenia zostaną ocenione przez Biuro Dochodzeniowe i zalecone zostaną odpowiednie środki. Informacje o stanie* i wyniku postępowania zostaną przekazane Państwu bez zbędnej zwłoki.

Potencjalne naruszenia Kodeksu Postępowania dla Partnerów Biznesowych przez dostawców, w tym poważne zagrożenia i naruszenia praw człowieka i środowiska przez bezpośrednich i pośrednich dostawców, można również zgłaszać do Biura Dochodzeniowego - jak również zgłoszenia wymagające w inny sposób natychmiastowego działania. Biuro Dochodzeniowe poinformuje odpowiedzialne działy, które odpowiednio zajmą się sprawą. Obejmuje to w szczególności podjęcie niezbędnych środków w celu zminimalizowania lub zakończenia naruszeń i/lub zagrożeń.

* Czas przetwarzania jest zróżnicowany w zależności od przedmiotu procedury

Więcej informacji na temat zasad proceduralnych naszego systemu whistleblower znajdziesz tutaj.

Czego dotyczy Twoje zgłoszenie?

  • zastrzeżenia lub opinie dotyczące produktu lub usługi Volkswagen Group Polska

    W przypadku zastrzeżeń lub opinii dotyczących pojazdów i usług VGP lub naszych partnerów biznesowych (np. salonów samochodowych, warsztatów) prosimy o kontakt z działem obsługi klienta:

    Centrum Informacji Audi centruminformacji@cc.audi.pl
     
    Centrum Informacji Volkswagen customer@care.volkswagen.pl
     
    Centrum Informacji VW Samochody Dostawcze obsluga.vwuzytkowe@info.vw-group.pl
     
    Centrum Informacji ŠKODA obsluga.skoda@info.vw-group.pl
     
    Centrum informacji SEAT seat@info.vw-group.pl
     
    Centrum Informacji Cupra info@cupraofficial.pl

    Prosimy pamiętać, że nie będziemy w stanie przekazać zapytania ani podjąć żadnych działań ze względu na odpowiedzialność.
  • zgłoszenia potencjalnego naruszenia w systemie Whistleblower

    System Whistleblower oferuje różne kanały zgłaszania potencjalnych nadużyć ze strony pracowników Volkswagen Group Polska, naruszeń Kodeksu postępowania dla partnerów biznesowych lub poważnych zagrożeń, naruszeń praw człowieka i środowiska w naszym łańcuchu dostaw.

    Nie wpływa to jednak na ustawowe prawo do kontaktu z wyznaczonymi organami, jak opisano poniżej.

  • E-Mail
  • Adres pocztowy / osobiście
  • Rzecznicy Grupy Volkswagen
  • KANAŁ RAPORTOWANIA ONLINE
  • INFOLINIA 24/7
  • APLIKACJA SPEAK-UP

Kontakt z Biurem Dochodzeniowym Volkswagen AG można uzyskać poprzez e-mail (w każdym języku):
io@volkswagen.de

W przypadku skarg klientów należy skontaktować się z kanałami wymienionymi w sekcji „zastrzeżenia lub opinie dotyczące produktu lub usługi Volkswagen Group Polska”.

Centralne Biuro Dochodzeniowe

Adres pocztowy:
Volkswagen AG, Centralne Biuro Dochodzeniowe
Box 1717
Berliner Ring 2
38436 Wolfsburg, Niemcy

Osobiście:
Prosimy o wcześniejsze umówienie się na spotkanie, pisząc e-mail na adres:
io@volkswagen.de

Koncern Volkswagen wyznaczył zewnętrznych prawników do pełnienia funkcji Rzeczników. Doradzają oni w zakresie systemu Whistleblower lub zapewniają, że zgłoszenia od sygnalistów są przekazywane anonimowo do Biura Dochodzeniowego, jeśli jest taka potrzeba.
 
Jeśli chcesz skontaktować się z Rzecznikiem, możesz znaleźć jego dane kontaktowe tutaj:

http://www.ombudsmen-of-volkswagen.com

Istnieje możliwość skorzystania z internetowej platformy komunikacyjnej SpeakUp w celu skontaktowania się z Biurem Dochodzeniowym w ponad 65 językach. System ten jest poufny i technicznie zabezpieczony oraz umożliwia anonimowe przesyłanie zgłoszeń.
 
Dostęp do internetowego kanału zgłaszania można uzyskać za pośrednictwem następującego łącza:

https://goto.speakup.report/volkswagen

Szczegółowe instrukcje dotyczące dokonywania zgłoszeń online, za pomocą aplikacji lub telefonicznie można znaleźć tutaj.

Zgłoszeń można dokonywać zostawiając wiadomość głosową przez telefon 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Po wprowadzeniu numeru telefonu (właściwego dla kraju, w którym się znajdujesz), zostaniesz poproszony o wprowadzenie kodu organizacji. Następnie można przesłać zgłoszenie w formie nagrania głosowego. Biuro Dochodzeniowe otrzyma jedynie pisemną transkrypcję. Zadzwoń ponownie, aby wysłuchać odpowiedzi lub dalszych pytań organu dochodzeniowego.

Wybierz z listy odpowiedni numer telefonu dla swojego kraju lub regionu i przygotuj kod organizacji 122203.

Można również pobrać aplikację SpeakUp „SpeakUp - Listen for a change” firmy People Intouch (tylko urządzenia osobiste), aby uzyskać dostęp do bezpiecznego systemu zgłaszania. Za pośrednictwem tej aplikacji można przesłać zgłoszenie pisemne lub zostawić wiadomość głosową (również anonimowo). Potrzebny będzie kod organizacji 122203. Aby zobaczyć wiadomość od organu dochodzeniowego lub odpowiedzieć na dalsze pytania, należy ponownie zalogować się w aplikacji. Żeby pobrać aplikację, można również zeskanować kod QR:

Czy masz pytania lub potrzebujesz lokalnej osoby kontaktowej?

Pytania dotyczące Systemu Whistleblower w Volkswagen Group Polska można kierować do Biura Dochodzeniowego. Lokalnym kontaktem w zakresie zgłaszania naruszeń i ewentualnych pytań jest zespół Compliance, dostępny pod adresem Compliance@vw-group.pl.

Zewnętrzne kanały raportowania w Polsce

Sygnalista ma możliwość dokonania zgłoszenia zewnętrznego (bez uprzedniego dokonania zgłoszenia w ramach systemu Whistleblower), które jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.

Do zadań Rzecznika Praw Obywatelskich należy w szczególności:
- ustalenie procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;
- w przypadku zgłoszenia dotyczącego naruszeń wskazanych w art. 3 ust. 1 pkt 1–16 Ustawy o ochronie sygnalistów: przyjęcie, dokonanie ich wstępnej weryfikacji i przekazanie ich właściwemu organowi publicznemu;
- w przypadku zgłoszenia dotyczącego naruszeń wskazanych w art. 3 ust. 1 pkt 17 Ustawy o ochronie sygnalistów: przyjęcie i rozpatrzenie zgłoszenia (w przypadku gdy żaden inny organ publiczny nie jest do tego właściwy);
- w przypadku przekazania zgłoszenia, udzielenie sygnaliście informacji o tym kiedy oraz do jakiego organu publicznego zostało ono przekazane.

Organ publiczny (tj.: naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych):
- przyjmuje zgłoszenie zewnętrzne;
- dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia;
- rozpatruje zgłoszenie;
- przekazuje zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych oraz informuje o tym sygnalistę;
- podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności;
- przekazuje sygnaliście informację zwrotną.

Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane:
- ustnie (udokumentowane za pomocą nagrania lub protokołu ze spotkania);
- pisemnie w postaci papierowej (na adres do korespondencji wskazany przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie) lub elektronicznej (na adres poczty elektronicznej lub adres elektronicznej skrzynki podawczej, lub adres do doręczeń elektronicznych, wskazane przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub organ publiczny przyjmujący zgłoszenie, lub za pośrednictwem formularza internetowego lub aplikacji wskazanej przez organ publiczny).

Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny, który przyjął zgłoszenie zewnętrzne, jest zobowiązany przesłać sygnaliście potwierdzenie jego przyjęcia w terminie 7 dni lub poinformować o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia. Sygnalista otrzymuje również informację zwrotną w ciągu trzech miesięcy od przyjęcia zgłoszenia. Aby sygnalista mógł zostać poinformowany, powinien w treści zgłoszenia wskazać adres do kontaktu. W przypadku niepodania adresu do kontaktu, organ prowadzący postępowanie nie będzie miał możliwości zawiadomienia o przyjęciu zgłoszenia, przekazaniu go, ani o ostatecznym wyniku.

Rzecznik Praw Obywatelskich albo organ publiczny może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje. Sygnalista może się temu sprzeciwić, wówczas odstępuje się od jego przesłuchania. Sygnalista ma również możliwość uzyskania zaświadczenia, potwierdzającego, że podlega ochronie.