Grupa Volkswagen znacznie zwiększyła dostawy w 2023 roku, duży wzrost dotyczy samochodów elektrycznych
- Łączne dostawy pojazdów do klientów wzrosły w 2023 roku o 12 procent, do 9,24 miliona (w 2022 roku liczba ta wyniosła 8,26 mln)
- Wzrost zanotowały wszystkie główne marek i wszystkie regiony
- Dobre wyniki to przede wszystkim zasługa Europy (+19,7 procent) i Ameryki Północnej (+17,9 procent), wzrost odnotowano także w Chinach (+1,6 procent) pomimo trudnego otoczenia rynkowego
- Wzrost liczby pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) o 34,7 procent – do 771 100 (w 2022: 572 500)
- Udział pojazdów elektrycznych w łącznych dostawach wzrósł do 8,3 procent (w 2022: 6,9 procent)
„Cieszymy się z sukcesu naszych marek i modeli. Jesteśmy zadowoleni, że wzrost odnotowały wszystkie główne marki i wszystkie regiony. Kontynuujemy naszą transformację. W 2023 r. byliśmy w stanie dostarczyć klientom o 35 procent więcej pojazdów elektrycznych. Jesteśmy również dobrze przygotowani w tym roku dzięki wielu atrakcyjnym nowym produktom, pomimo że wciąż musimy mierzyć się z wyzwaniami” - mówi Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
„Biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną i makroekonomiczną, w ubiegłym roku osiągnęliśmy solidny wynik, jeśli chodzi o dostawy. Rośliśmy szybciej niż cały rynek i nieznacznie zwiększyliśmy nasz globalny udział w rynku. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom i sieci dealerskiej, a także całemu globalnemu zespołowi – ten sukces to ich zasługa” – dodała Hildegard Wortmann, członek zarządu Grupy ds. sprzedaży.
Dostawy w regionach w 2023 r. kształtowały się następująco:
W Europie dostawy wzrosły szczególnie wyraźnie, o 19,7 procent – do 3 774 500 pojazdów. Z tej liczby 472 400 pojazdów było w pełni elektrycznych, co stanowi wzrost o 34,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział pojazdów elektrycznych (BEV) w łącznych dostawach wzrósł zatem do 12,5 procent (w 2022 roku było to 11,2 procent). Grupa po raz kolejny była liderem rynku pojazdów elektrycznych i zwiększyła udział w rynku w tym segmencie.
W Europie Zachodniej wzrost był jeszcze wyraźniejszy i wyniósł 20,6 procent. Tutaj 3 271 000 klientów odebrało pojazd marki należącej do Grupy. W Niemczech dostawy wzrosły o 15,1 procent – do 1 185 100 pojazdów. W Europie Środkowej i Wschodniej wzrost wyniósł 13,9 procent (503 500 pojazdów).
Także w Ameryce Północnej Grupa Volkswagen znacznie zwiększyła swoje dostawy: o 17,9 procent – do 993 100 pojazdów. Największy udział w tej liczbie, 713 100 pojazdów, miały Stany Zjednoczone. Odpowiada to wzrostowi o 13 procent w porównaniu z rokiem 2022. Samochody elektryczne były również istotnym czynnikiem wzrostu, ich dostawy wzrosły o 60,8 procent – do 71 000 pojazdów. Udział w dostawach aut z takim napędem wzrósł zatem do 10 procent z 7 procent w poprzednim roku.
W Ameryce Południowej Grupa przekazała klientom o 9,4 procent więcej samochodów niż w roku poprzednim, osiągając łączną liczbę 518 200 pojazdów. Największa w tym zasługa Brazylii, gdzie dostarczono 398 300 aut. Odpowiada to wzrostowi o 18 procent w porównaniu z rokiem 2022.
Region Azji i Pacyfiku odnotował wzrost dostaw o 2,3 procent – do 3 594 500 pojazdów.
Na największym rynku, jeśli chodzi o kraje – w Chinach, Grupa osiągnęła wzrost o 1,6 procent – do 3 236 100 pojazdów, pomimo trudnego otoczenia rynkowego. Samochody elektryczne były motorem tego wzrostu, ich dostawy wzrosły o 23,2 procent – do 191 800 pojazdów. Udział aut z napędem elektrycznym w dostawach osiągnął zatem 5,9 procent po 4,9 procentach w poprzednim roku. Łącznie przekazano klientom 75 700 egzemplarzy Volkswagena ID.3, co czyni go jednym z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na największym rynku motoryzacyjnym na świecie. Dostawy Volkswagena ID.4 w Chinach wyniosły łącznie 61 700 pojazdów, co oznacza, że jest on jednym z pięciu najlepiej sprzedających się kompaktowych SUVów z napędem elektrycznym.
Najpopularniejsze samochody elektryczne Grupy na świecie w 2023 r. (dane w sztukach):
Volkswagen ID.4/ID.5 – 223 100
Volkswagen ID.3 – 140 800
Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 111 700
SKODA Enyaq (w tym coupe) – 81 700
Audi Q8 e-tron (w tym Sportback) – 49 000
CUPRA Born – 45 300
Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 40 600
Volkswagen ID. Buzz (w tym Cargo) – 28 600
W 2024 roku Grupa Volkswagen wprowadzi na rynek wiele atrakcyjnych nowych modeli, w tym pojazdy w pełni elektryczne, takie jak Volkswagen ID.7 Tourer i ID. Buzz z wydłużonym rozstawem osi, CUPRA Tavascan, Audi Q6 e-tron oraz Porsche e-Macan.
Szczegółowe dane znajdują się w załączonym pliku pdf.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.