Nauka na podstawie danych: Grupa Volkswagen zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego
- Marki Grupy Volkswagen dążą do optymalizacji systemów wspomagania kierowcy za pomocą danych z czujników i obrazów z pojazdów klientów oraz rzeczywistych sytuacji na drodze
- Klienci mogą korzystać z ulepszeń poprzez aktualizacje oprogramowania w pojeździe
- Do wykorzystania danych z pojazdu wymagana jest zgoda klienta
Duża flota pojazdów Grupy Volkswagen już dziś przyczynia się do zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pojazdy generują między innymi mapy o wysokiej rozdzielczości, wykorzystując anonimowe dane inteligencji zbiorowej. To pomaga pojazdom m.in. utrzymywać się na pasie ruchu na drodze bez oznakowania poziomego. System będzie przekazywał także informacje o zagrożeniach, np. na podstawie pogody w danym regionie.
Deweloperzy dążą teraz do ciągłej optymalizacji systemów wspomagania kierowcy za pomocą wysokiej jakości danych z pojazdów klientów w rzeczywistych sytuacjach drogowych. Takie dane są bardziej przydatne na co dzień w porównaniu z testami z pojazdami rozwojowymi lub symulacjami komputerowymi. Celem jest uczynienie systemów wspomagania kierowcy tak precyzyjnymi i płynnymi, jak to tylko możliwe. Użytkownicy powinni postrzegać je jako wygodne i użyteczne, a najlepiej zawsze mieć je włączone. Aktywne systemy wspomagania oferują większe bezpieczeństwo dla wszystkich: korzystają z nich zarówno pojazdy z aktywowanymi systemami, jak i użytkownicy dróg w bezpośrednim sąsiedztwie.
Transfer danych przy określonych scenariuszach
W swojej pracy programiści koncentrują się na konkretnych sytuacjach, w których systemy wspomagające kierowcę są szczególnie przydatne. Transfer danych z pojazdu jest uruchamiany tylko przy konkretnie zdefiniowanych scenariuszach. Takie sytuacje mogą obejmować użycie asystenta hamowania awaryjnego, pełne hamowanie i inne nagłe manewry, np. omijania.
CARIAD zapewnia szkielet techniczny dla transferu danych
Oparta na chmurze platforma CARIAD łączy się z komputerami pokładowymi pojazdu za pośrednictwem specjalnie opracowanego interfejsu i umożliwia bezpieczny transfer danych do bezpiecznego obszaru. Przesył danych zostanie udostępniony początkowo w modelach marek Volkswagen i Audi, które są wyposażone w architekturę E3 1.1 i E3 1.2. Obejmuje to w pełni elektryczną rodzinę modeli ID. marki Volkswagen, a także nowe modele Audi: Q6 e-tron, A6 e-tron, A5 i Q5. Obie marki planują rozpocząć projekt jeszcze w 2024 roku. Inne marki Grupy planują stopniowo dołączać do inicjatywy i odpowiednio przygotowywać swoje portfolio produktów.
Podstawowym warunkiem, niezbędnym do przekazywania i przetwarzania danych jest zgoda klienta. Może być ona wyrażona na różne sposoby, na przykład jako opcja w profilu klienta i odwołana w dowolnym momencie.
Dane mogą mieć również wpływ na pieszych i rowerzystów
Gromadzenie i przesyłanie danych może również wpływać na inne pojazdy lub użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie. Jest to szczególnie ważne, ponieważ systemy oparte na kamerach muszą wizualnie wyraźnie klasyfikować obiekty nawet w niesprzyjających warunkach i prawidłowo oceniać złożone sytuacje drogowe. Są to np. ruchliwe parkingi supermarketów lub pasy do skrętu, które przecinają ścieżki rowerowe. Oczywiście także w tym przypadku przestrzegane są wszystkie przepisy dotyczące ochrony danych.
Zainteresowani mogą się zapoznać z warunkami rejestracji i przepisami o ochronie danych online, a także poprosić o dalsze informacje.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.