Spowolnienie w I kwartale 2024 roku, zgodne z prognozami Grupy Volkswagen
Przychody ze sprzedaży w I kwartale na poziomie 75,5 mld euro, nieznacznie niższe od uzyskanych w Q1 2023 (76,2 mld euro) - znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży w Volkswagen Financial Services w dużej mierze zrekompensował spadek w Dziale Automotive (-4%).
Wynik operacyjny w I kwartale w wysokości 4,6 mld euro, o 20% niższy niż w Q1 2023 (5,7 mld euro), marża operacyjna na poziomie 6,1% - niższe wolumeny sprzedaży, niekorzystny miks modelowy i wzrost kosztów stałych miały spodziewany negatywny wpływ na wynik operacyjny w pierwszym kwartale.
Spadek o 3 mld euro przepływów pieniężnych w Dziale Automotive w Q1 2024 (rok wcześniej 2,2 mld euro) - odwrócenie wyjątkowo silnej redukcji kapitału obrotowego na koniec 2023 r. i oczekiwany wzrost zapasów w ramach przygotowań do ofensywy produktowej wpływają na przepływy pieniężne netto w wysokości 5,9 mld euro w 1. kwartale 2024 r.
Sprzedaż samochodów w I kwartale 2024 osiągnęła 2,1 mln sztuk, co oznacza spadek o 2% w porównaniu z Q1 2023, spadek przychodów ze sprzedaży pojazdów wyniósł 5% - w regionach Azja i Pacyfik (+2%) oraz Ameryka Południowa (+19%) odnotowano wzrost. W Europie wraz z resztą świata i Ameryce Północnej sprzedaż spadła odpowiednio o 5 i 10%.
Bank zamówień na nowe samochody w Europie Zachodniej utrzymał się w I kwartale 2024 na wysokim poziomie - bank zamówień w wysokości 1,1 mln pojazdów utrzymuje się na wysokim poziomie w porównaniu z końcem 2023 r. (160 000 zamówionych aut to samochody elektryczne). Rośnie liczba zamówień na ważne modele wolumenowe, takie jak nowy VW Tiguan i nowy VW Passat; liczba zamówień na pojazdy elektryczne wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z Q1 2023.
Prognozy na 2024 rok potwierdzone
Grupa Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży przekroczą te z poprzedniego roku nawet o 5 procent. Oczekuje się, że rentowność operacyjna sprzedaży wyniesie od 7 do 7,5%.
Dziale Automotive w 2024 roku Grupa zakłada wskaźnik inwestycji na poziomie od 13,5 do 14,5%. Oczekuje się, że w 2024 r. przepływy pieniężne netto w Dziale Automotive wyniosą od 4,5 do 6,5 mld euro. Obejmie to w szczególności inwestycje na przyszłość oraz wydatki związane z fuzjami i przejęciami w branży akumulatorów, które są istotnym filarem transformacji Grupy Volkswagen. Oczekuje się, że w 2024 roku płynność netto w Dziale Automotive wyniesie od 39 do 41 mld euro. Wyzwania będą wynikać w szczególności z sytuacji gospodarczej, rosnącej konkurencji, niestabilnych rynków towarowych, energetycznych i walutowych oraz bardziej rygorystycznych wymogów związanych z emisjami.
Informacje o Grupach Marek
Grupa marek Core
Nieznaczny spadek przychodów ze sprzedaży (o 1%), marża operacyjna wzrasta do 6,4%, wspierana przez wszystkie marki, głównie dzięki polityce cenowej i miksowi modelowemu. Negatywny wpływ miał wzrost kosztów stałych.
Grupa marek Progressive
Znaczący spadek przychodów ze sprzedaży głównie z powodu tymczasowych ograniczeń w dostawach silników V6 i V8; marża operacyjna spadła do 3,4% ze względu na spadek sprzedaży i niekorzystny miks modelowy.
Grupa marek Sport Luxury
Marża operacyjna spadła do 14,8% ze względu na niższy wolumen wynikający z wprowadzenia dwóch linii nowych modeli oraz inwestycji w cyfryzację i portfolio produktów.
TRATON Trucks
TRATON kontynuował pozytywny trend i systematycznie zwiększał przychody. Marża operacyjna wyniosła 9%.
CARIAD
CARIAD kontynuuje wdrażanie oprogramowania dla rosnącego parku pojazdów, co skutkuje znacznym przyrostem liczby licencji. Strata operacyjna jest nieco wyższa niż w poprzednim roku.
Volkswagen Group Mobility
Financial Services odnotowały wynik operacyjny na poziomie 0,9 mld euro, co oznacza spadek rok do roku o 24%. To oczekiwany wynik ze względu na normalizację sytuacji związanej z samochodami używanymi.
Szczegółowe dane znajdują się w załączonym pliku pdf.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.