Grecka wyspa Astypalea – powstaje wzór do naśladowania
Na Astypalei mieszka ok. 1300 osób, rocznie odwiedza ją ponad 70 tys. turystów. Na wyspie jest ok. 1500 samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Astypalea chce zastąpić auta spalinowe elektrycznymi tak szybko, jak to będzie możliwe i ma szansę stać się pierwszym regionem na świecie, w którym cały ruch drogowy będzie w 100 procentach odbywać się przy pomocy bezemisyjnych aut. Nawet w Norwegii, gdzie odsetek samochodów z napędem elektrycznym jest największy na świecie wciąż do 100 procent sporo brakuje.
Aby zrealizować tę wizję, wyspa połączyła siły z Grupą Volkswagen i rządem w Atenach. Volkswagen zapewnia wsparcie, przede wszystkim w postaci odpowiednich pojazdów i wszechstronnej wiedzy, by wdrożyć na wyspie elektromobilność.
Zmiana pojazdów na elektryczne
Ruch na wyspie zostanie w miarę możliwości przestawiony na elektromobilność. Dotyczy to zarówno transportu publicznego, policji, ratowników medycznych, firm oraz prywatnych pojazdów mieszkańców. Równocześnie powstanie sieć prywatnych i publicznych stacji ładowania. Ważnym punktem programu są usługi carsharing i ridesharing, które radykalnie odmienią transport. Zastąpią one stare autobusy i – w przeciwieństwie do poprzedniego taboru – będą dojeżdżać we wszystkie zakątki wyspy, przez cały rok. Obok systemu carsharingu pojawią się także elektryczne skutery i rowery. Zmiana pozwoli zmniejszyć liczbę pojazdów na Astypalei o jedną trzecią, do 1000, przy jednoczesnej poprawie mobilności.
Samochody Volkswagena, skutery – SEAT-a
Grupa Volkswagen wprowadza na wyspę całą gamę swoich technologii przyszłości, korzystając z szerokiego doświadczenia swoich marek. Samochody na potrzeby projektu dostarcza Volkswagen – oprócz e-up! są to modele ID.3 i ID.4. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze dostarcza pojazdy m.in. dla władz i firm. Elektryczne skutery pochodzą z oferty SEAT-a. Nowe usługi mobilności zostaną wdrożone przez spółkę zależną Volkswagena, UMI Urban Mobility International, która odpowiada również za ogólnoeuropejską usługę wspólnego użytkowania samochodów „We Share”. Infrastruktura do ładowania zostanie stworzona przez Elli, spółkę Volkswagena zajmującą się tym obszarem.
Prezes Zarządu Grupy Volkswagena Herbert Diess podkreślił znaczenie projektu daleko poza Grecją: „Astypalea stanie się laboratorium dekarbonizacji w Europie. Będziemy badać w czasie rzeczywistym, co motywuje ludzi do zmiany na elektromobilność i jakie zachęty są potrzebne do przejścia na zrównoważony styl życia. Zdobyte doświadczenia pomogą przyspieszyć zmianę na zrównoważoną mobilność i zieloną energię w Grecji. Na całym świecie ochrona klimatu zyskuje na popularności. Volkswagen napędza tę zmianę, oferując pełną gamę zrównoważonej mobilności – od samochodów, przez ładowanie, po rozwiązania energetyczne oparte na zielonej energii. Astypalea może stać się planem szybkiej transformacji, wspieranej przez ścisłą współpracę rządów i przedsiębiorstw”.
Wielu mieszkańców jest bardzo zainteresowanych samochodami elektrycznymi
Większość mieszkańców wyspy utrzymuje się z turystyki. Duża liczba letnich turystów pochodzi z Grecji kontynentalnej, którzy szukają słońca, piasku i dobrego jedzenia. Poza sezonem na wyspę przybywają głównie Włosi i Niemcy w poszukiwaniu ciszy i spokoju. „Nie ma tu dużych hoteli, są tylko te małe, kameralne i przytulne. Myślę, że to właśnie ludzie lubią w Astypalei. Jedzenie jest dobre, bo dobre są lokalne produkty” – mówi Bettina Mohn, Niemka mieszkająca na wyspie od ponad 25 lat.
Bettina wierzy, że samochody elektryczne mogą się sprawdzić na wyspie: „Niektórzy ludzie już zamówili samochód elektryczny, a wielu wyraziło duże zainteresowanie”, mówi. W końcu oczywiste jest, że zasoby ziemi, w tym ropa naftowa, są ograniczone. Czas więc poszukać alternatyw. To powoduje, że popularność elektrycznych modeli Volkswagena e-up!, ID.3 i ID.4 rośnie na Astypalei.
Energia ze źródeł odnawialnych
Transformacja obejmuje również rewolucję energetyczną. Energia na wyspie Astypalea jest obecnie wytwarzana prawie wyłącznie przez generatory diesla, które każdego roku emitują prawie 5 000 ton CO2. Grecki rząd poinformował o szczegółach nowego systemu energetycznego. W przyszłości energia będzie pochodzić głównie z energii słonecznej. Jako pierwszy krok do 2023 r. zostanie zainstalowana instalacja fotowoltaiczna o mocy 3 megawatów, która zasili w zieloną energię 100 procent samochodów elektrycznych i do 60 procent całej wyspy.
Nowy system energetyczny obejmie również magazyn energii o pojemności 7 megawatogodzin (MWh), który pozwoli na zbilansowanie sieci i optymalne wykorzystanie energii słonecznej. W drugim kroku, do 2026 roku udział energii odnawialnej zostanie zwiększony i pokryje w przyszłości ponad 80% zapotrzebowania na energię elektryczną. Nowy system energetyczny nie tylko zmniejszy emisje CO2, ale także obniży koszty energii. Grecki rząd przewiduje potencjalne oszczędności na poziomie ponad 25 proc.
Dlaczego Astypalea?
Na tej wyspie są idealne warunki na taki projekt z wielu względów. Po pierwsze – wyspa zaczyna praktycznie od zera, a więc dokonuje całkowitej transformacji systemu mobilności. Po drugie, jest to zamknięty obszar bez czynników ograniczających, na które nie można wpływać. Wyspa jest także na tyle duża, by można było skutecznie przetestować systemy transportowe. I wreszcie, mieszkańcy Astypalei od samego początku byli bardzo przekonani do tego pomysłu.
Pierwsze samochody elektryczne trafiły na wyspę w pierwszej połowie 2021 roku. Początkowo do służb państwowych, następnie do klientów prywatnych.
Pomógł przypadek
Za transformacją greckiej wyspy w podwójnie zieloną wyspę (za sprawą roślinności i transportu) stoi burmistrz Astypalei, Nikolaos Komineas. A wszystko zaczęło się od przypadku. Komineas był w Ministerstwie Transportu w Atenach, bo chciał stworzyć na wyspie system transportu publicznego z wykorzystaniem autobusów elektrycznych. W tym samym czasie Ministerstwo Spraw Zagranicznych skontaktowało się z Grupą Volkswagen i Herbertem Diessem. Obie strony rozważały podjęcie działań w zakresie elektromobilności na wyspach greckich. Później już poszło z górki – Rada Miasta Astypalea nawiązała kontakt z ministerstwem i – po uzyskaniu zielonego światła – prace ruszyły. Projekt Astypalea pozwoli Grupie Volkswagen przekonać się, czy systemy carsharingu i ridesharingu są w stanie zastąpić prywatne samochody czy transport publiczny. Zmiany klimatu powodują, że musimy zmienić swoje nawyki, zarówno jeśli chodzi o samochody, jak i produkcję energii elektrycznej. Koncerny muszą skupić się na zrównoważonym rozwoju i myśleć o lepszej przyszłości, a nie tylko o zyskach.
Zmiany są konieczne, mimo trudności
Astypalea stanie się inteligentną, zrównoważoną wyspą. Ale oczywiście transformacja oznacza także wyzwania. Na przykład firmy wypożyczające samochody obawiają się utraty przychodów, dlatego wspólnie z Grupą Volkswagen będą one zaangażowane w stworzenie systemu carsharingu. Wypożyczalnie mogą już dziś kupić samochody elektryczne ze specjalną zachętą ze strony greckiego rządu – rabat wynosi do 15 000 euro. Jedyny operator autobusowy na Astypalei zostanie zaangażowany w stworzenie systemu ridesharingu.
Jeśli zachęty finansowe spowodują, że mieszkańcy szybko wymienią swoje samochody na elektryczne, sprzedaż benzyny i oleju napędowego może gwałtownie spaść. Będzie za to brakować stacji szybkiego ładowania. Propozycja włodarzy wyspy jest taka, by – z ich wsparciem – budowano stacje ładowania samochodów elektrycznych.
Burmistrz Astypalei chce, by turyści spędzali na wyspie więcej czasu i odwiedzali ją także poza sezonem, a może nawet pracowali zdalnie. Może ich do tego przekonać sieć 5G, która już wkrótce będzie dostępna na wyspie. Jest ona niezbędna, by system transportu działał, jak należy. Komineas jest zdania, że zmiany wprowadzone na wyspie będzie można wprowadzać w innych miejscach. I nawet jeśli jego realizacja napotka problemy nie zrażą one go. „Gdyby wszyscy widzieli tylko problemy, nikt by niczego nie zmienił” – mówi burmistrz Astypalei.