Co Volkswagen robi dla klimatu?
Przykłady aktywności Grupy Volkswagen
Elektromobilność
- Volkswagen koncentruje się na elektromobilności opartej o samochody wyposażone w akumulatory. Auta elektryczne (BEV) w całym cyklu życia produktu są najmniej uciążliwe dla klimatu. Już dzisiaj Grupa oferuje elektryczne samochody w niemal wszystkich segmentach rynku i sprawia, że elektromobilność staje się dostępna dla każdego.
- Produkcja Volkswagenów ID.3 oraz ID.4 odbywa się w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Podczas produkcji akumulatorów wykorzystywany jest wyłącznie prąd ze źródeł odnawialnych, a emisja, której dzisiaj w łańcuchu dostaw i podczas produkcji nie udaje się uniknąć jest kompensowana poprzez zaangażowanie w projekty służące ochronie klimatu.
- Do 2029 roku koncern Volkswagen i należące do niego marki wprowadzą na rynek około 70 modeli z napędem wyłącznie elektrycznym; dołączy do nich około 60 modeli hybrydowych.
- W ciągu najbliższych 10 lat koncern zamierza wyprodukować 26 milionów samochodów skonstruowanych na platformach konstrukcyjnych opracowanych dla modeli z elektrycznym napędem. W tym samym czasie zamierza sprzedać sześć milionów samochodów hybrydowych.
- W ciągu pięciu lat Grupa planuje zwiększyć udział pojazdów elektrycznych (BEV) w portfolio modeli do 20-25 procent.
- W wypadku nowych samochodów oferowanych w Europie i Chinach koncern Volkswagen zamierza do 2030 roku zwiększyć udział elektrycznych modeli w sprzedaży do co najmniej 40 procent.
- Według aktualnych planów do 2025 roku koncern zainwestuje 73 miliardy euro w elektromobilność, cyfryzację i układy hybrydowe. Z tej kwoty aż 35 miliardy przewidziano na rozwój elektromobilności. W Chinach na e-mobilność zostanie wydanych dodatkowe 15 miliardów euro.
- Volkswagen ogranicza emisję i elektryfikuje flotę pojazdów firmowych. Volkswagen ID.3 jest coraz bardziej popularny jako samochód służbowy.
Akumulatory, ładowanie i „zielona energia elektryczna”
- Transformację w kierunku elektromobilności Volkswagen realizuje w szerokim zakresie – oprócz samochodów elektrycznych produkuje również akumulatory, rozbudowuje sieć punktów ładowania i oferuje energię ze źródeł odnawialnych.
- Już dzisiaj za pośrednictwem własnej firmy – Elli – Volkswagen oferuje w Niemczech tzw. „zielony prąd” (Volkswagen Naturstrom), który jest pozyskiwany w stu procentach ze źródeł odnawialnych. Mogą z niego korzystać prywatne gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa. W Polsce dla kierowców samochodów elektrycznych specjalną ofertę zielonej energii przygotowała firma Polenergia.
- Volkswagen gwarantuje trwałość swoich akumulatorów przez osiem lat lub do przebiegu 160.000 km. Po tym czasie, dysponując mniejszą pojemnością, mogą one zyskać drugie życie np. w punktach ładowania, a dopiero potem poddawane są recyklingowi. Budując w Salzgitter pilotażową linię recyklingu akumulatorów aut elektrycznych Volkswagen już dzisiaj pracuje nad wykorzystaniem zużytych akumulatorów. Celem jest stworzenie zamkniętego obiegu pozwalającego na powtórne zagospodarowanie ponad 90 procent materiałów.
- W zakresie infrastruktury marka Volkswagen, w ramach usługi WeCharge i przy użyciu jednej karty, umożliwia łatwy dostęp do 150.000 publicznych stacji ładowania samochodów w Europie.
- Europejskim partnerem koncernu w produkcji własnych akumulatorów w fabryce w Salzgitter została firma Northvolt. Dzięki jej wiedzy i za sprawą procesów zoptymalizowanych pod kątem jak najmniejszej emisji CO2, koncern Volkswagen zamierza rozwijać produkcję akumulatorów również w Niemczech.
- Wprowadzając nowy system ratingowy Volkswagen od 2019 roku zobowiązuje swoich partnerów do wdrażania przyjaznych środowisku procesów produkcyjnych oraz do przestrzegania praw pracowniczych i praw człowieka. Także w wypadku firm dostarczających surowce do produkcji akumulatorów Volkswagen – korzystając ze wsparcia agencji RCS Global zajmującej się specjalistyczną analizą sieci dostawców – promuje większą przejrzystość i odpowiedzialność w tym zakresie. Głównym zadaniem jest kontrola w dziedzinie przestrzegania praw człowieka, tworzenia bezpiecznych warunków pracy i ochrony środowiska w firmach dostarczających surowce, włącznie z kopalniami.
Droga do neutralności klimatycznej
- W produkcji i eksploatacji pojazdów Grupy Volkswagen, koncern planuje zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o 30 procent w stosunku do poziomu z roku 2018. Realizowane przez koncern cele klimatyczne spełniają wymagania zawarte w Porozumieniu Paryskim, zostało to potwierdzone przez niezależną Science Based Targets initiative (SBTi).
- Volkswagen zdecydowanie zwiększa wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych w produkcji samochodów. Jej udział w całym zapotrzebowaniu energetycznym podczas produkcji wynosi dzisiaj w skali koncernu 41 procent. W 43 fabrykach koncernu jest wykorzystywany wyłącznie „zielony prąd”. Żeby zmniejszyć całkowitą emisję CO2 podczas produkcji samochodów, do 2030 roku udział energii odnawialnej w całej energii pobieranej do produkcji ze źródeł zewnętrznych ma wzrastać stopniowo do stu procent – najpierw do 2023 roku w Unii Europejskiej (SKO-ENERGO do najdalej do 2030 roku), a potem do 2030 roku na całym świecie. W Chinach weryfikowana jest aktualnie dostępność energii ze źródeł odnawialnych.
- W swoich 125 fabrykach na całym świecie koncern wdraża ponadto aktywnie projekty zwiększające efektywność energetyczną. W ramach koncernu w samym 2019 i 2020 roku wprowadzono ponad 1.650 przedsięwzięć w zakresie energetyki i redukcji dwutlenku węgla.
- Elektrownie na terenie fabryki Volkswagena w Wolfsburgu mają do końca 2022 roku całkowicie przestawić się z węgla kamiennego na gaz ziemny. Dzięki temu emisja dwutlenku węgla przez obydwie elektrownie zmniejszy się o około 60 procent, czyli o 1,5 miliona ton rocznie. To mniej więcej tyle, ile w tym samym czasie emituje 870.000 samochodów z silnikami spalinowymi.
- Zakłady Audi w Brukseli, Volkswagena w Zwickau i Dreźnie oraz Skody w Vrchlabí, a także Bentleya w Crewe są pierwszymi w koncernie, które osiągnęły neutralność w zakresie emisji CO2. I tak np. w wypadku Bentleya cała energia elektryczna potrzebna do produkcji jest wytwarzana na miejscu przez instalacje słoneczne, bądź pobierana z zewnątrz w postaci certyfikowanego „zielonego prądu”.
- Volkswagen wybudował w Norwegii neutralne dla klimatu centrum komputerowe Green Mountain. Dzięki wykorzystaniu w nim wyłącznie energii pochodzącej z elektrowni wodnych udaje się rocznie zapobiec emisji ponad 5800 ton dwutlenku węgla w porównaniu z emisją konwencjonalnego centrum komputerowego. Wysoką moc obliczeniową marki Volkswagen oraz Audi będą wykorzystywać w swoich centrach rozwoju pojazdów.
- W zakresie logistyki koncern korzysta wewnątrz Niemiec z usług transportowych Deutsche Bahn świadczonych wyłącznie z wykorzystaniem „zielonego prądu”. Dotyczy to transportu samochodów oraz surowców. Dzięki temu udaje się zapobiec emisji do atmosfery ponad 26.700 ton CO2 rocznie w porównaniu z transportem korzystającym ze standardowego miksu energetycznego.
- W zakładzie Volkswagena w Pameli w Portugalii przywrócono do eksploatacji linię kolejową, dzięki której do portu w Setubal transportuje się wyprodukowane samochody. Pociąg będzie kursował nawet cztery razy na dobę przewożąc do portu około 500 pojazdów. Pozwoli to zastąpić 63 przejazdy samochodami ciężarowymi. Efektem jest zmniejszenie rocznej emisji dwutlenku węgla o 400 ton.
- Dzięki wykorzystaniu dwóch największych ciągników z naczepami, tzw. Duo Trailerów (długość 31,7 m) oraz Giga Trailerów (długość 25,25 m) Volkswagen zmniejszy emisję CO2 podczas transportu ładunków z fabryki Seata w Martorell w Hiszpanii o 30 procent w porównaniu z transportem wykorzystującym konwencjonalne samochody ciężarowe. Zmniejszy się przez to także liczba aut ciężarowych na drogach. Ponadto fabryka w Martorell będzie korzystała z transportu kolejowego do portu w Barcelonie i zakładu w Zona Franca.
- W zakresie transportu morskiego koncern Volkswagen postawił na wykorzystanie frachtowca zasilanego płynnym gazem ziemnym (LNG, Liquified Natural Gas). Drugi statek z tego rodzaju napędem będzie wykorzystywany już wkrótce. LNG spala się w sposób mniej uciążliwy dla środowiska niż konwencjonalne paliwa płynne, a po jednokrotnym napełnieniu zbiorników statek jest zdolny pokonać całą trasę na dystansie Niemcy-Meksyk-Niemcy.
- Za pośrednictwem specjalnego funduszu koncern partycypuje w projektach mających na celu konkretne zmniejszenie emisji CO2 wewnątrz przedsiębiorstwa. Rocznie na ten cel jest do dyspozycji 25 milionów euro.
- Na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej koncern posługuje się indeksem dekarbonizacyjnym (DKI) jako przejrzystym miernikiem swoich postępów w tej dziedzinie. Są one prezentowane w oficjalnych komunikatach koncernu.
- Wszystkie działania podejmowane przez koncern w dziedzinie ochrony środowiska skupiono w strategii „goTOzero”. Jest to program zakładający taki sposób prowadzenia działalności gospodarczej, by jak najmniej obciążała ona środowisko i stała się neutralna pod względem ogólnego bilansu CO2. Najważniejsze obszary w ramach programu to zmiany klimatyczne, zasoby, jakość powietrza i zgodność działań z wymogami ochrony środowiska.
Od A do Z neutralni dla klimatu
Osiągnięcie do 2050 roku neutralności klimatycznej przez koncern Volkswagen ma się dokonać dzięki całościowym zmianom. Poszczególne kroki to:
1. Efektywne i trwałe zmniejszenie zużycia energii.
2. Korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych.
3. Kompensacja emisji, której jeszcze nie udaje się całkowicie wyeliminować.
Realizacja tych założeń przez koncern Volkswagen w połączeniu ze strategią związaną z elektromobilnością to ważny wkład w ograniczenie globalnego wzrostu temperatury.
Herbert Diess, prezes Zarządu Koncernu powiedział:
„Spoczywa na nas odpowiedzialność i mamy obowiązek wnieść swój wkład w ograniczenie zmian klimatycznych i jak najbardziej konsekwentnie dążyć do osiągnięcia naszych celów. W Volkswagenie mamy taką możliwość, mamy też wiedzę i umiejętności aby to zrobić. Dlatego Grupa Volkswagen podejmuje działania.”
Dane dotyczące zużycia energii:
ID.3: zużycie energii elektrycznej (NEDC) w kWh/100 km: 15,4-14,5 (w cyklu mieszanym); emisja CO2 w g/km: 0, klasa efektywności: A+
ID.4: zużycie energii elektrycznej (NEDC) w kWh/100 km: 16,9-16,2 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 0, klasa efektywności: A+