Grupa Volkswagen osiągnęła solidny wynik w 2023 roku, z dobrym czwartym kwartałem
- Przychody ze sprzedaży wzrosły do 322,3 mld euro, to w dużej mierze efekt zwiększenia dostaw w Europie i Ameryce Północnej (wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem 2022)
- Portfel zamówień na nowe samochody w Europie Zachodniej ustabilizował się na początku roku na poziomie ok. 1,1 mln pojazdów
- Dostawy samochodów elektrycznych wzrosły w 2023 roku o 35 procent, do 771 000 sztuk; ich udział w łącznych dostawach Grupy systematycznie rósł i osiągnął 8,3 procent w 2023 r.
- Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 22,6 miliarda euro, udało się więc utrzymać poziom z poprzedniego roku; polityka cenowa w dużej mierze zrekompensowała wyższe koszty produktów i negatywne skutki wyceny i zabezpieczenia towarów w wysokości 3,2 mld euro
- Marża zysku operacyjnego nieznacznie spadła w porównaniu z 2022 rokiem, do 7 procent
- Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym wzrosły ponad dwukrotnie do 10,7 mld euro, było to możliwe dzięki znacznej redukcji zapasów na koniec roku
- Płynność netto działu motoryzacyjnego pozostała na solidnym poziomie 40,3 mld euro, po wypłacie dywidendy w wysokości około 11 mld euro
- Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen: „Rok 2023 był ważnym rokiem dla Grupy Volkswagen ze względu na reorganizację. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy wdrażanie naszego 10-punktowego planu i programów zwiększających wydajność. Wytyczyliśmy kierunek dla restrukturyzacji Grupy Volkswagen. Możemy na tym bazować w 2024 r. i mamy solidne podstawy do szybszego wzrostu od 2025 r.”
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i dyrektor operacyjny Grupy Volkswagen: „Wyniki za rok finansowy 2023 pokazują, że podążamy w dobrym kierunku. Mamy doskonałe produkty i uruchomiliśmy ambitne programy zwiększające efektywność w całej Grupie. Dlatego jesteśmy spokojni o rok 2024, pomimo słabszych perspektyw gospodarczych i silnej konkurencji.”
- Zarząd i Rada Nadzorcza proponują dywidendę w wysokości 9 euro na akcję zwykłą i 9,06 euro na akcję uprzywilejowaną; oznacza to wskaźnik wypłaty na poziomie 28 procent
- Perspektywy Grupy na 2024 rok: oczekiwany wzrost przychodów ze sprzedaży do 5 procent, wspierany przez pozytywne efekty, w szczególności wynikające z wprowadzenia na rynek nowych produktów; oczekiwana rentowność operacyjna sprzedaży w przedziale 7-7,5 procent; oczekiwane przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym w przedziale 4,5-6,5 mld euro i płynność netto w przedziale 39-41 mld euro
Przychody ze sprzedaży Grupy wzrosły w 2023 roku o 15 procent, do 322,3 mld euro. To efekt zwiększenia dostaw, zmian w asortymencie produktów i właściwej polityki cenowej. Dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 35 procent, do 771 000 sztuk, popyt na nie wzrósł we wszystkich regionach. Udział aut z takim napędem w dostawach ogółem rósł w ciągu roku, osiągając 8,3 procent w całym 2023 roku, w porównaniu do 6,9 procent w roku poprzednim. Całkowita liczba dostarczonych pojazdów wzrosła o 12 procent – do 9,24 mln. Do tego wyniku przyczyniły się wszystkie regiony, z Europą (+20 procent) i Ameryką Północną (+18 procent) jako głównymi czynnikami napędzającymi wzrost. W Chinach, na największym pojedynczym rynku Grupy, dostawy do klientów wzrosły o 2 procent, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego.
„Rok 2023 był ważnym rokiem dla Grupy Volkswagen ze względu na reorganizację. W ubiegłym roku kontynuowaliśmy wdrażanie naszego 10-punktowego planu i programów zwiększających wydajność. Wytyczyliśmy kierunek dla restrukturyzacji Grupy Volkswagen. Możemy na tym bazować w 2024 r. i mamy solidne podstawy do szybszego wzrostu od 2025 r.” – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wyniósł 22,6 mld euro i utrzymał się na poziomie z ubiegłego roku (22,5 mld euro), pomimo znacznych ujemnych efektów wyceny, w szczególności związanych z zabezpieczeniem towarów, wynoszących 3,2 mld euro. Odpowiada to rentowności operacyjnej sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych na poziomie 7 procent (rok wcześniej 8,1 procent).
Przepływy pieniężne netto działu motoryzacyjnego wyniosły 10,7 mld euro (rok wcześniej 4,8 mld euro). Wzrost wynika przede wszystkim z rozwoju działalności operacyjnej. Eliminacja wąskich gardeł w łańcuchu dostaw gotowych pojazdów pozwoliła znacząco ograniczyć zapasy, o ok. 5 mld euro. Płynność netto działu motoryzacyjnego po wypłacie dywidendy w wysokości około 11 mld euro pozostaje na solidnym poziomie 40,3 mld euro (rok wcześniej 43 mld euro). Zarząd i rada nadzorcza proponują walnemu zgromadzeniu dywidendę w wysokości 9 euro na akcję zwykłą i 9,06 euro na akcję uprzywilejowaną, co stanowi wzrost o 0,30 euro na akcję zwykłą i uprzywilejowaną w porównaniu z poprzednim rokiem. Współczynnik wypłaty odpowiada 28 procentom, a zatem jest nieco poniżej ambicji Grupy wynoszącej co najmniej 30 procent.
„Wyniki za rok finansowy 2023 pokazują, że staliśmy się jeszcze bardziej solidni. Mamy doskonałe produkty i uruchomiliśmy kolejny etap naszych programów zwiększających efektywność w całej Grupie. Dlatego jesteśmy spokojni o rok 2024, pomimo słabszych perspektyw gospodarczych i silnej konkurencji. Na tej podstawie będziemy konsekwentnie kontynuować transformację Grupy Volkswagen. Spodziewamy się pozytywnego impulsu dzięki dużej liczbie nowych produktów, pozytywnego trendu w zakresie kosztów produktów i dalszej dyscypliny kosztowej. Naszą siłą jest elastyczność: nadal inwestujemy w elektryfikację i cyfryzację naszej gamy produktów, jednocześnie utrzymując konkurencyjność naszych pojazdów spalinowych w fazie przejściowej” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i dyrektor operacyjny Grupy Volkswagen.
Grupa Volkswagen nadal inwestuje: w szczególności w rynek chiński, nowe produkty, działalność związaną z akumulatorami oraz w platformy dla pojazdów elektrycznych i spalinowych. W 2024 r. wskaźnik inwestycji osiągnie oczekiwany poziom 13,5-14,5 procent. W kolejnych latach Grupa przewiduje, że wskaźnik inwestycji będzie stopniowo zbliżał się do docelowego poziomu 11 procent, który powinna osiągnąć do 2027 roku. Dzięki lepszemu wykorzystaniu efektu synergii, Grupa będzie w stanie ograniczyć planowane inwestycje w nadchodzącym pięcioletnim planie na lata 2025-2029 do 170 mld euro.
Perspektywy na 2024 rok
Grupa Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży przekroczą wartość z poprzedniego roku nawet o 5 procent. Oczekuje się, że rentowność operacyjna sprzedaży wyniesie 7-7,5 procent. W dziale motoryzacyjnym Grupa zakłada wskaźnik inwestycji na poziomie 13,5-14,5 procent w 2024 roku. Oczekuje się, że przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym w 2024 r. wyniosą 4,5-6,5 mld euro. Obejmie to w szczególności inwestycje na przyszłość oraz wypływy pieniężne z fuzji i przejęć w branży akumulatorów, które są istotnym filarem transformacji Grupy Volkswagen. Oczekuje się, że płynność netto w dziale motoryzacyjnym w 2024 roku wyniesie 39-41 mld euro. Celem Grupy pozostaje kontynuacja obecnej polityki finansowej i płynności.
Wyzwania będą wynikać w szczególności z sytuacji gospodarczej, rosnącej konkurencji, niestabilności rynków towarowych, energetycznych i walutowych oraz bardziej rygorystycznych wymogów dotyczących emisji.
Szczegółowe wyniki znajdują się w załączonym pliku pdf.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.