Grupa Volkswagen zanotowała solidne wyniki po dziewięciu miesiącach mimo trudnej sytuacji na rynku i rosnących kosztów produkcji w trzecim kwartale
- Wzrost przychodów ze sprzedaży od początku roku o 16 procent – do 235,1 mld euro
- Sprzedaż samochodów wzrosła o 8 procent – do 6,8 mln sztuk
- Zysk operacyjny w pierwszych dziewięciu miesiącach spadł o 7 procent – do 16,2 mld euro; rentowność operacyjna sprzedaży wyniosła 6,9 procent; negatywne skutki wzrostu kosztów i zakłóceń w produkcji w trzecim kwartale były szczególnie odczuwalne w grupie marek Core
- Zysk operacyjny przed uwzględnieniem efektów wyceny, w szczególności z tytułu hedgingu towarów, na poziomie 18,7 mld euro
- Strategia związana z elektryfikacją nabiera rozpędu, dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 45 procent – do 531 500 aut w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br., a ich udział w dostawach ogółem zwiększył się do 7,9 procent
- Portfel zamówień w Europie Zachodniej pozostał na koniec III kwartału na wysokim poziomie – ok. 1,4 mln samochodów, w tym ok. 150 000 pojazdów elektrycznych
- Zmodyfikowana prognoza na rok finansowy 2023, wynik operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych powinien być zbliżony do poziomu z poprzedniego roku
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „Jesteśmy na właściwym kursie i w trzecim kwartale ponownie zwiększyliśmy wolumeny sprzedaży i przychody. Nie możemy być jednak zadowoleni z rentowności, która w trzecim kwartale była niższa od naszych ambitnych celów. Koncentrujemy się teraz na systematycznym wdrażaniu naszego 10-punktowego planu i programów zwiększających wydajność poszczególnych marek”
Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „Jesteśmy na właściwym kursie i w trzecim kwartale ponownie zwiększyliśmy wolumeny sprzedaży i przychody. Nie możemy być jednak zadowoleni z rentowności, która w trzecim kwartale była niższa od naszych ambitnych celów. Koncentrujemy się teraz na systematycznym wdrażaniu naszego 10-punktowego planu i programów zwiększających wydajność poszczególnych marek”
Solidne wyniki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku
Zysk operacyjny Grupy spadł o 7 procent – do 16,2 mld euro, a rentowność operacyjna sprzedaży wyniosła 6,9 procent (zysk operacyjny w III kwartale 2023 r.: 5 mld euro, +17 procent; rentowność operacyjna sprzedaży w III kwartale 2023 r.: 6,2 procent). Zmiana ta wynikała głównie z ujemnej wyceny instrumentów zabezpieczających wartość towarów stosowanych poza rachunkowością zabezpieczeń, wynoszących -2,5 mld euro (2022: +0,8 mld euro). Po skorygowaniu o odpowiednie efekty wyceny, zysk operacyjny Grupy w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku wzrósł o 2 mld euro – do 18,7 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży wyniosła 8 procent i była prawie taka sama jak w poprzednim roku.
W trzecim kwartale pozytywny wpływ na wyniki miał między innymi znaczny wzrost wolumenu w segmencie samochodów osobowych. Zostało to jednak zniwelowane przez koszty związane z przerwą w produkcji jednego z dostawców w wyniku powodzi w Słowenii oraz wyższe koszty produktów, które dotknęły w szczególności grupę marek Core.
Przepływy pieniężne netto w wysokości 4,9 mld euro w pierwszych dziewięciu miesiącach, w tym 2,5 mld euro w samym trzecim kwartale, były tylko nieznacznie niższe niż w ubiegłym roku, pomimo wąskich gardeł w łańcuchach dostaw. Dodatkowe obciążenia w wysokości 1,5 mld euro w trzecim kwartale wynikały ze spłat podatków za poprzednie okresy rozliczeniowe.
Uaktualniona prognoza na rok finansowy 2023
Grupa Volkswagen zmodyfikowała swoją prognozę na rok finansowy 2023. Firma przewiduje, że dostawy do klientów wyniosą od 9 do 9,5 miliona pojazdów. Volkswagen nadal oczekuje, że przychody ze sprzedaży Grupy będą o 10 do 15 procent wyższe niż w roku poprzednim.
Trudno przewidzieć, jak będzie wyglądać dalszy rozwój sytuacji na rynkach towarowych. Jeśli chodzi o wpływ przeszacowania wartości godziwej transakcji zabezpieczających poza rachunkowością zabezpieczeń na wynik operacyjny, z dzisiejszej perspektywy firma nie spodziewa się już, że będzie w stanie w terminie do końca roku zrekompensować skutków w wysokości -2,5 mld EUR rozliczone w pierwszych dziewięciu miesiącach. W rezultacie firma oczekuje obecnie, że wynik operacyjny za cały rok 2023 będzie zbliżony do poziomu z poprzedniego roku przed uwzględnieniem pozycji specjalnych, który wyniósł około 22,5 mld euro (poprzednio: rentowność operacyjna sprzedaży między 7,5 a 8,5 procent). Prognoza ta obejmuje skutki ponownej wyceny wartości godziwej instrumentów zabezpieczających skumulowane w pierwszych dziewięciu miesiącach roku.
Grupa Volkswagen nadal spodziewa się znacznego wzrostu przepływów pieniężnych netto w dziale motoryzacyjnym. Oczekuje się, że płynność netto w dziale motoryzacyjnym będzie wynosić od 35 do 40 mld euro.
Strategia elektryfikacji nabiera tempa
Dostawy samochodów elektrycznych wzrosły o 45 procent – do 531 500 sztuk w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. Ich udział w dostawach łącznie osiągnął w tym okresie 7,9 procent, a w samym trzecim kwartale nawet 9 procent. Oznacza to, że w całym roku 2023 możliwe jest osiągnięcie wyniku między 8 a 10 procent udziału samochodów elektrycznych w dostawach.
Od stycznia do września motorem napędowym elektryfikacji pozostawała Europa, gdzie odnotowano wzrost o 61 procent – do 341 100 sztuk. W USA dostawy aut elektrycznych zwiększyły się o 74 procent – do 50 300 sztuk, a w Chinach – o 4 procent, do 117 100 samochodów.
IONWAY, spółka joint venture należącej do Volkswagena spółki akumulatorowej PowerCo i belgijskiego specjalisty od technologii materiałów Umicore, ogłosiła lokalizację swojej fabryki materiałów katodowych do produkcji akumulatorów: powstanie ona w Nysie, w Polsce. IONWAY to pierwsze partnerstwo tego typu, które będzie produkować w przejrzysty sposób zrównoważone materiały akumulatorowe na potrzeby zakładów w regionie. Do końca dekady partnerzy zamierzają produkować materiały katodowe i prekursory, które wystarczą do wyprodukowania ogniw akumulatorowych o pojemności 160 GW rocznie. Wystarczą one do ok. 2,2 mln samochodów elektrycznych. Materiały katodowe, które będą niezbędne do produkcji ogniw w zakładzie PowerCo w Salzgitter od 2025 r. zostaną dostarczone z zakładu Umicore w Nysie.
Konkurencyjne portfolio produktów
W pełni elektryczny model ID.71, który można już zamawiać od kilku tygodni, został wybrany niemieckim samochodem roku 2024 przez niemieckich i międzynarodowych dziennikarzy motoryzacyjnych. Nagroda to także potwierdzenie możliwości platformy MEB.
We wrześniu Volkswagen zaprezentował nową generację Tiguana2, jednego z najchętniej kupowanych modeli marki z Wolfsburga. Trzecia generacja bestsellerowego SUV-a będzie zjeżdżać z taśmy fabryki w Wolfsburgu jesienią 2023 roku, a jego sprzedaż zacznie się w pierwszym kwartale 2024 roku.
Volkswagen zaprezentował także zmodernizowane modele ID.4/ID.5 i uruchomił ich przedsprzedaż. Dwa elektryczne auta zostały znacząco ulepszone, wśród zmian znalazły się nowy system infotainment, a także nowy napęd, który zapewnia lepsze osiągi i zwiększony zasięg.
Audi wprowadziło w trzecim kwartale nowe modele z rodziny Q8. SQ8 e-tron3 jest flagowym modelem w gamie elektrycznych SUV-ów i crossoverów. Wśród nowości są także auta spalinowe: nowe Q84, SQ85 i RSQ6. SUV-y coupe z nowoczesnymi, mocnymi jednostkami TDI i TFSI zadebiutowały we wrześniu 2023 roku.
Porsche we wrześniu poszerzyło do trzech gamę hybrydowych wersji modelu Cayenne7, 8, 9, najlepiej sprzedającego się auta marki z Zuffenhausen. Te nowe modele są częścią trzeciej generacji udanego SUV-a, który został znacząco ulepszony dzięki daleko idącym zmianom w układzie napędowym, konstrukcji i wyposażeniu.
Grupa czyni zdecydowane postępy w realizacji planu alokacji zakładów
Grupa Volkswagen wcześnie, jeszcze przed końcem rundy planowania ustaliła kluczowe punkty dotyczące obłożenia swoich zakładów w Wolfsburgu, Hanowerze, Osnabrück, Zwickau, Ingolstadt, Neckarsulm, a także zakładów we Wrześni i Poznaniu (Polska), a także w Brukseli (Belgia). Daje im to podstawową perspektywę wykorzystania mocy produkcyjnych i perspektywę ekonomiczną na nadchodzące lata. W kolejnym kroku, niezbędne budżety zostaną zdefiniowane i przydzielone w trakcie rundy planowania. Najważniejsze są tu strategiczne planowanie produktów, planowanie sprzedaży i zysków, a także wynikające z tego wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładów.
Programy zwiększania wydajności wzmocnią konkurencyjność wszystkich marek Grupy
Wszystkie marki Grupy uruchomiły ambitne programy zwiększania wydajności. Dzięki nim Grupa chce ustabilizować długoterminową rentowność operacyjną sprzedaży na poziomie ponad 10 procent. W najbliższych tygodniach zostanie określony potencjał rozwoju poszczególnych marek, a na bieżąco są wdrażanie programy związane ze zwiększaniem wydajności. Ich cel to m.in. szybkie reagowanie na zmiany rynkowe marek i grup marek, co uczyni je bardziej odpornymi na zewnętrzne wpływy i pozwoli zwiększyć zyski.
Zrównoważony rozwój: raport o odpowiedzialnej gospodarce surowcami i emisja „zielonych” obligacji
Przejrzystość w łańcuchach dostaw jest niezwykle istotna dla zrównoważonego rozwoju w produkcji pojazdów. W lipcu 2023 r. Grupa Volkswagen opublikowała trzeci raport dotyczący odpowiedzialnej gospodarki surowcami, w którym szczegółowo opisała postępy poczynione w zakresie przejrzystości i ograniczania ryzyka w łańcuchach dostaw surowców. Skoncentrowano się na zastosowaniu środków mających na celu spełnienie wymogów należytej staranności opartych na prawach człowieka oraz zacieśnienie współpracy z dostawcami akumulatorów i ich kooperantami.
W trzecim kwartale 2023 roku Grupa Volkswagen wypuściła pierwszą emisję „zielonych”, hybrydowych obligacji o łącznej wartości 1,75 mld euro. Spółka Volkswagen Leasing wyemitowała obligacje o wartości 2 mld euro.
Wyniki grup marek
Grupa marek Core (Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, SEAT/CUPRA)
Przychody ze sprzedaży grupy marek Core zwiększyły się w pierwszych dziewięciu miesiącach o 24 procent – do 101 mld euro (III kwartał 2023: 32,2 mld euro, +13,9 procent). Zysk operacyjny wyniósł 5 mld euro i był o 34 procent większy niż w tym samym okresie rok temu (III kwartał 2023: 1,2 mld euro, +11,7 procent). Pomimo stabilnych cen, wyraźny wzrost sprzedaży w trzecim kwartale nie został w pełni odzwierciedlony w zysku operacyjnym ze względu na wyższe koszty produkcji i mniej korzystny miks modelowy, co skutkowało niższą rentownością operacyjną sprzedaży – na poziomie 4,9 procent. Wynikało to między innymi z zakłóconych dostaw ze zmagającej się z powodziami Słowenii, które spowodowały przerwy w produkcji, co negatywnie wpłynęło na zyski.
Negatywne skutki były szczególnie widoczne w rentowności operacyjnej sprzedaży marki Volkswagen, która w pierwszych dziewięciu miesiącach wyniosła 3,4 procent (2022: 4,7 procent). Jednak rentowność pozostałych marek się poprawiła w porównaniu z poprzednim kwartałem. Skoda uzyskała rentowność na poziomie 6,4 procent (2022: 5,6 procent), SEAT/CUPRA na poziomie 4,6 procent (2022: -0,1 procent), a marka Volkswagen Samochody Dostawcze na poziomie 6,1 procent (2022: 4,5 procent).
Grupa marek Progressive (Audi, Lamborghini, Bentley, Ducati)
Grupa marek Progressive zwiększyła przychody ze sprzedaży do 50 mld euro (III kwartał 2023 r.: 16,2 mld euro, +10,3 procent).
Operacyjny zwrot ze sprzedaży osiągnął 9,1 procent (III kwartał 2023: 7,4 procent). Zysk operacyjny po trzech kwartałach wyniósł 4,6 mld euro (2022: 6 mld euro), przy czym większość spadku można przypisać ujemnemu efektowi wyceny, w szczególności z tytułu instrumentów zabezpieczających wartość towarów w wysokości 0,9 mld euro. Bazowa rentowność operacyjna sprzedaży w pierwszych dziewięciu miesiącach wyniosła 10,9 procent (2022: 12,8 procent).
Grupa marek Sport Luxury (Porsche)
W grupie marek Sport Luxury, rentowność operacyjna sprzedaży Porsche w ramach działu motoryzacyjnego utrzymała się w pierwszych dziewięciu miesiącach na wysokim poziomie i wyniosła 18,8 procent (III kwartał 2023 r.: 18 procent). Zysk operacyjny wzrósł o 9 procent (III kwartał 2023 r.: +7,7 procent) dzięki zwiększonej sprzedaży pojazdów oraz dopracowanemu miksowi modelowemu i właściwej polityce cenowej. Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym osiągnęły 3,4 mld euro.
Trucks (MAN, Scania, Navistar, Volkswagen Truck & Bus)
TRATON zwiększył przychody ze sprzedaży w segmencie pojazdów i usług o 19 procent – do 33 mld euro (III kwartał 2023 r.: 11 mld euro, +6,4 procent). Wzrost sprzedaży był napędzany przez duże wolumeny, dopracowany miks modelowy i politykę cenową, a także wzrost obrotów w usługach związanych z pojazdami. Zysk operacyjny w segmencie pojazdów i usług wzrósł do 2,7 mld euro (III kwartał 2023: 0,9 mld euro). Rentowność operacyjna sprzedaży w segmencie pojazdów i usług zwiększyła się w pierwszych dziewięciu miesiącach do 8 procent (III kwartał 2023 r.: 7,8 procent). Wynikało to głównie z rozłożenia kosztów stałych na zwiększony wolumen sprzedaży.
Financial Services
W dziale Financial Services przychody ze sprzedaży wzrosły od początku roku o 8 procent – do 37,6 mld euro (III kwartał 2023 r.: 13,4 mld euro). Zysk operacyjny spadł o 40 procent – do 2,5 mld euro (III kwartał 2023: 0,8 mld euro). Spadek ten był spowodowany głównie wzrostem oprocentowania kredytów i niekorzystnymi trendami kursowymi.
CARIAD
CARIAD w pierwszych dziewięciu miesiącach zwiększył przychody ze sprzedaży o 29 procent (III kwartał 2023 r.: +24 procent). Na ogólny wynik wpłynęły zintensyfikowane wysiłki, związane z nadchodzącymi premierami oprogramowania. Ujemny bilans przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej w wysokości ok. 2,5 mld euro został częściowo skompensowany zwrotem podatku wewnątrzfirmowego w wysokości 1 mld euro.
Szczegółowe dane znajdują się w tabeli w załączonym pliku pdf.
1) ID.7 Pro: zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,3-14,1 kWh/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km.
2) Prototyp bliski wersji produkcyjnej. Auto nie jest jeszcze dostępne w sprzedaży.
3) SQ8 e-tron: zużycie energii w cyklu mieszanym: 29,0-26,2 kWh/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km.
4) Q8: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 11,4-8,0 l/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 260-210 g/km.
5) SQ8: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 12,8-12,0 l/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 291-272 g/km.
6) RS Q8: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 13,6-13,2 l/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 308-300 g/km.
7) Cayenne E-Hybrid: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,8-1,5 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,8-28,7 kWh/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 42-33 g/km.
8) Cayenne S E-Hybrid: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 1,7-1,4 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 31,7-29,1 kWh/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 39–31 g/km.
9) Cayenne Turbo E-Hybrid: zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 2,0-1,7 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 31,7-29,9 kWh/100 km; emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 45-39 g/km.
Powyższe dane dla wszystkich samochodów dotyczą cyklu WLTP.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.