Grupa Volkswagen wykorzystuje nowe pule zysków dzięki zrównoważonej mobilności
- Grupa rozwija cztery wiodące w branży obszary działania i intensyfikuje wysiłki w kierunku zrównoważonej mobilności
- Architektura: Grupa wprowadzi nowe platformy do samochodów elektrycznych – dla modeli premium (PPE) w 2024 r., nieco później, w 2025 r. ulepszona platforma MEB+ z większym zasięgiem i krótszym czasem ładowania i nowymi modelami entry w cenie bazowej poniżej 25 000 euro
- Akumulator i ładowanie: Zaawansowane rozmowy z Mahindrą na temat wykorzystania komponentów platformy MEB, takich jak napęd elektryczny i zunifikowane ogniwo. Innowacje, takie jak m.in. znormalizowana fabryka ogniw przynoszą znaczne oszczędności i umożliwiają demokratyzację elektromobilności
- Oprogramowanie: Audi Q6 e-tron daje pierwszy podgląd na nową generację oprogramowania E³ 1.2; wkrótce zacznie działać Software Defined Vehicle Hub, który będzie napędzać rozwój przyszłej architektury oprogramowania E³ 2.0
- Mobilność: udziały w spółce zależnej Pon, zajmującej się leasingiem rowerów, wykorzystują dynamicznie rozwijającą się globalną pulę zysków B2B; platforma mobilności Grupy zostanie wdrożona po udanej fazie pilotażowej, obejmującej wszystkie potrzeby związane z mobilnością
Dziesięciopunktowy plan definiuje najważniejsze dla transformacji Grupy obszary działania. Kluczową rolę odgrywają tutaj architektura, akumulatory i ładowanie, oprogramowanie i mobilność. Grupa poczyniła zdecydowane postępy w każdym z tych obszarów, które prezentuje na targach IAA Mobility.
Architektura jest i pozostanie integralną częścią DNA Grupy
Grupa ma w tym obszarze przewagę konkurencyjną oraz znaczny potencjał w dziesięciu głównych markach. Od 2012 roku wyprodukowano około 45 mln pojazdów, które powstały na platformie MQB. Dzięki platformie MEB firma jako jedna z pierwszych przeniosła swoją strategię związaną z platformami do ery elektrycznej. Od 2020 r. pięć marek Grupy dostarczyło ponad 1,1 miliona elektrycznych pojazdów na platformie MEB.
Grupa stale ją ulepsza i dzięki temu poprawiono wydajność i funkcjonalność we wszystkich obszarach istotnych dla klientów, aby sprostać szybko postępującemu rozwojowi zrównoważonej mobilności elektrycznej. Dowodem na to są nowe modele, takie jak Volkswagen ID.7 z zasięgiem do 700 kilometrów. W 2025 r. zostanie wprowadzona ulepszona platforma MEB+, która zapewni dalszy wzrost zasięgu i wydajności o około 10 procent. Parametry samochodów zbudowanych w oparciu o MEB+ będą imponujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund i szybkie ładowanie, do 20 minut w oparciu o zunifikowane ogniwo Grupy z technologią Cell2Pack. Nowe w pełni elektryczne modele Volkswagena, SKODY i CUPRA w cenie poniżej 25 000 euro sprawią, że elektromobilność będzie dostępna dla jeszcze większej liczby klientów. Jednocześnie będą to pierwsze pojazdy wykorzystujące MEB+. O tym, jak emocjonujący może być ten segment, świadczy pojazd koncepcyjny zaprezentowany na IAA Mobility – Volkswagen ID. GTI Concept.
Rok wcześniej, w 2024 r., do produkcji trafi druga platforma elektryczna Grupy: PPE. Platforma ta, opracowana wspólnie przez Audi i Porsche, oferuje mocny i wydajny elektryczny układ napędowy o zasięgu ponad 600 kilometrów, a także innowacyjne zarządzanie akumulatorem i ładowaniem z technologią 800V. Audi Q6 e-tron będzie pierwszym pojazdem marki z Ingolstadt na platformie PPE, co stanowi kolejny ważny krok w elektryfikacji gamy modeli. Ponadto modele wykorzystujące PPE otrzymają wysokowydajną architekturę elektroniki i nowe oprogramowanie spółki CARIAD, dzięki czemu pojazd zostanie płynnie osadzony w cyfrowym ekosystemie klienta. W ten sposób cyfryzacja staje się bardziej namacalna niż kiedykolwiek wcześniej. Klienci będą mogli m.in. instalować i używać niektórych swoich ulubionych aplikacji ze zintegrowanego sklepu z aplikacjami bezpośrednio w pojeździe. Audi Q6 e-tron będzie również pierwszym modelem marki, który oferuje nowy, panoramiczny ekran systemu MMI o zakrzywionej konstrukcji, nowy wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz wyświetlacz pasażera.
W perspektywie średnioterminowej Grupa Volkswagen przejdzie na platformę SSP ze zintegrowaną architekturą elektryczną i elektroniczną. Stwarza to ogromny potencjał standaryzacji i skalowania, ponieważ ponad 40 milionów pojazdów wszystkich marek i segmentów ma być zbudowanych na SSP. Jednocześnie koncepcja inteligentnej platformy zapewnia elastyczność w dostosowywaniu pojazdów do potrzeb każdego segmentu, zapewniając jednocześnie niezbędne zróżnicowanie między markami. Oczekuje się, że koszty inwestycyjne i badawczo-rozwojowe zostaną zmniejszone o około 30 procent w przypadku SSP w porównaniu z MEB, umożliwiając większości modeli całkowicie elektrycznych osiągnięcie takiej samej marży w porównaniu z ich konwencjonalnie napędzanymi odpowiednikami.
Akumulatory i ładowanie kluczem do przystępnej cenowo i rentownej elektromobilności
Po tym, jak Ford zdecydował się na wykorzystanie platformy MEB, Grupa Volkswagen prowadzi obecnie zaawansowane rozmowy z Mahindrą, kolejnym ważnym partnerem do współpracy. Grupa integruje rozwój i produkcję ogniw akumulatorowych w swoim łańcuchu wartości z PowerCo. Celem jest utrzymanie znacznej części tworzenia wartości w pełni elektrycznego pojazdu w firmie. Niskie koszty akumulatorów są również niezbędnym warunkiem wstępnym demokratyzacji elektromobilności. Kluczowe znaczenie dla obniżenia kosztów akumulatorów nawet o 50 procent w porównaniu do MEB pierwszej generacji mają zunifikowane ogniwa opracowane przez PowerCo, znormalizowana fabryka ogniw oraz inne innowacje, takie jak powlekanie na sucho i chemia ogniw bez kobaltu i niklu. Sprawia to, że elektromobilność będzie przystępna cenowo dla szerszych grup i jeszcze bardziej zrównoważona.
Software Defined Vehicle Hub będzie napędzać rozwój kolejnej architektury oprogramowania
Grupa systematycznie poszerza swoją wiedzę w zakresie oprogramowania, co jest kluczowe dla uzyskania sukcesu w przyszłości. Celem jest bycie liderem w zakresie doświadczeń użytkowników i zadowolenie klientów na całym świecie. Aby odnieść sukces w tej dziedzinie, firma opiera się na trzech podstawowych elementach: precyzyjnie ukierunkowanym rozwoju, strategicznych partnerstwach i wydajnym licencjonowaniu.
Prezentacja wnętrza Audi Q6 e-tron na IAA Mobility daje wgląd w nową generację oprogramowania E³ 1.2.
W przypadku przyszłej architektury oprogramowania E³ 2.0 spółka CARIAD przyspieszy cały proces rozwoju poprzez usprawnienie organizacji projektu i zmniejszenie złożoności poprzez prostsze procesy i jasny zakres odpowiedzialności. W tym celu wkrótce zostanie uruchomiony Software Defined Vehicle Hub (SDV). Tam pracownicy CARIAD, Volkswagena i Audi będą wspólnie rozwijać pojazdy w sposób całkowicie skoncentrowany na oprogramowaniu.
Rozwiązania w zakresie mobilności rozszerzone dzięki udziałom w spółce zależnej Pon w obszarze leasingu rowerów
Jednym z ważnych dowodów transformacji Grupy w zintegrowanego dostawcę zrównoważonej mobilności jest planowana inwestycja Volkswagen Financial Services w Bike Mobility Services (BMS), spółkę zależną Pon z Holandii, wieloletniego partnera i największego na świecie producenta rowerów. BMS obejmuje znane marki, takie jak Business Bike, Lease A Bike i B2Bike. Rynek ten kwitnie, ponieważ wiele firm rozszerza usługi mobilności dla swoich pracowników o rowery jako rozszerzenie tradycyjnej działalności flotowej. Grupa dąży do znacznego rozszerzenia swojej działalności w zakresie leasingu rowerów na całym świecie jako dodatkowej puli zysków, koncentrując się na Europie i USA. Celem jest osiągnięcie pozycji największego w Europie podmiotu finansującego jednoślady należące do producentów. Umożliwi to Grupie wykorzystanie trendu w kierunku zrównoważonej mikromobilności i pozyskanie nowych segmentów klientów.
Kolejnym kluczowym elementem w tym obszarze jest nowa platforma mobilności tworzona wspólnie z Europcar. Obejmie ona wszystkie potrzeby w zakresie mobilności, od ofert wynajmu na godziny po leasing na kilka lat. Ponadto będzie ona wygodnie łączyć usługi innych firm, takie jak hulajnogi elektryczne i transport publiczny w jednej aplikacji, nawet w przypadku krótszych czasów użytkowania wynoszących zaledwie kilka minut. Po udanym projekcie pilotażowym w Wiedniu, platforma ma być teraz sukcesywnie wdrażana w Niemczech i Europie. W ten sposób Grupa korzysta z szybko rosnącej puli zysków, a spodziewana wielkość globalnego rynku w tym obszarze będzie wynosić w 2030 roku około 100 mld euro.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.