Grupa Volkswagen odnotowuje solidne wyniki za I półrocze i wzmacnia strategiczną pozycję w Chinach
- Solidny bazowy zysk operacyjny w wysokości 13,9 mld euro, z marżą na poziomie 8,9 procent; zysk operacyjny w wysokości 11,3 mld euro, z marżą operacyjną na poziomie 7,3 procent
- Wzrost przychodów o 18 procent – do 156,3 mld euro, napędzany znacznie wyższą sprzedażą pojazdów w Europie i Ameryce Północnej oraz korzystnym miksem modelowym i pozycjonowaniem cenowym
- 4,4 miliona pojazdów dostarczonych w pierwszym półroczu to wzrost o 13 procent rok do roku, napędzany dobrymi wynikami (+21 procent, bez Chin)
- Dostawy pojazdów w pełni elektrycznych wzrosły o około 50 procent w pierwszym półroczu 2023 r., co stanowi 7,4 procent całkowitych dostaw; Grupa ma wiodącą pozycję na rynku europejskim w tym segmencie
- Bank zamówień w wysokości 1,65 mln pojazdów w Europie Zachodniej na koniec I półrocza, w tym ponad 200 000 pojazdów elektrycznych, co świadczy o stabilnym popycie
- Grupa Volkswagen wzmacnia strategiczną pozycję w Chinach i celuje w nowe segmenty rynku i klientów dzięki niedawno ogłoszonym partnerstwom
- Prognoza finansowa na rok 2023 potwierdzona; szacunkowe dostawy w 2023 r. nieznacznie zmienione: z około 9,5 mln do 9-9,5 mln
- Oliver Blume, CEO Grupy Volkswagen: „Dokonaliśmy strategicznej reorganizacji i restrukturyzacji Grupy Volkswagen, z jasnym planem i precyzyjnie określonymi kamieniami milowymi. W pierwszej połowie roku Grupa Volkswagen osiągnęła bardzo solidne wyniki. Sprzedaż w Ameryce Północnej rośnie, umacniamy naszą pozycję w Chinach dzięki partnerstwom technologicznym, ponadto widoczny jest trend wzrostowy w segmencie pojazdów w pełni elektrycznych. To, co jest dla nas ważne, to długoterminowy, zrównoważony wzrost, z naciskiem na wartość, a nie wolumen"
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „W pierwszej połowie roku osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe i podjęliśmy istotne kroki w celu poprawy naszej konkurencyjności. W drugiej połowie roku skupimy się na wzmocnieniu przepływów pieniężnych netto. Dzięki uruchomieniu programów wydajnościowych we wszystkich markach i naszym strategicznym decyzjom w Chinach jeszcze bardziej poprawimy pozycję konkurencyjną Grupy Volkswagen”
Oliver Blume, CEO Grupy Volkswagen: „Dokonaliśmy strategicznej reorganizacji i restrukturyzacji Grupy Volkswagen, z jasnym planem i precyzyjnie określonymi kamieniami milowymi. W pierwszej połowie roku Grupa Volkswagen osiągnęła bardzo solidne wyniki. Sprzedaż w Ameryce Północnej rośnie, umacniamy naszą pozycję w Chinach dzięki partnerstwom technologicznym, ponadto widoczny jest trend wzrostowy w segmencie pojazdów w pełni elektrycznych. To, co jest dla nas ważne, to długoterminowy, zrównoważony wzrost, z naciskiem na wartość, a nie wolumen.”
Solidne wyniki
W pierwszej połowie 2023 r. Grupa Volkswagen osiągnęła zysk operacyjny przed efektami wyceny głównie z tytułu zabezpieczenia towarów (hedging) poza rachunkowością zabezpieczeń, w wysokości 13,9 mld euro, co stanowi wzrost o około 13 procent. Przełożyło się to na marżę w wysokości 8,9, powyżej prognozowanego przedziału od 7,5 do 8,5 procent. Zysk operacyjny wyniósł 11,3 mld euro (w I połowie 2022 r.: 13,2 mld euro), głównie z tytułu zabezpieczenia towarów, w wysokości -2,5 mld euro (w I kwartale 2023 r.: -1,3 mld euro; w I połowie 2022 r.: 0,9 mld euro).
Całkowite przychody wzrosły o 18 procent – do 156,3 mld euro w I półroczu (I półrocze 2022 r.: 132,3 mld euro), co było w dużej mierze zasługą wzrostu sprzedaży, a także korzystnego miksu modelowego i pozycjonowania cenowego. Dostawy pojazdów w Chinach spadły o 1 procent, chociaż pod koniec okresu sprawozdawczego pojawiły się wyraźne oznaki ożywienia. Ogólnie rzecz biorąc, Grupa nadal odnotowywała solidny popyt.
Strategia elektryfikacji Grupy nadal przyspieszała, a pojazdy elektryczne stanowiły 7,4 procent całkowitych dostaw w pierwszej połowie roku (w porównaniu do 5,6 procent w tym samym okresie 2022 roku), w tym 18-procentowy wzrost rok do roku w Chinach w drugim kwartale, co pokazuje pozytywny trend. W trudnym otoczeniu rynkowym Volkswagen był w stanie zwiększyć udział w rynku, szczególnie w Europie, gdzie Grupa pozostaje liderem rynku w segmencie samochodów elektrycznych. W kontekście bardziej wymagającego otoczenia rynkowego Grupa Volkswagen dąży do osiągnięcia udziału aut elektrycznych na poziomie 8-10 procent całkowitych dostaw w roku 2023. Efekty sezonowe, wraz ze znacznie skróconym czasem dostaw, prawdopodobnie przyczynią się do wyższego udziału sprzedaży samochodów z takim napędem w drugiej połowie roku.
W związku z utrzymującymi się wąskimi gardłami w łańcuchach logistycznych, przepływy pieniężne netto w pierwszej połowie roku wyniosły 2,5 mld euro. W oczekiwaniu na poprawę sytuacji logistycznej i niewielkie korekty wielkości produkcji w drugiej połowie roku, Grupa Volkswagen nadal dąży do osiągnięcia całorocznych przepływów pieniężnych netto w wysokości 6-8 mld euro i podjęła zdecydowane działania, aby ten cel zrealizować.
Płynność netto działu Automotive pozostała na solidnym poziomie 33,6 mld euro na koniec pierwszego półrocza, co pomoże realizować strategię zrównoważonej wartości Grupy.
Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „W pierwszej połowie roku osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe i podjęliśmy istotne kroki w celu poprawy naszej konkurencyjności. W drugiej połowie roku skupimy się na wzmocnieniu przepływów pieniężnych netto. Dzięki uruchomieniu programów wydajnościowych we wszystkich markach i naszym strategicznym decyzjom w Chinach jeszcze bardziej poprawimy pozycję konkurencyjną Grupy Volkswagen.”
Perspektywy finansowe na rok finansowy 2023 potwierdzone
Grupa Volkswagen potwierdza prognozy finansowe na rok finansowy 2023 opublikowane 3 marca 2023 roku. Perspektywa dostaw została nieznacznie zmieniona na 2023 r. – z około 9,5 mln do 9-9,5 mln, podczas gdy Grupa pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia celu w zakresie przychodów ze sprzedaży.
Zgodnie z przewidywaniami, zakłócenia w łańcuchach dostaw ustępowały w pierwszej połowie 2023 r., a presja przesunęła się z niedoborów półprzewodników na opóźnienia w transporcie i logistyce. Druga połowa roku powinna przynieść poprawę przez niższe koszty surowców i stopniowe zanikanie wąskich gardeł logistycznych. Programy wydajnościowe dla marek mają przynieść pierwsze rezultaty w drugiej połowie roku, dodatkowo wzmacniając pozycję Grupy w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu.
Zgodnie z modelem zarządzania ogłoszonym podczas ostatniego Dnia Rynków Kapitałowych, Grupa nadal koncentruje się na osiąganiu celów w zakresie rentowności i przepływów pieniężnych. Oczekuje się, że nacisk na produkcję opartą na wartości pomoże poprawić i tak już dobre wyniki. Priorytetowe traktowanie zrównoważonej rentowności nad wzrostem wolumenu umożliwi grupie osiągnięcie celów w zakresie marży operacyjnej i przepływów pieniężnych.
Przyspieszenie strategicznej transformacji w Chinach
Grupa Volkswagen przyspiesza tempo swojej transformacji w Chinach, gdzie zamierza pozostać odnoszącym największe sukcesy międzynarodowym producentem i znaleźć się w pierwszej trójce na rynku, opierając się na solidnych fundamentach istniejących w pierwszej połowie roku.
Po trudnych pierwszych dwóch miesiącach roku, dostawy pojazdów Grupy w Chinach od marca do maja znacznie wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek w czerwcu był wynikiem wysokiej sprzedaży w tym samym miesiącu ubiegłego roku i jednorazowych efektów, w tym zwolnienia podatkowego na zakup pojazdów spalinowych i dotacji władz lokalnych. W pierwszej połowie 2023 roku Volkswagen Group China dostarczyła łącznie 1 451 900 pojazdów (-1,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim).
Grupa Volkswagen ogłosiła dwa partnerstwa w regionie: strategiczne partnerstwo z firmą Xpeng, a także rozszerzenie istniejącej współpracy między Audi a FAW i SAIC. Współpraca ta ma na celu rozszerzenie istniejącej gamy produktów o modele dla szczególnie obiecujących segmentów rynku. Współpraca ta jest zgodna ze strategią firmy „w Chinach dla Chin”, która umożliwia wczesne reagowanie na trendy definiujące rynek w Chinach i lepsze wykorzystanie dynamiki wzrostu chińskiego rynku.
Ambitne cele i programy związane z wydajnością dla marek Grupy
Jak zauważono podczas niedawnego Dnia Rynków Kapitałowych, Grupa Volkswagen koncentruje się na strategicznym dostosowaniu zgodnie z 10-punktowym planem i w pierwszej połowie roku podjęła zdecydowane kroki w celu zwiększenia rentowności i przepływów pieniężnych.
Dostosowanie platform
Grupa dostosowuje swoje platformy technologiczne, aby zapewnić markom wiodące innowacje technologiczne i odblokować korzyści skali.
Jeśli chodzi o architekturę pojazdów, Grupa nakreśliła jasną ścieżkę rozwoju ogólnogrupowej platformy SSP. Oczekuje się, że już w 2024 r. nowa platforma PPE będzie wykorzystywane jako alternatywna architektura, a następnie, od 2025 roku, MEB+ drugiej generacji.
Strategia Grupy w zakresie akumulatorów i ich rozwoju oferuje Grupie maksymalną elastyczność i korzyści kosztowe dzięki zunifikowanemu ogniwu, które ma zostać opracowane przez PowerCo.
Strategiczne dostosowanie spółki CARIAD ma na celu ustanowienie jej wewnętrznym dostawcą oprogramowania, który ściśle współpracuje z markami Grupy. Ma również na celu przyspieszenie realizacji platform E³, z których następna generacja zostanie zaprojektowana w nowym centrum, zajmującym się pojazdami skupiającymi się wokół oprogramowania.
Ponadto Grupa Volkswagen kontynuuje postępy w dziedzinie w pełni autonomicznej jazdy, którą Grupa postrzega jako znaczącą przyszłą pulę zysków o dużym potencjale wzrostu. Volkswagen uruchomił programy testowe autonomicznej jazdy w Ameryce Północnej i Europie.
Programy wydajności marek
Każda marka uruchamia własny Program Wydajności, który zapewnia ramy dla ich rozwoju. Programy te wyznaczają równie ambitne cele dla poszczególnych marek, aby uczynić je bardziej odpornymi i rentownymi. Koncentrują się one na poprawie wyników w zakresie marż, asortymentu produktów i wyposażenia pojazdów. Co więcej, pojawiające się modele biznesowe, takie jak rozwiązania w zakresie mobilności, poszerzą możliwości marek i pozwolą wykorzystać dodatkowe pule zysków. Ścieżka ta jest wspierana przez efektywne łączenie korzyści skali i szeroko zakrojoną pracę nad kosztami w obszarach rozwoju, materiałów, produkcji, dystrybucji i kosztów stałych.
Wyniki grup marek
Core
Cztery marki nadal stanowią podstawę pozytywnych wyników grupy marek Core, której przychody ze sprzedaży wzrosły o 30 procent w pierwszym półroczu. Zysk operacyjny znacznie wzrósł do 3,8 mld euro przy marży operacyjnej na poziomie 5,5 procent, istotny wkład miał tu region Ameryki Północnej. Oprócz skupienia się na wydajności w kluczowych obszarach synergii, dobry wynik w pierwszym półroczu był napędzany wyższym wolumenem sprzedaży, mniej rozbudowanymi strukturami i konsekwentnym zarządzaniem kosztami.
Progressive
Marża operacyjna grupy marek Progressive wyniosła w pierwszej połowie 2023 roku 10 procent. Na zysk operacyjny duży wpływ miały efekty wyceny, głównie związane z zabezpieczeniem towarów poza rachunkowością zabezpieczeń. Bazowa marża operacyjna przed tymi efektami wyniosła ponad 12 procent.
Do zarządu Grupy Volkswagen jako nowy prezes AUDI od 1 września 2023 roku dołączy Gernot Döllner. Zajmował on kilka stanowisk kierowniczych w Porsche, od 2021 r. jest szefem strategii grupy, strategii produktu i sekretariatu generalnego w Grupie Volkswagen. W Gernocie Döllnerze Audi zyskało menedżera z dużym doświadczeniem w Grupie i produktach, który będzie nadal rozwijał strategię Audi wraz z całym zespołem.
Sport Luxury
W grupie marek Sport Luxury marża operacyjna Porsche w segmencie motoryzacyjnym utrzymała się na bardzo wysokim poziomie 19,3 procent w pierwszym półroczu, dzięki wyższym dostawom (+15 procent). Wynik operacyjny wzrósł o 11 procent do 3,9 mld euro, w tym 174 mln euro z Porsche Financial Services. Przepływy pieniężne netto w branży motoryzacyjnej wyniosły 2,2 mld euro, nieco poniżej poziomu z poprzedniego roku.
Samochody ciężarowe
TRATON odnotował wzrost sprzedaży jednostkowej o 22 procent. Całkowite przychody ze sprzedaży wzrosły o 27 procent, napędzane silnym wzrostem wolumenu oraz pozytywnymi efektami miksu modelowego i pozycjonowania cenowego, a także wzrostem usług związanych z pojazdami. Zysk operacyjny znacznie wzrósł do 1,8 mld euro, przy marży operacyjnej na poziomie 8,1 procent, dzięki lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych i pozytywnym efektom cenowym kompensującym wyższe koszty nakładów.
Dział akumulatorów
Spółka PowerCo planuje wprowadzenie całkowicie nowego procesu produkcyjnego w swoich zakładach produkujących ogniwa akumulatorowe w Europie i Ameryce Północnej. Powlekanie elektrod na sucho może potencjalnie zmniejszyć zużycie energii o około 30 procent i wymaganą powierzchnię zakładów o 15 procent, oszczędzając w ten sposób setki milionów euro rocznie.
CARIAD
CARIAD zwiększył przychody ze sprzedaży o 32 procent, dzięki wyższym przychodom z licencji na samochody MEB na platformie 1.1. CARIAD był w stanie ograniczyć straty do poziomu z poprzedniego roku, kontynuując inwestycje w platformy oprogramowania.
Szczegółowe dane dotyczące wyników znajdują się w załączonym pliku pdf
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.