Dobre wyniki Grupy Volkswagen w 2022 roku, w bieżącym roku spodziewany jest znaczny wzrost dostaw do klientów
- Wzrost przychodów ze sprzedaży o 12 procent rok do roku – do 279,2 mld euro; spadek liczby dostarczonych pojazdów został zrekompensowany odpowiednim miksem modelowym i polityką cenową. Portfel zamówień pozostaje na wysokim poziomie – 1,8 mln pojazdów
- Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł o 13 procent – do 22,5 mld euro; marża zysku operacyjnego wzrosła do 8 mld EUR. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł o 13 procent – do 22,5 mld EUR, a marża zysku operacyjnego wzrosła do 8,1 procent
- Płynność netto dywizji motoryzacyjnej wzrosła do 43 miliardów euro, w tym 16,1 mld z wprowadzenia Porsche na giełdę
- Wzrost dostaw pojazdów elektrycznych o 26 procent – do poziomu 572 100 sztuk w 2022 roku, udział aut z tego typu napędem w dostawach Grupy wzrósł do 7 procent
- Volkswagen jest na dobrej drodze do osiągnięcia 20 procent udziału aut elektrycznych w dostawach ogółem w 2025 roku i 50 procent w 2030 roku
- Zarząd i rada nadzorcza proponują dywidendę w wysokości 8,70 euro na akcję zwykłą i 8,76 euro na akcję uprzywilejowaną, co oznacza, że wskaźnik wypłaty wzrośnie do 29,4 procent (poprzednio 25,4 procent)
- Perspektywy Grupy na rok 2023: spodziewany wzrost dostaw do ok. 9,5 mln pojazdów; wzrost przychodów ze sprzedaży o 10-15 procent głównie dzięki dużemu portfelowi zamówień, rentowność operacyjna sprzedaży w przedziale w przedziale 7,5-8,5 procent przy silnym wzroście raportowanych przepływów pieniężnych netto
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen: „Dzisiejsze wyniki dostarczają to kolejny dowód na to, że Grupa ma solidne fundamenty finansowe, dzięki czemu możemy konsekwentnie realizować naszą strategię”
Całkowite przychody wzrosły o 11,6 procent – do 279,2 mld euro, na co wpływ miał dopracowany miks modelowy, rosnąca sprzedaż lepiej wyposażonych samochodów i większa liczba modeli. Wpływ na to miało także utrzymywanie dyscypliny w zakresie ograniczania kosztów. Znacząco wzrosły dostawy pojazdów całkowicie elektrycznych, podczas gdy łączna liczba dostarczonych pojazdów spadła o 7 procent, przede wszystkim z powodu niedoboru półprzewodników i zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Łącznie do klientów dostarczono 572 100 pojazdów elektrycznych, czyli o ponad jedną czwartą więcej niż w poprzednim roku, co świadczy o stale rosnącej popularności gamy elektrycznych modeli Grupy. Udział tych pojazdów w łącznych dostawach wzrósł do około 7 procent. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji specjalnych wzrósł do 22,5 (20,0) mld euro, co odpowiada rentowności operacyjnej sprzedaży przed uwzględnieniem pozycji specjalnych w wysokości 8,1 (8,0) procent. Zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 9,5 procent – z 20,1 do 22 mld euro, a zysk po opodatkowaniu wzrósł o 2,6 procent – z 15,4 do 15,8 mld euro.
Przepływy pieniężne netto w dywizji motoryzacyjnej wyniosły 4,8 mld euro (rok wcześniej 8,6 mld euro). Zmiana to przede wszystkim efekt niestabilnej sytuacji w zakresie dostaw w całym 2022 roku oraz zakłóceń w łańcuchach logistycznych, szczególnie pod koniec roku. W rezultacie kapitał obrotowy, a w szczególności zapasy wyrobów gotowych, surowców i materiałów na koniec roku były znacznie wyższe niż planowano. Ten trend ma w 2023 roku zostać w dużej mierze odwrócony.
Płynność netto dywizji motoryzacyjnej na 31 grudnia 2022 roku wzrosła do 43 mld euro, w tej kwocie mieści się 16,1 mld euro z wprowadzenia na giełdę Porsche AG. 9,5 mld euro wypłacono akcjonariuszom jako dywidendę w styczniu 2023 roku. Zarząd i rada nadzorcza proponują dywidendę w wysokości 8,70 euro na akcję zwykłą i 8,76 euro na akcję uprzywilejowaną, co oznacza wzrost o 1,20 euro na każdą akcję w porównaniu z rokiem poprzednim. Odpowiada to wskaźnikowi wypłaty dywidendy na poziomie 29,4 procent. Zysk na jedną akcję zwykłą wyniósł 29,63 euro (rok wcześniej 29,59 euro), a zysk na jedną akcję uprzywilejowaną wyniósł 29,69 euro (rok wcześniej 29,65 euro).
„Nasze wyniki w ubiegłym roku wykazały poprawę odporności Grupy Volkswagen w trudnych warunkach globalnych. Pomimo znaczących wyzwań związanych z łańcuchem dostaw, które doprowadziły do spadku ogólnej liczby dostaw, w 2022 roku dostarczyliśmy 572 100 pojazdów w pełni elektrycznych i zwiększyliśmy zysk operacyjny. Dzisiejsze wyniki to dowód na to, że Grupa ma solidne fundamenty finansowe, na których konsekwentnie realizuje swoją strategię. Spodziewamy się, że w bieżącym roku wąskie gardła w łańcuchu dostaw będą stopniowo ustępować, co pozwoli nam na obsługę wysokiego portfela zamówień” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Grupa Volkswagen przyspiesza związane z transformacją i inwestuje w oprogramowanie, produkcję akumulatorów oraz w platformy dla samochód elektrycznych i spalinowych, by przygotować się do wprowadzenia na rynek nowych samochodów w 2024 roku. W 2022 roku wydatki na badania i rozwój wzrosły do 18,9 mld euro, co stanowi 8,1 procent przychodów dywizji motoryzacyjnej, a nakłady na inwestycje wyniosły 12,7 mld euro (5,5 procent przychodów dywizji motoryzacyjnej w 2022 roku).
Prognoza
Grupa Volkswagen spodziewa się, że łączne dostawy pojazdów wzrosną w 2023 roku do około 9,5 miliona, głównie dzięki dużemu portfelowi zamówień. Powinien się on stopniowo zmniejszać ze względu na prognozowaną poprawę sytuacji z dostawami półprzewodników i łańcuchem logistycznym. Grupa Volkswagen oczekuje, że przychody ze sprzedaży będą o 10 do 15 procent wyższe niż w roku poprzednim. Jeśli chodzi o wynik operacyjny Grupy, to w 2023 roku prognozowana jest rentowność operacyjna sprzedaży w przedziale od 7,5 do 8,5 procent.
W dywizji motoryzacyjnej spodziewany jest wskaźnik wydatków na badania i rozwój na poziomie około 8 procent, a stosunek inwestycji do przychodów ze sprzedaży – około 6,5 procent. Grupa Volkswagen w 2023 roku spodziewa się silnego wzrostu przepływów pieniężnych netto. Płynność netto ma wynieść od 35 do 40 mld euro; obejmuje to przepływ środków w związku z wypłatą dywidendy przypadającej na 2023 rok na poziomie 11 mld euro. Oczekuje się, że zwrot z inwestycji wyniesie od 12 do 15 procent.
Wyzwania, które stoją przed Grupą Volkswagen, wynikają przede wszystkim z otoczenia gospodarczego, aktywności konkurencji, niestabilnych rynków surowców, energii i walut oraz ostrzejszych wymogów dotyczących emisji.
Szczegółowe dane na temat wyników znajdują się w załączonym pliku pdf.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.