Grupa Volkswagen i SEAT przeznaczą 10 mld euro na elektryfikację Hiszpanii
- Będzie to największa pojedyncza inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii
- Budowa pierwszej gigafabryki akumulatorów w Hiszpanii rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, znajdzie w niej pracę ponad 3000 osób
- Dzięki porozumieniu z firmą Iberdrola powstanie elektrownia słoneczna, która będzie produkować energię do zasilenia gigafabryki
„Inwestycja na poziomie 10 mld euro zelektryfikuje Hiszpanię i drugiego co do wielkości producenta samochodów w Europie, dzięki niej powstanie gigafabryka akumulatorów w Sagunto, która będzie zaopatrywać fabryki pojazdów elektrycznych w Martorell i Pampelunie. Przy okazji powstanie kompleksowy ekosystem dostawców. Jest to największa inwestycja przemysłowa, jaka kiedykolwiek miała miejsce w Hiszpanii” – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.
Spotkanie odbyło się w Parc Sagunt II koło Walencji, gdzie Grupa Volkswagen zlokalizowała pierwszą w Hiszpanii gigafabrykę akumulatorów. Jej budowa jest jednym z głównych elementów projektu Future: Fast Forward. 62 hiszpańskie i międzynarodowe firmy, które tworzą ten projekt, złożyły wniosek do programu PERTE (Strategiczny Projekt „Ożywienie gospodarcze i transformacja”) w ramach VEC (Pojazdy elektryczne połączone w sieć).
„Grupa Volkswagen, SEAT i rząd Hiszpanii mają wspólny cel: chcą uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności. Jesteśmy gotowi, by rozpocząć tę transformację. Program PERTE jest wzorem dla całej Hiszpanii, w jaki sposób można przekształcać tradycyjne struktury przemysłowe” – dodał Herbert Diess.
Gigafabryka będzie mogła produkować rocznie akumulatory o pojemności 40 GWh, które będą trafiać do Martorell i Pampeluny. Będzie w niej pracować ponad 3000 osób w 2030 roku, a łączna powierzchnia zakładu sięgnie 200 hektarów. Budowa gigafabryki rozpocznie się w pierwszym kwartale 2023 roku, a produkcja ruszy w 2026 roku.
Pierwszym krokiem musi być pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i zdobycie pozwoleń: Zbudujemy gigafabrykę akumulatorów i zainwestujemy ponad 3 miliardy euro, ale fundusze PERTE są niezbędne, aby zrealizować nasze ambicje przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum pojazdów elektrycznych” – powiedział Thomas Schmall.
„Fabryka w Sagunto będzie zajmować teren o powierzchni 200 ha i będzie trzecią z sześciu tego typu zakładów, planowanych przez Grupę w Europie. Dla rozwoju produkcji akumulatorów w Hiszpanii i Europie kluczowe znaczenie mają zrównoważony rozwój i zamknięty łańcuch wartości. Energia elektryczna zasilająca gigafabrykę będzie w 100 procentach pochodzić z odnawialnych źródeł energii, a dzięki zlokalizowaniu zakładu blisko rynków zbytu oraz odzyskiwaniu cennych surowców na miejscu, nasza nowa fabryka w Walencji będzie przykładem gospodarki cyrkulacyjnej” – dodał Schmall.
Budowa elektrowni słonecznej razem z firmą Iberdrola
Grupa Volkswagen i Grupa Iberdrola podpisały strategiczne porozumienie, które umożliwi budowę elektrowni słonecznej w Sagunto, która będzie zaopatrywała gigafabrykę w zieloną energię.
Elektrownia słoneczna zajmie powierzchnię 250 hektarów i będzie położona w odległości mniejszej niż 10 kilometrów od fabryki akumulatorów. W pierwszej fazie będzie dostarczać 20 procent całkowitego poboru energii gigafabryki.
SEAT jest jedyną marką, która projektuje, opracowuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Ta międzynarodowa firma, należąca do Grupy Volkswagen, z siedzibą w Martorell, sprzedaje samochody pod markami CUPRA i SEAT, a SEAT MÓ to spółka zajmująca się produktami i rozwiązaniami z zakresu mobilności miejskiej.
SEAT eksportuje ponad 80 procent produkcji, marka jest obecna na 75 rynkach. Firma zatrudnia ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych – Barcelonie, El Prat de Llobregat i Martorell. Powstają w nich takie modele jak SEAT Ibiza, Arona, Leon i CUPRA Formentor. Dodatkowo SEAT produkuje także w innych krajach. W Niemczech powstają takie modele jak CUPRA Born i SEAT Tarraco, w Czechach – SEAT Ateca, a w Portugalii – SEAT Alhambra. Firma dysponuje również centrum rozwoju oprogramowania SEAT:CODE, zlokalizowanym w Barcelonie.
SEAT do 2025 roku zainwestuje 5 mld euro w opracowanie nowych modeli marek SEAT i CUPRA oraz w elektryfikację gamy. Celem firmy jest odegranie istotnej roli w elektryfikacji segmentu miejskich pojazdów elektrycznych, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.