Grupa Volkswagen i SEAT prezentują program elektrycznej ofensywy dla Hiszpanii
- Grupa Volkswagen chce stworzyć w Hiszpanii Europejski Hub Elektromobilności
- Łączne inwestycje (wraz z partnerami zewnętrznymi) sięgną 7 mld euro
- W Walencji powstanie nowa fabryka ogniw, znajdzie w niej zatrudnienie ponad 3000 osób
- Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen ds. technologii: „Ten projekt jest bardzo ważny – dla Volkswagena, Hiszpanii i całej Europy”
„Ten projekt ma bardzo duże znaczenie – dla Volkswagena, dla Hiszpanii i dla całej Europy. Mamy ambicję ‘zelektryfikować’ Hiszpanię i wspólnie z zewnętrznymi dostawcami zamierzamy zainwestować ponad 7 mld euro w transformację naszych zakładów w Martorell i Pampelunie oraz budowę fabryki akumulatorów w Walencji” – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący rady dyrektorów marki SEAT.
„Program ‘Future: Fast Forward’ ma potencjał, aby odmienić hiszpański przemysł motoryzacyjny i rozwijać elektryczną mobilność w całej Europie. Ponad 7 miliardów euro, które Volkswagen Group i SEAT aktywują na jego realizację będzie stanowić największą inwestycję w przemysł w historii Hiszpanii" – powiedział Wayne Griffith, prezes marki SEAT.
Gigafabryka w Walencji będzie drugim dla Volkswagena zakładem tego typu po Salzgitter i pierwszym poza Niemcami. „W Walencji planujemy uruchomić produkcję ogniw nowej generacji. Będą w niej powstawać najnowocześniejsze, zunifikowane ogniwa Volkswagena. Dzięki temu, że będzie ona zasilana energią odnawialną pozwoli to na zrównoważoną produkcję akumulatorów. Stworzy to silny efekt przyciągania w całym łańcuchu wartości akumulatorów w Hiszpanii i poza nią” – powiedział Schmall.
Proces wyboru miejsca był trudny, a Walencja okazała się najlepsza po przeanalizowaniu ponad 100 kryteriów, wśród których były m.in. dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, wsparcie publiczne, dobre połączenia logistyczne i możliwość zasilania zieloną energią. Celem Volkswagena jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 40 GWh rocznie. W nowej fabryce znajdzie zatrudnienie ponad 3000 osób. Harmonogram jest napięty: aby możliwe było rozpoczęcie produkcji w 2026 roku, budowa zakładu powinna rozpocząć się przed końcem 2022 roku. Wcześniej niezbędne jest pozytywne rozpatrzenie wniosku PERTE i uzyskanie pozwoleń.
„Transformacja całego przemysłu to ogromne wyzwanie. By być konkurencyjnym w nowym, zelektryfikowanym świecie, musimy zwiększyć wydajność fabryk samochodów w Hiszpanii. Musimy też przekwalifikować wielu naszych pracowników do nowych zadań, w tym do produkcji akumulatorów. Wymaga to od wszystkich dużej elastyczności i chęci ewentualnej zmiany pracy. Ale najważniejsza jest wiadomość, że ogólny wpływ zmian na zatrudnienie będzie pozytywny – pomimo skrócenia czasu montażu samochodów elektrycznych. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli i uzyskamy odpowiednie wsparcie ze strony rządu hiszpańskiego, będziemy w stanie stworzyć dodatkowe miejsca pracy w przejściowym dla Hiszpanii okresie” – mówi Thomas Schmall.
Łącznie Volkswagen chce zbudować sześć gigafabryk akumulatorów w Europie, ich łączne możliwości produkcyjne (wraz z partnerami) sięgną 240 GWh. Zapotrzebowanie koncernu na ogniwa klasy premium będzie zaspokajane przez spółkę Northvolt w Skellefteå w Szwecji. Aby przyspieszyć uruchomienie kolejnych fabryk ogniw w Europie, Volkswagen założył europejską spółkę zajmującą się rozwojem i produkcją akumulatorów i ma dzięki temu otwartą drogę do poszerzania współpracy z partnerami lub inwestorami. Wzorem dla wszystkich fabryk będzie zakład w Salzgitter w Niemczech, który rozpocznie produkcję w 2025 roku.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.