Volkswagen realizuje strategię NEW AUTO i tworzy podstawy na 2022 rok
- Samochody elektryczne wdrażane z powodzeniem: nr 1 w Europie, nr 2 w USA, ponad czterokrotny wzrost w Chinach
- Zwiększona ogólna odporność: znaczne obniżenie kosztów ogólnych, wysoka dyscyplina nakładów inwestycyjnych, obniżenie progu rentowności
- Podwojony zysk, do 20 mld euro, zwrot ze sprzedaży wzrósł do 8 procent (w 2020 roku wynosił 4,8 procent)
- Najważniejsze regiony: poprawa wyników w obu Amerykach, wiodąca pozycja w Europie i Chinach
- Strategia NEW AUTO: wyraźny postęp w opracowywaniu głównych platform technologicznych
„Wojna w Ukrainie to dramat, który powoduje ludzkie tragedie oraz wstrząsy gospodarcze, które, jak nam się wydawało, przezwyciężyliśmy przez lata multilateralizmu i dyplomacji" – powiedział Prezes Grupy Volkswagen, Herbert Diess podczas dorocznej konferencji prasowej w Wolfsburgu. „Volkswagen udowodnił swoją siłę, odporność w ciągu ostatnich lat i poradzi sobie również z tym kryzysem. Jednocześnie będziemy nadal koncentrować się na realizacji naszej strategii NEW AUTO, która umożliwi nam stworzenie bezemisyjnej, autonomicznej mobilności przyszłości” – dodał Diess.
Najważniejsze regiony: poprawa wyników w obu Amerykach, wiodąca pozycja w Chinach
Grupa Volkswagen w 2021 roku zrobiła znaczące postępy we wszystkich regionach. Było to możliwe dzięki globalnemu zasięgowi w połączeniu z właściwymi lokalnymi strategiami i dopasowanym do danego rynku asortymentem produktów.
W Ameryce Północnej marka Volkswagen zaczęła przynosić zyski po kilku latach na wszystkich trzech rynkach – w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku. Nowa gama modelowa z pięcioma SUV-ami, włączając elektrycznego ID.4 została dobrze przyjęta. Te samochody stanowią ponad 75 procent sprzedaży w USA (375 030 sztuk). Wyniki z pewnością jeszcze się poprawią po wprowadzeniu na tamtejszy rynek elektrycznego modelu ID. Buzz.
Marka Volkswagen osiągnęła sukces również w Ameryce Południowej. Konsekwentna orientacja na klienta i nowe modele, takie jak Taos i Nivus, pozwoliły stworzyć podstawy do osiągnięcia rentowności i dodatnich przepływów gotówki netto.
W Europie wczesna decyzja Grupy, by postawić na napęd elektryczny i rozpocząć największą ofensywę w branży przyniosły efekty. Grupa była liderem rynku samochodów elektrycznych w 2021 roku – co czwarte auto z tym napędem było jednej z marek Grupy Volkswagen. Dzięki temu, według wstępnych danych, udało się z nawiązką spełnić cele, jeśli chodzi o emisję CO2 w krajach Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii.
W Chinach, na najważniejszym i wciąż rozwijającym się rynku na świecie, Grupa osiąga wysokie zyski i ma mocną pozycję rynkową. Jej udział w rynku na poziomie 16 procent to niemal dwukrotnie więcej niż największy konkurent. Największe sukcesy odnosi marka Volkswagen, której udział w rynku wynosi 11 procent. Porsche, Bentley i Lamborghini zanotowały rekordy sprzedaży. Grupa mogłaby sprzedać na tamtejszym rynku znacznie więcej pojazdów w 2021 r., ale na przeszkodzie w zaspokojeniu popytu stanął niedobór półprzewodników.
Samochody elektryczne wdrażane z powodzeniem: nr 1 w Europie, nr 2 w USA, ponad czterokrotny wzrost w Chinach
Elektryczna ofensywa Grupy Volkswagen nabrała w ubiegłym roku jeszcze większego tempa. Dostawy pojazdów zasilanych akumulatorami w 2021 roku niemal podwojono – do ponad 450 000 sztuk. To pozwoliło firmie zająć pierwsze miejsce w tym segmencie rynku w Europie i drugie w Stanach Zjednoczonych. Na obu rynkach firma osiągnęła większy udział w rynku pojazdów BEV niż w rynku ogólnie. Dostawy pojazdów z napędem elektrycznym w Chinach zwiększono w ubiegłym roku ponad czterokrotnie, do 93 000 sztuk. Nowe podejście do sprzedaży, przekaz adresowany do młodszych klientów i ekspozycje w 120 chińskich centrach handlowych pozwalają myśleć o co najmniej dwukrotnym zwiększeniu sprzedaży pojazdów elektrycznych na największym rynku Grupy w tym roku.
Dzięki nowemu modelowi ID. Buzz, zaprezentowanemu przez markę Volkswagen w ubiegłym tygodniu, elektryczna ofensywa zyska kolejny bodziec do rozwoju. ID. Buzz ma wszystko, by zyskać status auta kultowego, podobnie jak jego protoplasta, model T1. Nowy Bulli będzie w przyszłości wykorzystywany w takich koncepcjach autonomicznej mobilności, jak ridepooling (połączenie transportu publicznego i taksówki).
Solidne wyniki finansowe: dalsza poprawa odporności modelu biznesowego
Volkswagen zaprezentował już kluczowe dane za miniony rok podatkowy oraz prognozę na 2022 rok. Raport roczny, który został opublikowany dziś, zawiera dokładne dane na temat wyników poszczególnych marek w poszczególnych regionach.
Mimo spadku sprzedaży o 6 procent w stosunku do 2020 roku, przychody wzrosły o 12 procent, do 250,2 mld euro. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem zdarzeń specjalnych wzrósł prawie dwukrotnie w porównaniu z rokiem 2020 i osiągnął solidny poziom 20 mld euro. Rentowność operacyjna ze sprzedaży przed uwzględnieniem zdarzeń specjalnych również wzrosła – do 8 procent z 4,8 procent w roku 2020. Kluczowe znaczenie dla tych wyników finansowych miał lepszy miks modelowy i odpowiednia polityka cenowa, a także ograniczenie kosztów ogólnych.
Dyscyplina dotycząca inwestycji, ścisła kontrola kapitału obrotowego i pozytywny wkład działalności operacyjnej Grupy sprawiły, że przepływ gotówki netto w samym Dziale Samochodów wyniósł 15,5 mld euro – o 5,5 mld euro więcej niż w roku poprzednim. Płynność netto wyniosła 26,7 mld EUR na koniec 2021 roku.
W ubiegłym roku Volkswagen rozpoczął program obniżania kosztów ogólnych w celu poprawy konkurencyjności i sfinansowania ambitnego planu transformacji w kierunku elektryfikacji i cyfryzacji. Cel, czyli ograniczenie kosztów ogólnych o 10 procent (bez nakładów na badania i rozwój oraz nakładów inwestycyjnych), początkowo wyznaczony na 2023 r., został już osiągnięty. Oznacza to, że udało się obniżyć koszty o 4 mld euro w porównaniu z rokiem 2019.
„Grupa Volkswagen poprawiła swoją ogólną odporność w 2021 roku i uzyskała solidne wyniki i przepływ gotówki mimo trudności z dostępnością półprzewodników. To zasługa wszystkich naszych marek i regionów. Volkswagen i nasze marki premium osiągnęły znacznie lepsze wyniki w obu Amerykach, swój wkład ma tutaj także Volkswagen Financial Services. To wszystko daje nam pewność, że będziemy w stanie sfinansować naszą transformację zgodnie ze strategią NEW AUTO, nawet w tych trudnych i niepewnych czasach” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen.
Strategia NEW AUTO jest wdrażana zgodnie z planem: postępy we wszystkich czterech obszarach
Zgodnie z założeniami przedstawionej w lipcu ubiegłego roku strategii NEW AUTO Grupa Volkswagen zamierza wykorzystać przyszłe zyski z czterech obszarów, które oferują najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. W 2021 roku poczyniono znaczne postępy w pracach we wszystkich z nich.
„W lipcu ubiegłego roku zaprezentowaliśmy strategię NEW AUTO, dzięki której do 2030 roku staniemy się zrównoważonym i opartym na oprogramowaniu dostawcą mobilności. Niespełna rok później osiągnęliśmy już znaczące postępy we wszystkich czterech obszarach strategii. Jesteśmy na dobrej drodze, aby wykorzystać przyszłe zyski i w pełni angażujemy się w kształtowanie mobilności przyszłości” – powiedział Prezes Zarządu Grupy Volkswagen, Herbert Diess podczas prezentacji wyników za miniony rok podatkowy.
Odnośnie obszaru Mechatroniki, obecna platforma MEB zrobi wkrótce kolejny krok, by stać się branżowym standardem elektromobilności. Współpraca z firmą Ford została właśnie rozszerzona o kolejny model auta elektrycznego, które zostanie zbudowane właśnie w oparciu o MEB, podwajając tym samym wielkość produkcji samochodów marki z wykorzystaniem tej platformy do 1,2 mln w ciągu sześciu lat.
Zapadły kluczowe decyzje dotyczące Wolfsburga, gdzie mieści się centrala Grupy. Trinity, pierwszy model Volkswagena, opracowany na nowej platformie SSP będzie powstawał w nowej fabryce, która zostanie zbudowana niedaleko głównego zakładu kosztem 2 mld euro. W tej niezwykle innowacyjnej fabryce będą wykorzystywane najnowocześniejsze procesy produkcyjne, a sam zakład będzie mieć neutralny bilans emisji CO2. Stanie się wzorem dla innych fabryk Volkswagena – w Wolfsburgu i nie tylko.
Ponadto, kosztem 800 mln euro, zostanie wybudowane centrum badawczo-rozwojowe, które będzie prowadzić prace nad platformą SSP. Będzie to jedyna platforma Grupy, która w przyszłości będzie gotowa na mobilność elektryczną i automatyczną.
Obszar, odpowiadający za Oprogramowanie został wzmocniony nowymi członkami zespołu zarządzającego w CARIAD. Spółka skupi się teraz jeszcze bardziej na rozwoju oraz – w następnej fazie –na fuzjach i przejęciach. Już teraz z powodzeniem zintegrowała dział oprogramowania kamer firmy Hella i nawiązała współpracę z firmą Bosch w zakresie jazdy automatycznej (poziom 3). W 2022 roku CARIAD pojawi się w USA i Chinach. To daje Grupie Volkswagen szansę na dostosowanie rozwoju oprogramowania do potrzeb światowych rynków i dalsze przyspieszenie procesów.
Już dziś klienci mogą korzystać z oprogramowania CARIAD. Już od jesieni firma zdalnie dostarcza aktualizacje oprogramowania i uruchamia nowe funkcje. Grupa Volkswagen przeprowadziła tą drogą (Over-the-air) już ponad 56 000 aktualizacji. W ciągu 2022 roku zostanie wprowadzona aktualizacja oprogramowania z systemem Travel Assist 2.5, Plug&Charge, planowaniem trasy z wieloma przystankami i zaktualizowanym sterowaniem głosowym. Volkswagen Travel Assist już teraz jest najbardziej wydajnym systemem wspomagania kierowcy w Europie, a dzięki współpracy z Mobileye stanie się jeszcze lepszy.
CARIAD zamierza uruchomić w 2025 roku zunifikowaną platformę oprogramowania 2.0 dla wszystkich marek Grupy. Udało się już opracować działający model tej platformy. Nigdy wcześniej podstawowa architektura oprogramowania nie została przetestowana i ukończona na cztery lata przed rozpoczęciem produkcji. Jest to zupełnie nowe podejście do rozwoju pojazdów, skoncentrowane na oprogramowaniu.
Trzeci obszar dotyczy Akumulatorów i Ładowania. Ponieważ dostępność stacji ładowania jest kluczowa dla rozwoju elektromobilności, Grupa Volkswagen pracuje nad siecią, która obejmie Europę, USA i Chiny. Do 2025 roku na świecie ma powstać 45 000 punktów ładowania o dużej mocy. Około 10 000 z nich już działa, kolejne zostaną uruchomione w tym roku. W Europie utworzono spółkę joint venture z Enel, a wkrótce rozpocznie się także współpraca z BP, na stacjach benzynowych powstaną pierwsze punkty ładowania o dużej mocy. W Chinach działa z sukcesami spółka joint venture Grupy CAMS, zajmująca się ładowaniem akumulatorów. Electrify America w USA ma nowy, dodatkowy plan rozwoju, zakładający utworzenie 10 000 punktów ładowania o dużej mocy do 2025 roku.
Kolejnym istotnym elementem strategii NEW AUTO jest budowa platformy dla Rozwiązań Mobilności. W ubiegłym roku Grupa Volkswagen wraz z partnerami złożyła ofertę przejęcia firmy Europcar, która ma być kluczowym elementem tego obszaru. Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w drugim kwartale 2022 roku. Integralną częścią będą autonomiczne usługi transportowe. Ważną rolę ma tu do odegrania ID. Buzz AD. Już teraz testowane są funkcje automatycznej jazdy z oprogramowaniem ARGO AI na drogach Monachium. W 2023 r. planowane jest rozpoczęcie testów w USA. Celem jest uruchomienie komercyjnych usług w Hamburgu w 2025 roku.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.