Grupa Volkswagen a kryzys w Ukrainie (Q&A)
Jakie jest zdanie Volkswagena na temat aktualnych wydarzeń i kryzysu w Ukrainie?
Grupa Volkswagen jest zszokowana i przerażona wiadomościami o wojnie na Ukrainie. Mimo to mamy nadzieję na zaprzestanie działań wojennych i powrót do dyplomacji. Jesteśmy przekonani, że trwałe rozwiązanie konfliktu możne nastąpić tylko w oparciu o prawo międzynarodowe.
W świetle ataku Rosji na Ukrainę i w jego konsekwencji, Zarząd Grupy Volkswagen postanowił o wstrzymaniu do odwołania produkcji pojazdów w Rosji. Decyzja ta dotyczy zakładów produkcyjnych w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie.
Ze skutkiem natychmiastowym został również wstrzymany eksport aut do Rosji. Zarząd Grupy podjął decyzję o zawieszeniu działalności biznesowej w Rosji w wyniku obecnej sytuacji oraz dużej niepewności, którą ze sobą niesie.
Jaki wpływ na gospodarkę europejską zdaniem Volkswagena będzie miał konflikt, jeśli będzie długotrwały?
Grupa Volkswagen obawia się, że konflikt między Ukrainą a Rosją będzie miał poważny wpływ na całą gospodarkę europejską.
Dalsza, długotrwała przerwa w funkcjonowaniu globalnych łańcuchów dostaw może spowodować m.in. znaczny wzrost cen, niedobór energii i wzrost inflacji, a tym samym mieć ogromne negatywne skutki dla firm europejskich.
Europa jest uzależniona od importu surowców, dlatego mogą wystąpić długoterminowe „wąskie gardła”, które dodatkowo uderzą w gospodarkę europejską. Sankcje mają wpływ na Rosję i Europę. USA i Chiny właściwie nie odczuły problemów.
Grupa Volkswagen opowiada się za wspólnym, zdecydowanym stanowiskiem społeczności międzynarodowej. Volkswagen w pełni realizuje nałożone sankcje.
Celem musi być jak najszybsze zakończenie konfliktu zbrojnego na Ukrainie, a w szczególności położenie kresu cierpieniom ludzi na Ukrainie, w drodze negocjacji między stronami na równych zasadach.
Czy Volkswagen angażuje się w pomoc dla uchodźców?
Firma aktywnie angażuje się w pomoc humanitarną: w pierwszej kolejności zarząd przekazał milion euro na pomoc doraźną dla niemieckiej organizacji partnerskiej Wysokiego Komisarza Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (UNHCR).
Ponadto Porsche i Audi przekazały po milionie euro na pomoc doraźną, a Skoda i inne firmy – prawie pół miliona euro.
Na pomoc doraźną na rzecz osób dotkniętych wojną Grupa przekazała około 3,5 miliona euro, ale to dopiero początek. W ubiegłym tygodniu wraz z Radą Pracowniczą Grupy zachęcaliśmy pracowników do przekazywania datków. W chwili obecnej (8 marca) nasi pracownicy przekazali już ponad pół miliona euro, a zbiórka nadal trwa.
Pracownicy w Niemczech, a przede wszystkim w Polsce, Czechach i Słowacji zainicjowali również liczne prywatne projekty pomocowe.
W całej Grupie i we wszystkich markach wspieramy również organizacje pomocowe, oferując pomoc w transporcie uchodźców i materiałów pomocowych. Obecnie analizujemy, w jaki sposób można jeszcze bardziej zintensyfikować wsparcie w zakresie naszej podstawowej działalności związanej z mobilnością.
Nasza podstawowa działalność dotyczy mobilności: Dlatego Grupa i jej marki badają również, w jaki sposób możemy dostarczyć pojazdy, aby pomóc w transporcie uchodźców i pomocy humanitarnej.
Jaka jest wasza reakcja na groźby rządu rosyjskiego dotyczące nacjonalizacji zakładów i aktywów Grupy Volkswagen w Rosji oraz objęcia ich zewnętrznym zarządem?
Grupa Volkswagen z niepokojem śledzi dyskusje dotyczące wywłaszczenia. Volkswagen do odwołania wstrzymał produkcję samochodów w Rosji i ich eksport do tego kraju. Nasi pracownicy w Rosji są nadal przez nas zatrudnieni, a ich wynagrodzenia będą nadal wypłacane w okresie zawieszenia działalności. Koszty z tym związane będą w całości ponoszone przez VGR.
W których zakładach Volkswagena produkcja została wstrzymana w związku z brakiem dostaw komponentów spowodowanych przez wojnę? Na jak długo produkcja została wstrzymana i jakich modeli dotyczy?
Grupa Volkswagen ma sieć ponad 40 000 dostawców na całym świecie, w tym w zachodniej Ukrainie. Oczywiście łańcuchy dostaw zostały zakłócone w związku z sytuacją w tym kraju. Może to spowodować konieczność dostosowania produkcji w poszczególnych zakładach Grupy.
Stopień, w jakim wpłynie to na naszą działalność, jest na bieżąco analizowany przez ekspertów z grupy zadaniowej obejmującej całą Grupę. W najbliższych dniach i tygodniach będziemy musieli postępować ostrożnie i stale oceniać sytuację.
Już dziś występują problemy w zaopatrzeniu wielu niemieckich i europejskich zakładów. Poszczególne marki i fabryki mogą udzielić informacji na temat aktualnej sytuacji w poszczególnych zakładach Grupy, które ucierpiały.
Produkcja pojazdów poza Europą, w szczególności w Ameryce Północnej i Południowej oraz w Azji, nie jest obecnie dotknięta skutkami wojny.
Od dostawców na Ukrainie otrzymujemy przede wszystkim wiązki przewodów do układów elektrycznych pojazdów, a także liczne przełączniki wewnętrzne.
Mogą wystąpić również problemy w łańcuchu logistycznym z powodu kłopotów z transportem i np. długim oczekiwaniem na przejściach granicznych. Przerwane zostały dostawy pojazdów i komponentów transportem kolejowym i samochodowym na zwykłych trasach. Transport drogą morską jest bardzo utrudniony, ponieważ wiele firm przewozowych odmawia zawijania do rosyjskich portów. Jednocześnie gwałtownie rosną opłaty frachtowe i składki ubezpieczeniowe.
Jakie działania podjęła Grupa Volkswagen, aby złagodzić skutki braku dostaw z Ukrainy?
Natychmiast po wybuchu wojny Zarząd Grupy powołał zespół kryzysowy, który codziennie analizuje jej wpływ na naszą pracę. Grupa zadaniowa już ograniczyła przestoje i zabezpieczyła produkcję. Niemniej jednak będą występować dalsze przerwy w produkcji.
Grupa zadaniowa ds. dostaw na Ukrainę już w pierwszym tygodniu swojej działalności wykonała świetną pracę:
– 10 największych dostawców wysłało do Wolfsburga 80 pracowników, aby wspólnie z naszymi zespołami ds. zaopatrzenia (ponad 100 pracowników Volkswagena) pracowali nad rozwiązaniami
– Inne oddziały w Europie Wschodniej, Afryce Północnej i za oceanem już podjęły działania, aby w krótkim czasie zrekompensować straty
– To, co udało nam się zbudować w ciągu ostatnich miesięcy dzięki strategii zakupów Grupy NORTH STAR, procentuje w tym kryzysie: prawdziwe partnerstwo między dostawcami a Grupą. Dzięki temu strategicznemu podejściu, opartemu na zaufaniu i współpracy, jesteśmy przekonani, że Dział Zakupów Grupy również przezwycięży obecny kryzys.
Czy komponenty dostarczane wcześniej przez ukraińskich dostawców będą produkowane w innych krajach i Ukraina straci te kontrakty na zawsze?
Grupa Volkswagen wspiera swoich dostawców w Ukrainie i, jak przystało na partnera, robi wszystko, co w jej mocy, aby pomóc tamtejszym firmom. Jednak wspólnie z naszymi partnerami analizujemy również możliwości uruchomienia produkcji w innym miejscu, aby zapewnić dostawy poszczególnych komponentów. W ostatecznym rozrachunku może to oznaczać powstanie nadwyżki mocy produkcyjnych, jeśli wojna wkrótce się skończy – ale to lepsze niż brak części.
Ilu pracowników w Niemczech jest dotkniętych przestojami w produkcji?
Nie da się tego dokładnie określić, ponieważ przestoje są spowodowane nie tylko konfliktem na Ukrainie, lecz także innymi czynnikami, takimi jak ciągły niedobór półprzewodników.
Jakie firmy wchodzą w skład Volkswagen Group Rus?
Volkswagen Group Rus LLC skupia działalność siedmiu marek Grupy Volkswagen: Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Audi, Lamborghini, Bentley i Ducati.
Ile samochodów zostało wyprodukowanych i sprzedanych w Rosji w 2021 r.?
Grupa Volkswagen sprzedała ok. 199 000 aut na rynku rosyjskim w 2021 roku. Około 170 000 z nich pochodziło z lokalnej produkcji: 118 000 z Kaługi i 52 000 z Niżnego Nowogrodu. Udział Grupy Volkswagen w tamtejszym rynku w 2021 roku wyniósł 11,9 procent. 11 500 samochodów z rosyjskich fabryk wyeksportowano do pozostałych krajów WNP. Dodatkowo w zakładzie w Kałudze powstało ok. 96 000 silników, z czego 7800 trafiło na eksport do wielu krajów, m.in. do Polski, Hiszpanii i Indii.
Lista jest aktualizowana.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.