#Project1Hour: 660.000 pracowników Grupy Volkswagen rozpoczyna największą kampanię na rzecz ochrony klimatu w historii koncernu
- podczas tegorocznego Międzynarodowego Dnia Ziemi pracownicy Grupy Volkswagen przerywają pracę na godzinę, aby omówić swój wkład w ochronę klimatu
- pracownicy zakomunikują swoje cele klimatyczne pod hasztagiem #Project1Hour
- wiele kampanii na rzecz ochrony klimatu opublikowano w Internecie
- CEO Grupy Volkswagen Herbert Diess: „Z niecierpliwością czekam na sugestie płynące ze strony naszych zakładów na świecie, aby jeszcze bardziej przyspieszyć wspólne działania na rzecz ochrony klimatu”.
Grupa Volkswagen jednoznacznie zobowiązała się do przestrzegania porozumienia klimatycznego z Paryża. Do 2050 roku koncern chce być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Aby osiągnąć ten cel, Volkswagen koncentruje się nie tylko na elektryfikacji samochodów, ale również na redukcji emisji CO2 od łańcucha dostaw aż po recykling zużytych pojazdów i ich podzespołów.
Ochrona klimatu zależy także od indywidualnego wkładu każdego człowieka. Dlatego w Dniu Ziemi pracownicy Grupy Volkswagen na świecie przerywają pracę na godzinę, aby podzielić się informacjami na temat sytuacji klimatycznej w swoim regionie, określić własny ślad węglowy i zdecydować o indywidualnych środkach ochrony klimatu.
Niezależnie od tego, czy chodzi o oszczędzanie energii w miejscu pracy czy w domu, czy o wybór najbardziej przyjaznego dla klimatu środka lokomocji podczas podróży służbowej lub o ograniczenie spożycia mięsa – wszyscy pracownicy Grupy Volkswagen mogą przyczynić się do przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Konkretne propozycje dotyczące ochrony klimatu w miejscu pracy zostaną zebrane przez pracowników Działu Strategii koncernu Volkswagen, a następnie – w miarę możliwości – wdrożone.
Dr Herbert Diess, CEO Grupy Volkswagen, wyjaśnia ideę #Project1Hour: „Volkswagen zobowiązał się do ochrony klimatu poprzez swoją strategię i gamę modeli. Jako koncern dokonujemy znacznego postępu na drodze do oferowania mobilności całkowicie wolnej od emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. Nadal widzimy jednak duży potencjał zmian na rzecz ochrony klimatu w procesach wewnętrznych, w wielu jednostkach organizacyjnych oraz w indywidualnym zachowaniu. Zmiany te będą stanowić naszą strategię korporacyjną i przyspieszą redukcję emisji CO2. Podczas #Project1Hour 660.000 pracowników zastanowi się, w jaki sposób mogą poprawić ochronę klimatu w swoim najbliższym otoczeniu. Z niecierpliwością czekam na ich sugestie, które będą pochodzić z fabryk koncernu na świecie. Dzięki temu jeszcze bardziej przyspieszymy nasze działania na rzecz ochrony klimatu”.
Przewodniczący Rady Pracowniczej Grupy Volkswagen – Bernd Osterloh – 22 kwietnia również poświęci godzinę na ustalenie swojego śladu węglowego i wsparcie #Project1Hour: „Mamy tylko jedną Ziemię. Tylko od nas zależy, czy będziemy ją chronić – dla siebie i dla przyszłych pokoleń. Dlatego 22 kwietnia wszyscy czujemy się wezwani do jeszcze intensywniejszego zajęcia się tematem ochrony klimatu. Zrównoważony rozwój osiągniemy tylko dzięki solidarnemu działaniu. Tak jak jest napisane w Zasadach Grupy Volkswagen: „Razem jesteśmy nie do pobicia”. Dla nas, jako pracowników branży motoryzacyjnej, zaangażowanie w ochronę środowiska i klimatu jest ważne nie tylko w ciągu tej godziny. To jest kwestia naszej przyszłości. #Project1Hour jest okazją do pokazania siły naszych wartości – dzięki różnorodności, spójności, odwadze i determinacji dokonujemy zmian”.
Georg Kell, rzecznik niezależnej Rady ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy Volkswagen, dodaje: „660.000 pracowników na świecie sprawia, że jest to prawdopodobnie największa akcja na rzecz ochrony klimatu w historii przemysłu. Ale w tym wypadku nie chodzi o to, żeby być lepszym, większym, ważniejszym od innych. Chodzi o postrzeganie siebie jako części globalnej wspólnoty, która ponosi odpowiedzialność za klimat. Jako społeczności, w której każda firma i każda osoba ma swój wkład w ograniczenie zmian klimatu”.
Akcji #Project1Hour towarzyszą liczne kampanie w Internecie. Oto kilka przykładów: w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu uwagę na ten projekt zwracają duży baner przy elektrowni oraz parada samochodów elektrycznych. Volkswagen South Africa utworzył 45-metrowej średnicy logo marki Volkswagen z krzewów, które szczególnie pochłaniają CO2. Zespół Audi w Brukseli tworzy kolejną zieloną przestrzeń na terenie zakładu, a ich koledzy z Ingolstadt i Neckarsulm z okazji Dnia Ziemi zbierają śmieci podczas biegania. SEAT w Martorell zatrzyma linie montażowe na czas trwania #Project1Hour. W firmie MAN Bus w Starachowicach pracownicy mogą zostawić pod bramą fabryki stare urządzenia elektryczne i w zamian otrzymają sadzonkę drzewa. W Ducati, w wirtualnym ratuszu, pracownicy rozmawiają z ekspertem ds. klimatu i laureatem Pokojowej Nagrody Nobla – Riccardo Valentinim. W niektórych zakładach, z powodu krótkiego czasu pracy, #Project1Hour nie odbędzie się 22 kwietnia, lecz w późniejszym terminie.
W związku z przygotowaniami do Dnia Ziemi pracownicy wielu marek i regionów na świecie przesłali krótkie filmy, które – w ramach wspólnego zaangażowania w ochronę klimatu – 22 kwietnia zostaną wyemitowane w mediach społecznościowych. Ponadto, w ciągu dnia, wielu pracowników będzie również zgłaszać osobiste cele klimatyczne pod hasztagiem #Project1Hour.
Grupa Volkswagen łączy #Project1Hour z Międzynarodowym Dniem Ziemi, który przypada 22 kwietnia. Dzień Ziemi zapoczątkowano w 1970 roku w USA i każdego roku jest obchodzony właśnie dzisiaj. Od początku stał się popularnym ruchem ekologicznym na świecie. W pierwszym Dniu Ziemi w działania na rzecz ochrony klimatu było zaangażowanych 20 milionów ludzi. Dzisiaj jest ich ponad 200 milionów. Wydarzeniu towarzyszy wiele akcji, które dotyczą szerokiego spektrum działania na rzecz ochrony środowiska i klimatu. Uczestnicy angażują się również we współpracę z różnymi organizacjami w celu znalezienia trwałych rozwiązań problemów, dotyczących ochrony środowiska naturalnego i klimatu. Motto tegorocznego Międzynarodowego Dnia Ziemi brzmi „Odnów naszą Ziemię”.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.