Mobilny robot ładujący – wizja automatycznego ładowania samochodów elektrycznych
- Volkswagen Group Components przedstawił prototyp robota-ładowarki
- Prezes Zarządu Thomas Schmall: „Powszechnie dostępna sieć ładowarek to niezbędny czynnik sukcesu elektrycznych samochodów”
- Ładowanie i systemy ładowania akumulatorów jako główne zagadnienia w ramach Group Components
Automatyczny proces zasilania
Robot-ładowarka – uruchamiany poprzez aplikację lub za pośrednictwem systemu komunikacji Car-to-X – działa całkowicie autonomicznie. Samodzielnie zbliża się do pojazdu, którego akumulator ma zasilić energią elektryczną i komunikuje się z nim. Od otwarcia pokrywy osłaniającej gniazdo ładowania, przez podłączenie końcówki przewodu, po jej odłączenie - cały proces przebiega bez udziału człowieka. By móc zasilać kilka pojazdów jednocześnie, mobilny robot zbliża się do samochodu z ładowarką, podłącza ją i w ten sposób ładuje akumulator elektrycznego auta. Podczas tej czynności ładowarka znajduje się przy samochodzie. W tym czasie robot zajmuje się obsługą innych pojazdów. Gdy ładowanie się zakończy, robot samodzielnie odłącza ładowarkę i odwozi ją do stacji centralnej.
Thomas Schmall, Prezes Zarządu Volkswagen Group Components: „Budowa wydajnej infrastruktury ładowania zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju jest głównym wyzwaniem dla całej branży. Tworzymy rozwiązania, które pozwolą uniknąć kosztownych indywidualnych projektów. Mobilny robot-ładowarka oraz nasza mobilna szybka ładowarka są właśnie takimi rozwiązaniami”. Volkswagen Group Components opracowuje teraz zupełnie nową rodzinę ładowarek prądu stałego (DC). Mobilna szybka ładowarka pojawi się na rynku już na początku 2021 roku. Od paru tygodni na terenie kilku niemieckich fabryk Volkswagena trwają jej próby pilotażowe. Z kolei mobilny robot zyskał status prototypu i teraz będzie intensywnie rozwijany. Jednym z warunków pojawienia się tego urządzenia na rynku jest powstanie systemu komunikacji Car-to-X, który umożliwi autonomiczne ładowanie.
Przywiązując ogromne znaczenie do tej tematyki, Volkswagen Group Components będzie odpowiedzialny za wszelkie przedsięwzięcia i rozwój systemów ładowania w koncernie Volkswagen. Robot-ładowarka jest w tym kontekście elementem szerokiej koncepcji rozwoju e-mobilności, a przez to elektryfikacji ruchu drogowego. „Budowa infrastruktury ładowania jest warunkiem koniecznym. Ale musi być ona dostosowana do potrzeb i musi być opłacalna” – stwierdził dalej Thomas Schmall. „Dlatego najważniejsze dla nas są, oprócz potrzeb klientów i parametrów technicznych samochodów elektrycznych, także możliwości finansowe potencjalnych partnerów”. Dzięki robotowi-ładowarce operatorzy parkingów czy garaży podziemnych mogą łatwo i szybko sprawić, że każde miejsce parkingowe w ich obiekcie będzie zapewniało możliwość ładowania akumulatora w pojeździe. Robot pozwala uniknąć nie tylko dezorganizacji związanej z przebudową obiektu, lecz również potencjalnych kosztów.
Video, spot: „Mobilny robot ładujący Volkswagena” – wizja staje się rzeczywistością:
https://www.youtube.com/watch?v=Fk_j1m7ck0c
Video, animacja przedstawiająca proces automatycznego ładowania:
https://www.youtube.com/watch?v=yMC1H__xL3Y
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.