Coroczne walne zgromadzenie: Volkswagen potwierdza prognozy na 2020 rok i podkreśla przyszłe inwestycje
- koncern niezmiennie zakłada pozytywny wynik operacyjny w 2020 roku
- spodziewane jest zwiększenie dostaw dla klientów i liczby zamówień we wrześniu ponad poziom z ubiegłego roku
- trend wzrostowy powinien trwać także w dalszej części roku
- inwestycje w rozwiązania z zakresu elektrycznej mobilności oraz w cyfryzację potwierdzone mimo pandemii Covid-19
- CEO Herbert Diess: „Przebudowa koncernu nie została przez pandemię wirusa zatrzymana, lecz przyspieszona. O wiele większe skutki niż zmiany w dziedzinie układów napędowych będzie miała przemiana samochodu w ciągu najbliższych 10 lat w pełni skomunikowane z otoczeniem urządzenie mobilne”.
W bieżącym roku na rozwój przedsiębiorstwa znaczny wpływ miała pandemia Covid-19, przy czym w drugiej połowie roku jak dotąd sytuacja ulegała poprawie. W ciągu ośmiu miesięcy globalne dostawy do klientów zmniejszyły się o 21,5 procent do 5,6 (w poprzednim roku: 7,1) milionów pojazdów. Koncern rozwijał się jednak lepiej niż sam rynek i zwiększył w nim swój globalny udział w porównaniu z poprzednim rokiem o 0,4 punktu procentowego do 13 procent. Marki premium oraz luksusowe odnotowały w czasie kryzysu mniejsze spadki niż marki popularne oraz z segmentu Truck & Bus. W Chinach, na największym pojedynczym rynku koncernu, odnotowano do końca sierpnia najniższy spadek – o 11,5 procent. Co piąty nowy samochód w tym kraju należy do jednej z marek koncernu. Największy spadek w omawianym okresie – o 30,9 procent – miał miejsce w regionie Europy zachodniej, mocno dotkniętym przez pandemię. Jednak nawet tam udział w rynku zwiększył się o 0,8 punktu procentowego do 23,7 procent. Płynność netto w dziale samochodów osiągnęła do końca drugiego kwartału dobrą wartość 18,7 miliardów euro, do czego w dużym stopniu przyczyniło się zmniejszenie zapasów.
Aby utrzymać stabilność dostaw w czasie pandemii i móc zaopatrywać dealerów oraz klientów, koncern zastosował 100-punktowy plan. Volkswagen pozostał też wierny swoim zobowiązaniom społecznym i między innymi zaadaptował swoją byłą fabrykę w Afryce Południowej do funkcji prowizorycznego szpitala, podjął produkcję respiratorów i medycznych masek ochronnych, a także przekazał inną pomoc rzeczową o wartości 40 milionów euro. Szerokie wsparcie otrzymali również partnerzy handlowi. Prezes zarządu podziękował pracownikom za aktywność. „670.000 pracowników Volkswagena właśnie w czasie kryzysu spowodowanego pandemią udowodniło swoje zaangażowanie” – powiedział Herbert Diess.
Koncern spodziewa się we wrześniu zamówień i dostaw do klientów na poziomie większym niż przed rokiem i liczy na kontynuację pozytywnego trendu. W związku z tym Volkswagen potwierdził cel, jakim jest dalsze utrzymanie zyskowności we wszystkich dziedzinach działalności łącznie oraz uzyskanie w 2020 roku pozytywnego wyniku operacyjnego. „Wszystkie średnio- i długoterminowe prognozy nadal pozostają bardzo niepewne i zależą od dalszego przebiegu pandemii” – dodał Diess.
Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponowały walnemu zgromadzeniu dywidendę w wysokości 4,80 euro za akcję zwykłą i 4,86 euro za akcję uprzywilejowaną. Tym samym koncern rewiduje pierwotną propozycję wypłat za 2019 rok przewidującą 6,50 euro za akcję zwykłą i 6,56 euro za uprzywilejowaną oraz zaksięguje zysk bilansowy w wysokości 855 milionów euro na nowym rachunku. Diess wyjaśnił powody tego działania: „Ta decyzja nie wynika z braku możliwości finansowych koncernu. Pierwotna propozycja dotycząca wysokości dywidend bazowała na dobrych wynikach udanego roku 2019. Nowa propozycja uwzględnia natomiast głębokie minione i bieżące skutki pandemii dla naszego przedsiębiorstwa”.
Zagadnienia strategiczne oraz poszczególne marki
W dziale samochodów dostawczych koncern kładzie nacisk na strategię Global-Champion mającą na celu lepsze wykorzystanie synergii i potencjału oszczędności między markami MAN i SCANIA. „W ramach zarządu koncernu odpowiedzialność za segment Truck&Bus przejął Gunnar Kilian, który konsekwentnie wdraża restrukturyzację w dziale samochodów ciężarowych. Wspólnie z nowym CEO firmy Traton – Matthiasem Gründlerem – i nowym szefem MAN-a Andreasem Tostmannem prowadzone są działania zmierzające przede wszystkim do zwiększenia efektywności monachijskiej firmy MAN” – powiedział Herbert Diess. Możliwe przejęcie amerykańskiej firmy Navistar produkującej samochody ciężarowe Diess nazwał ważnym krokiem w realizacji tej strategii.
Na temat elektryfikacji samochodów Porsche Herbert Diess stwierdził: „Spośród wszystkich marek koncernu Porsche wyznaczyło sobie najambitniejsze cele w dziedzinie elektryfikacji. Marka zakłada, że najpóźniej do 2025 roku ponad połowa nowych Porsche będzie zelektryfikowana, co oznacza, że będą one miały napęd wyłącznie elektryczny albo hybrydowy typu plug-in”.
O roli Audi szef koncernu powiedział: „Wyznaczać techniczne i technologiczne kierunki dla całego koncernu – to zadanie Audi i nowego prezesa zarządu tej marki Markusa Duesmanna. Nowy zespół rozpoczął działania wiosną z zamiarem ponownego wprowadzenia Audi na szczyt we współzawodnictwie marek premium”. Szczególne znaczenie przypadło projektowi Artemis prowadzonemu pod kierunkiem Alexandra Hitzingera. Artemis przewiduje skonstruowanie samochodu elektrycznego nowej generacji oraz – razem z Car.Software.Org – opracowanie do niego oprogramowania E3 2.0. Oprogramowanie to będzie później stosowane przez wszystkie marki koncernu. „Będzie to pierwszy samochód koncernu wykorzystujący nowy system operacyjny VW.OS. Projekt jest prowadzony w ścisłej współpracy z Car.Software.Org – firmą, w której Volkswagen skupił posiadane już oraz nowo pozyskane poprzez zakupy kompetencje w dziedzinie oprogramowania.
Aktualną sytuację marek Sports&Luxury Herbert Diess scharakteryzował następująco: „Nasze marki luksusowe Bentley, Lamborghini i Bugatti przechodzą kryzys łagodniej niż inne. Liczba zamówień w motocyklowej firmie Ducati jest znacznie większa niż w zeszłym roku”.
Mówiąc o głównej marce koncernu – Volkswagenie – Herbert Diess skupił się na dwóch pierwszych modelach skonstruowanych na bazie platformy MEB przeznaczonej dla aut elektrycznych. Diess stwierdził: „Dla przyszłości Volkswagena i dla realizacji celów z zakresu ochrony klimatu istotne jest rozpoczęcie sprzedaży ID.3. Na ten elektryczny model wpłynęło ponad 30.000 zamówień. Po ID.3 nowy CEO marki Volkswagen – Ralf Brandstätter – zapowiedział w zeszłym tygodniu premierę ID.4 – drugiego modelu z rodziny ID. Produkcja ID.4 rozpocznie się prawie równocześnie w Europie, Chinach i w USA.
Dla marki SKODA obchodzącej w tym roku 125-lecie istnienia, Herbert Diess wyraził uznanie z okazji premiery pierwszego modelu skonstruowanego na platformie MEB. SKODA pokazała właśnie model Enyaq, swojego pierwszego elektrycznego SUV-a, wyróżniającego się typowymi cechami aut tej marki – zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, przestronnością wnętrza i dobrym stosunkiem ceny do jakości. „Życzę Thomasowi Schäferowi, nowemu CEO marki, sukcesów w dalszym wdrażaniu tych wartości” – powiedział Diess.
Na temat marek SEAT i CUPRA szef koncernu zauważył: „SEAT to synonim emocjonujących samochodów, wraz z CUPRĄ przesuwa się do coraz wyższych segmentów cenowych. CUPRA będzie marką elektryczną i elektryzującą, przyciągającą klientów emocjonalną stylistyką, najnowszą technologią i wyglądem nowoczesnego auta miejskiego. Pierwszymi zelektryfikowanymi modelami CUPRY będą CUPRA Leon – hybryda plug-in, oraz w pełni elektryczny el-Born, który pojawi się na rynku w przyszłym roku.
W związku z przebudową marki Volkswagen Samochody Dostawcze podjęto w zeszłym roku ważne decyzje. Herbert Diess: „Prawdopodobnie najbardziej radykalne zmiany w koncernie dokonują się w Hanowerze w obszarze lekkich samochodów dostawczych. Decyzje o partnerstwie z Fordem, elektryfikacji VW Bulli oraz o przygotowaniach do opracowania wspólnie z ArgoAI autonomicznych środków transportu osób i towarów wytyczyły nowe kierunki działania. Zmiany te dokonują się pod kierunkiem Carstena Intry”. Szczególnie ważna okazuje się współpraca z Fordem, dzięki której znacznie zmniejszą się koszty i zwiększy skala produkcji obydwu partnerów.
Jako pierwszy producent samochodów Volkswagen zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w Porozumieniu Paryskim. W odniesieniu do Europejskiego Zielonego Ładu Herbert Diess powiedział: „Za sprawą szybko rosnącej oferty elektrycznych samochodów oraz silnej przebudowy łańcucha wartości koncern Volkswagen jest lepiej niż konkurenci przygotowany do spodziewanego zaostrzenia przepisów w dziedzinie emisji dwutlenku węgla. W celu wsparcia Zielonego Ładu wyznaczonego przez Komisję Europejską należy jeszcze bardziej zwiększyć wysiłki w zakresie przebudowy całego łańcucha wartości”.
Na zakończenie Prezes Zarządu podkreślił znaczenie cyfrowej transformacji dla branży samochodowej: „Zmiany w zakresie układów napędowych są dla tradycyjnych producentów samochodów mniej wymagające. O wiele większe znaczenie będzie miała w ciągu najbliższych dziesięciu lat przemiana samochodu w pełni skomunikowane z otoczeniem urządzenie mobilne. Volkswagen musi być w stanie zaoferować nie tylko skorupę do transportu, ale też mózg, który będzie bezpiecznie sterował pojazdem wyposażonym w sztuczną inteligencję. Volkswagen zamierza połączyć samochód, ów mózg i usługi, oferując nieznaną dotąd jakość w dziedzinie mobilności. W tym celu musimy się zmienić w firmę komputerową, która w niezawodny sposób obsługuje miliony mobilnych urządzeń na świecie, zawsze pozostając w kontakcie z klientami i która co tydzień lub nawet codziennie poprawia usługi, komfort pojazdów i bezpieczeństwo ”.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.