Pozytywne wyniki koncernu Volkswagen oraz należących do niego marek w 2019 roku
- CEO dr Herbert Diess: „Rok 2019 był dla koncernu Volkswagen bardzo udany. Przygotowaliśmy fundament dla wszystkich ważnych zmian”.
- Volkswagen Samochody Osobowe zwiększył przychód ze sprzedaży i zysk operacyjny. Zaprezentowano bardzo ważne modele – ID.3 i Golfa VIII; New Brand Design wyraża nowy styl marki
- marka Audi uzyskała wyższą operacyjną stopę zwrotu; SKODA, SEAT, Bentley, Porsche, Scania i MAN odnotowały wyższy przychód ze sprzedaży oraz wyższy zysk operacyjny
- Volkswagen Samochody Dostawcze z gorszym wynikiem finansowym, Volkswagen Usługi Finansowe ze znacznie wyższym przychodem i z rekordowym zyskiem operacyjnym
Przychód ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe był w 2019 roku o 4,5 procent wyższy niż w poprzednim i wyniósł 88,4 miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi wzrósł do 3,8 (w 2018 roku – 3,2) mld euro. Rezultaty mniejszej sprzedaży samochodów marki Volkswagen Samochody Osobowe, nakłady na uruchomienie produkcji nowych modeli oraz ze zmiennych kursów walut zostały zrównoważone przede wszystkim przez zmiany w ofercie i odpowiednią politykę cenową. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wzrosła do 4,3 (3,8) procent. Obciążenia związane ze sprawą silników Diesla wyniosły 1,9 (1,9) miliarda euro.
W roku obrachunkowym 2019 przychody ze sprzedaży marki Audi zmniejszyły się do 55,7 (59,2) miliarda euro. Powodem jest wewnętrzna relokacja wielomarkowych firm sprzedaży w ramach Grupy. Zysk operacyjny (przed rokiem z wyłączeniem zdarzeń specjalnych) wyniósł 4,5 (4,7) mld euro. Pojawiły się obciążenia wynikające z wycofania z produkcji starszych modeli i rozpoczęcia produkcji nowych, wyższych nakładów na rozwój nowych produktów i technologii oraz wynikające z niekorzystnej sytuacji walutowej i ze wzrostu kosztów zatrudnienia. Odnotowano za to poprawę w zakresie oferty modeli i kosztów produktu. Operacyjna stopa zwrotu (przed rokiem z wyłączeniem zdarzeń specjalnych) wyniosła 8,1 (7,9) procent. W danych finansowym marki Audi zawarto również dane marek Lamborghini i Ducati.
Przychód ze sprzedaży marki SKODA wzrósł w 2019 roku o 14,5 procent do 19,8 mld euro, m.in. dzięki konsolidacji po przejęciu odpowiedzialności za rynek indyjski. Zysk operacyjny wzrósł o 0,3 mld euro do 1,7 mld euro. Negatywne wpływy wzrostu kosztów i wyższych nakładów na nowe produkty zostały z nawiązką zrównoważone większą sprzedażą, atrakcyjniejszą ofertą i działaniami w zakresie polityki cenowej. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 8,4 procent; w 2018 roku było to 8,0 procent.
Marka SEAT w roku 2019 odnotowała pozytywny wynik: przychód ze sprzedaży wyniósł 11,5 mld euro i okazał się o 12,7 procent wyższy od rekordowego przychodu z poprzedniego roku. Zysk operacyjny wzrósł do 445 (254) milionów euro i również był rekordowy. Pozytywny wpływ na to miały przede wszystkim większa sprzedaż i lepsza oferta. Operacyjna stopa zwrotu marki SEAT zwiększyła się do 3,9 (2,5) procent.
Marka Bentley uzyskała w 2019 roku przychód w wysokości 2,1 mld euro, co oznacza 35,1-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Zysk operacyjny zwiększył się do 65 (-288) milionów euro. Było to możliwe dzięki zwiększeniu sprzedaży, oszczędnościom w dziedzinie kosztów będącymi elementem realizowanego programu podnoszenia efektywności, a także dzięki lepszej ofercie i korzystnej sytuacji walutowej. Operacyjna stopa zwrotu wzrosła do 3,1 (-18,6) procent.
Przychód ze sprzedaży Porsche Automobile wzrósł w 2019 roku o 10,1 procent do 26,1 (23,7) miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami specjalnymi w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększył się o 2,4 procent do 4,2 mld euro. Odnotowano negatywny wpływ kursów walut oraz wzrost kosztów, z drugiej strony zwiększono sprzedaż, poprawiono ofertę modeli i zoptymalizowano koszty produktu. Operacyjna stopa zwrotu przed zdarzeniami specjalnymi wyniosła 16,2 (17,4) procent. Sprawa diesli spowodowała w omawianym roku obciążenia w wysokości 0,5 mld euro.
W roku obrachunkowym 2019 przychód ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Dostawcze wyniósł 11,5 (11,9) mld euro, czyli mniej więcej tyle, ile w roku poprzednim. Przyczyną zmniejszenia się zysku operacyjnego do 510 (780) milionów euro były głównie wzrost kosztów stałych i kosztów rozwoju nowych produktów. Pozytywny wpływ miała natomiast poprawa w dziedzinie kosztów produktu. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 4,4 (6,6) procent.
Scania Vehicles and Services uzyskała w 2019 roku przychód ze sprzedaży w wysokości 13,9 (13,0) miliarda euro. Zysk operacyjny zwiększył się o 24,8 procent do 1,5 miliarda euro. Pozytywny wpływ miały tu przede wszystkim większa sprzedaż samochodów, części i usług, a także lepsza oferta i korzystne kursy walut. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła w omawianym roku 10,8 (9,3) procent.
Przychód ze sprzedaży MAN dzięki zwiększeniu sprzedaży wzrósł w 2019 roku do 12,7 mld euro – to o 4,6 procent więcej niż w 2018 roku. Zysk operacyjny w wysokości 402 (332) milionów euro wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim, w którym obciążyły go wydatki na restrukturyzację działalności w Indiach. Operacyjna stopa zwrotu wyniosła 3,2 (2,7) procent.
Przychód ze sprzedaży działu Volkswagen Usługi Finansowe osiągnął w omawianym roku obrachunkowym poziom 38,0 mld euro i był o 15,8 procent wyższy niż rok wcześniej. Zysk operacyjny zwiększył się o 13,3 procent do 3,0 mld euro i osiągnął kolejny rekord. Wzrost był spowodowany w głównej mierze zwiększeniem zakresu działalności.
Frank Witter, Członek Zarządu ds. Finansów i IT, powiedział: „W tej chwili wpływ na światową gospodarkę ma rozprzestrzenianie się koronawirusa. Nie wiadomo jak bardzo i przez jak długi czas będzie on wpływał na koncern Volkswagen. Wydanie rzetelnej prognozy jest w tej chwili prawie niemożliwe. Działając w trybie task force wykorzystujemy wszelkie środki, żeby chronić naszych pracowników i ich rodziny oraz stabilizować działalność biznesową”.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.