Samochód nowej ery
Cztery lata po przedstawieniu pierwszego projektu Volkswagen ID.3 – model, który wyprowadzi elektryczne auta z niszy – ma swoją światową premierę. „Oto samochód nowej ery” – powiedział Prezes Zarządu Herbert Diess z okazji otwarcia Międzynarodowej Wystawy Samochodowej (IAA) we Frankfurcie. Chodzi o pogodzenie możliwości indywidualnego przemieszczania się z ochroną klimatu.
„ID.3 jest pierwszym na świecie samochodem, który w ogólnym bilansie jest neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla” – podkreślił Diess podczas Group Night organizowanej przez koncern Volkswagen. Jest to możliwe, ponieważ zarówno do produkcji akumulatorów, jak i samego auta wykorzystuje się energię pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Emisję CO2, której jednak nie da się uniknąć Volkswagen rekompensuje zaangażowaniem w projekty służące ochronie środowiska – pierwszy będzie realizowany w lesie deszczowym Borneo. W fazie eksploatacji już tylko od nabywcy auta zależy, czy do zasilania jego akumulatorów również będzie używał tylko „zielonego” prądu – za pośrednictwem firmy Elli („Electric Life”) Volkswagen przygotował w tej dziedzinie odpowiednią ofertę. Ponadto, wraz z rozpoczęciem sprzedaży ID.3 Volkswagen wprowadzi na rynek ładowarkę do zasilania jego akumulatorów – przy pomocy ID. Charger klienci będą mogli w przyszłości wygodnie i szybko zasilić energią swoje elektryczne auto w domu.
„ID.3 oznacza dla marki Volkswagen początek wielkiej ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych” – podkreślił Prezes Zarządu i dodał, że dotyczy ona całego koncernu. Audi rozpoczęło z sukcesem sprzedaż modelu e-tron2). W Porsche przed kilkoma dniami odbyła się światowa premiera Taycana3), najbardziej sportowego elektrycznego samochodu na świecie. Volkswagen e-up!4) w nowej wersji o niemal dwukrotnie większym zasięgu również ma swoją premierę podczas IAA. „Do 2028 roku wprowadzimy na rynek prawie 70 nowych elektrycznych samochodów” – zapowiedział Prezes Zarządu.
ID.3 – pierwszy na świecie samochód elektryczny, którego produkcja w ogólnym bilansie nie zwiększa emisji dwutlenku węgla
Dzięki ofensywie w dziedzinie aut elektrycznych na zawsze zmieni się oferta nowych modeli. Diess: „Za około 10 lat niemal co drugi samochód koncernu sprzedawany w Europie i w Chinach będzie autem elektrycznym. Żaden producent nie zmierza tak konsekwentnie w tym kierunku jak my” – powiedział Diess.
Klienci kupujący samochody elektryczne będą mieli wiele przyjemności z jazdy, także dlatego, że tego rodzaju auta bardzo sprawnie przyspieszają. Inne korzyści dla użytkowników to niskie koszty serwisowania i użytkowania. „Przed samochodami jest wielka przyszłość, bo znikają ich negatywne cechy. Auta będą bardziej przyjazne środowisku i jeszcze bezpieczniejsze. A jednocześnie spełniają marzenia, które zawsze z nimi wiązano: zapewniają wolność, rozwój techniczny, postęp i dobrobyt” – stwierdził Diess.
Prezes Zarządu koncernu Herbert Diess przedstawia nowego ID.3
Elektryczny samochód na trwałe da możliwość korzystania z indywidualnego transportu, dodał później Diess w telewizyjnym programie prowadzonym przez Sinę Tessnow. Volkswagen zorganizował po raz pierwszy własne studio telewizyjne, z którego na żywo przekazuje relacje z IAA.
Herbert Diess w rozmowie telewizyjnej z prowadzącą program Siną Tessnow
„Aby udało się dokonać tego przełomu, przemysł, społeczeństwo i politycy muszą działać wspólnie” – stwierdził Prezes Zarządu:
w sprawie energii ze źródeł odnawialnych: „Gdy świeci słońce, ale zapotrzebowanie na prąd jest niskie, nie jesteśmy w stanie zmagazynować nadmiaru energii. Możliwości są niewykorzystane. To jest nieekonomiczne” – skrytykował Diess. Jednocześnie opowiedział się za szybką rezygnacją z węgla.
w sprawie sieci stacji ładowania: ich budowa musi być łatwiejsza i powinna przebiegać szybciej.
w sprawie zachęt dla osób mało zarabiających i dla małych firm: jako przykład Diess wymienił fundusz, który pozwoliłby na bezpłatne ładowanie samochodów elektrycznych kosztujących do 20.000 euro.
w sprawie podatku drogowego i opodatkowania emisji CO2: „Podatek drogowy zależy dzisiaj od pojemności silnika i ilości emitowanych spalin. Samochody z silnikami Diesla i benzynowymi są opodatkowane w różny sposób. Jazda elektrycznym autem musi się obywatelowi opłacać, w przeciwnym razie nie będzie chciał korzystać z modeli przyjaznych środowisku” – stwierdził Diess.
Koncern Volkswagen zamierza włączyć się w przezwyciężanie tych trudności. Herbert Diess; „Ochrona klimatu nie jest obciążeniem, lecz nową szansą dla Niemiec i Europy. To tutaj mogłoby być miejsce narodzin i wiodący rynek dla nowego rodzaju aut, które nie emitują CO2. Ochrona klimatu stanie się motorem innowacji i przyczyni się do wzrostu konkurencyjności. Możemy tak kształtować zmiany, żeby na ochronę klimatu było stać każdego”.
Podczas Group Night marki należące do koncernu Volkswagen zaprezentowały swoje nowości przygotowane na IAA 2019. Szczególne zainteresowanie kilka dni po swojej światowej premierze wzbudził Taycan – pierwszy w pełni elektryczny samochód sportowy Porsche. Interesowano się również takimi modelami jak Audi e-tron, SEAT Mii electric5) czy SKODA CITIGOe iV6).
Zużycie energii i emisja dwutlenku węgla:
* – Volkswagen ID.3: Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży w Europie.
2) – Audi e-tron: zużycie energii w cyklu mieszanym w kWh/100 km: 24,6 – 23,7 (NEFZ); 26,4 – 22,9 (WLTP), emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 0.
3) – Porsche Taycan Turbo S: zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,9 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km / Porsche Taycan Turbo: zużycie energii w cyklu mieszanym: 26,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km.
4) – e-up!: Samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży.
5) – SEAT Mii electric: zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,9 kWh/100 km;
emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; klasa efektywności: A+.
6) – ŠKODA CITIGOe iV: zużycie energii w cyklu mieszanym w kWh/100 km:
12,8 – 12,9; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.