Volkswagen zamierza uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania samochodów elektrycznych
- do 2025 koncern planuje uruchomić w Europie 36.000 punktów ładowania, 11.000 z nich stworzy marka Volkswagen
- inwestycje koncernu w infrastrukturę ładowania mają wynieść 250 milionów euro
- W Polsce w ciągu najbliższych 10 miesięcy Grupa Volkswagen zbuduje 350 publicznych ładowarek
- Volkswagen Group Polska angażuje się w cykl szkoleń dla samorządów i przedstawicieli rynku nieruchomości
„Infrastruktura staje się decydującym czynnikiem popularyzacji samochodów elektrycznych. Ładowanie auta musi być równie łatwe i oczywiste, jak ładowanie smartfona. Dlatego przede wszystkim potrzebujemy znacznie większej liczby ogólnodostępnych stacji oraz prostych zasad dotyczących montażu prywatnych wallboksów. Volkswagen chce zaznaczyć swój udział w tej dziedzinie, dlatego na wszystkich poziomach angażuje się w budowę infrastruktury ładowania” – mówi Thomas Ulbrich, członek Zarządu ds. Samochodów Elektrycznych marki Volkswagen.
Budowa infrastruktury w różnych wariantach wykorzystania
Z szacunków Volkswagena wynika, że w przyszłości 70 procent ładowań akumulatorów będzie odbywało się w domu lub w miejscu pracy właściciela auta. Dlatego od 2020 roku firma Elli należąca do Volkswagena klientom prywatnym oraz firmom zaoferuje wallboksy w przystępnych cenach wraz z montażem oraz dostawą energii ze źródeł odnawialnych. W fabrykach Volkswagena w Niemczech powstanie łącznie 4.000 punktów ładowania dla pracowników, wiele z tych punktów będzie ogólnodostępnych.
Około jednej czwartej ładowań będzie dokonywanych w publicznych stacjach zasilania w energię. Za pośrednictwem serwisu Volkswagena „We Charge” klienci będą mogli w przyszłości korzystać z ponad 100.000 punktów ładowania w Europie – w dalszej perspektywie ma ich powstać 150.000. Planuje się ponadto podjęcie współpracy z sieciami handlu detalicznego tak, by klienci mogli wygodnie ładować swoje samochody podczas zakupów. Pierwszy krok w tym kierunku uczyniło Tesco w Wielkiej Brytanii, mają do niego dołączyć kolejne sieci.
Volkswagen Group Polska wraz z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych prowadzi szkolenia dotyczące elektrycznej mobilności dla samorządów największych miast w Polsce. „W pierwszym etapie uczestniczyliśmy w ponad 20 szkoleniach, kolejne są zaplanowane na jesień i zimę. Przekazujemy wiedzę na temat nowych potrzeb społecznych, które kształtowane są przez samochody elektryczne. Musimy wspólnymi siłami stworzyć swobodną możliwość ładowania samochodów. Najwygodniej i najtaniej robić to w nocy, dlatego też oprócz samorządów niezbędną wiedzę przekazujemy podczas spotkań z przedstawicielami rynku nieruchomości, np. nieco ponad tydzień temu uczestniczyliśmy w największym branżowym kongresie tego sektora w Polsce.” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.
Volkswagen zadbał także o możliwość ładowania akumulatorów podczas podróży na dalekich dystansach – modele należące do rodziny ID. mają duży zasięg i mogą być „tankowane” na stacjach szybkiego ładowania. Volkswagen ID.3*, zależnie od wersji, może być zasilany na takiej stacji energią o mocy od 100 do 125 kilowat. W ramach spółki IONITY Volkswagen wybuduje ponadto do 2020 roku wraz z partnerami 400 stacji szybkiego ładowania, na których będzie się znajdować do 2.400 stanowisk; stacje zostaną usytuowane przy drogach szybkiego ruchu i autostradach w całej Europie. Polska także ujęta jest w planie, przy autostradach A1, A2 i A4 w 12 miejscach zbudowane zostaną szybkie ładowarki.
Volkswagen zamierza budować stacje szybkiego ładowania również w miastach. Pierwszych 28 stacji znajdujących się poza autostradami ma być już do końca czerwca uruchomionych w Wolfsburgu. Są one częścią prezentu Volkswagena dla miasta Wolfsburg z okazji 80. rocznicy jego powstania.
Potrzebne mocne zaangażowanie polityków
Rozbudowa infrastruktury musi jednak w najbliższych miesiącach zostać znacznie przyspieszona. Należy niezwłocznie stworzyć warunki prawne do szybkiej rozbudowy infrastruktury, np. poprzez modyfikacje prawa budowlanego i najmu oraz poprzez objęcie specjalnym wsparciem budowy infrastruktury w przestrzeni publicznej.
„Volkswagen wraz z pierwszym samochodem elektrycznym nowej generacji zbudowanym na platformie modułowej MEB, dla klientów rezerwujących samochód w tzw. prebookingu oferuje w cenie auta kilka dodatkowych korzyści, w tym domową ładowarkę. O ile dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych proces montażu to formalność, to przed dużym wyzwaniem stają dziś właściciele mieszkań i garaży zarządzanych przez np. wspólnoty mieszkaniowe. Dla nich często instalacja wallboxa jest dziś niemożliwa ze względów prawnych. Elektryczne samochody mają olbrzymi potencjał, by odnieść w Polsce sukces. Jeśli światy biznesu i polityki zjednoczą siły, bardzo szybko zdołamy uporać się z wyzwaniami, jakie niesie budowa infrastruktury.” – powiedział Karol Obiegły, dyrektor operacyjny Volkswagen Group Polska.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.