Samochody elektryczne najlepsze z punktu widzenia bilansu dwutlenku węgla
- niższa emisja dwutlenku węgla potwierdzona przez certyfikowany system oceny cyklu życia produktu (ang. Life Cycle Assessment, LCA)
- dzięki Life Cycle Engineering (LCE) planuje się dalsze ograniczenie emisji CO2
- postęp w tej dziedzinie jest ujęty w indeksie dekarbonizacyjnym
Emisja CO2 w wypadku samochodów elektrycznych jest mniejsza
Łączna emisja dwutlenku węgla w całym cyklu życia aktualnego Golfa TDI (silnik Diesla) wynosi średnio 140 g CO2/km, w wypadku e-Golfa1) jest to 119 g CO2/km.
Na przykładzie samochodu wyposażonego w silnik spalinowy wyraźnie widać, że najwięcej dwutlenku węgla powstaje podczas eksploatacji, to jest przy produkcji i podczas spalania paliwa kopalnego. Silnik Diesla osiąga tu wynik 111 g CO2/km. Samochód elektryczny emituje w tej samej fazie tylko 62 g CO2/km, które powstają wyłącznie w wyniku produkcji energii elektrycznej potrzebnej do zasilania auta. W fazie użytkowania samochodu wielkość emisji CO2 zależy od źródła energii. Emisja zmniejsza się tym bardziej, im więcej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych. W wypadku samochodów elektrycznych najwięcej CO2 powstaje podczas produkcji. Jak wynika z LCA, w wypadku auta elektrycznego jest to 57 g CO2/km, podczas gdy produkcja samochodu z silnikiem Diesla powoduje emisję na poziomie 29 g CO2/km. Przyczyną jest proces produkcji akumulatorów do aut elektrycznych oraz skomplikowany proces pozyskiwania surowców. Na te dwa elementy przypada niemal połowa emisji CO2 generowanej w całym cyklu życia auta elektrycznego.
„Life Cycle Assessment” jako instrument całościowej analizy
Ocena cyklu życia produktu („Life Cycle Assessment”) to złożona, żmudna, znormalizowana na poziomie międzynarodowym procedura służąca do sporządzania bilansu ekologicznego pojazdów. Przy jej pomocy bada się m.in. emisję dwutlenku węgla podczas wszystkich faz życia produktu:
- Do fazy produkcji wlicza się wielkość emisji podczas wydobycia surowców, produkcji komponentów oraz podczas montażu.
- W fazie użytkowania pod uwagę jest brana zarówno emisja powstająca podczas wydobycia ropy lub produkcji energii elektrycznej, jak i ta w czasie użytkowania auta na dystansie 200.000 km.
- W fazie recyclingu uwzględnia się demontaż i potencjalne oszczędności wynikające z ponownego wykorzystania surowców.
Dzięki danym z procedury „Life Cycle Assessment” Volkswagen może podjąć dodatkowe działania w ramach „Life Cycle Engineering” i w ten sposób świadomie wpływać na bilans CO2.
Plany dotyczące dalszego zmniejszenia emisji CO2 w całym cyklu życia produktu
Dzięki rozwojowi technologii produkcji akumulatorów litowo-jonowych oraz optymalizacji łańcucha dostaw ilość dwutlenku węgla powstającego w wyniku produkcji akumulatora do pierwszego modelu z rodziny ID. w porównaniu z produkcją akumulatora do e-Golfa zmniejszono o 25 procent na każdą kilowatogodzinę (kWh) pojemności „baterii”. Przy zastosowaniu energii ze źródeł odnawialnych potencjał oszczędności wynosi prawie 50 procent.
Największe możliwości zmniejszenia emisji CO2 kryją się w źródłach pozyskiwania energii wykorzystywanej w fazie użytkowania samochodu. Jeśli energia elektryczna potrzebna do jazdy pochodzi wyłącznie ze źródeł odnawialnych, emisja CO2 podczas fazy użytkowania zmniejsza się z 62 g CO2/km do zaledwie 2 g CO2/km.
Z tego powodu należąca do koncernu Volkswagen firma Elli (Electric Life) od początku bieżącego roku oferuje klientom oraz podmiotom trzecim „Volkswagen Naturstrom”, czyli prąd pochodzący wyłącznie ze źródeł odnawialnych.
Podczas recyklingu powstają kolejne możliwości zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W fabryce Volkswagena w Salzgitter powstaje właśnie pilotażowa linia recyklingowa. Tam ze zużytych akumulatorów – a więc takich, które z powodu swojego wieku nie są już w stanie zmagazynować wystarczającej ilości energii – powstaje nowy surowiec (Black Powder) wykorzystywany do produkcji katod w nowych akumulatorach. To pozwala zaoszczędzić do 25 procent CO2. Volkswagen spodziewa się jednak, że odpowiednia liczba zużytych baterii do recyklingu w skali przemysłowej pojawi się dopiero pod koniec lat 2020.
Monitorowanie procesu ograniczania emisji CO2 o 30 procent do 2025 roku możliwe dzięki indeksowi dekarbonizacyjnemu
Wskaźnik dekarbonizacji (DKI) mierzy emisję CO2 średniego pojazdu grupy Volkswagen w całym jego cyklu życia. DKI mierzy się w tonach przypadających na jeden pojazd. W 2015 roku wartość ta wynosiła 43,6 i według założeń przyjętych przez koncern Volkswagen do 2025 roku ma się zmniejszyć o 30 procent.
1) – e-Golf: zużycie energii, kWh/100 km: w cyklu mieszanym 14,1 (koła 17-calowe) - 13,2 (koła 16-calowe); emisja CO2 w cyklu mieszanym, g/km: 0; klasa efektywności: A+
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.