Systematyczna realizacja strategii procentuje - rekordowe zyski Grupy Volkswagen w 2017 roku.
- Przychody ze sprzedaży grupy w 2017 roku znacznie wzrastają – do 230,7 mld euro.
- Został zanotowany nowy rekord dostaw do klientów w wysokości 10,7 mln egzemplarzy.
- Zysk przedsiębiorstwa, bez dodatkowych obciążeń, wzrasta z liczby 2,4 mld do 17 mld euro.
- Oferta dywidendy: niemal podwojona
- do 3,90 euro na akcje zwykłe i do 3.96 na akcje uprzywilejowane.
- Płynność dochodu netto w dziale motoryzacji w wysokości 22,4 mld euro nadal na stałym poziomie.
- Prezes Zarządu Matthias Müller: “Nasza strategia na przyszłość, TOGETHER – Strategy 2025, zaczyna przynosić efekty i staje się coraz bardziej namacalna”.
Poznań, 28 lutego 2018 r. Grupa Volkswagen pomyślnie zakończyła rok podatkowy 2017, uzyskując znacznie wyższe przychody ze sprzedaży niż w roku ubiegłym. Grupa ulepszyła także niemal każdy ze swoich kluczowych wskaźników finansowych pomimo wymagających warunków. Rekord dostaw na świecie w wysokości 10,7 mln egzemplarzy podniósł przychody ze sprzedaży o 6,2% do liczby 230,7 mld euro porównując z rokiem ubiegłym. Dodatkowe wydatki związane ze sprawą silników Diesela po raz kolejny obniżyły zysk przedsiębiorstwa, który pomimo tego wzrósł o 6,7 mld euro, do liczby 13,8 mld euro. Grupa Volkswagen spodziewa się przekroczyć rekordy w liczbie dostaw w bieżącym roku podatkowym.
”Patrząc w przyszłość, stajemy przed wielkim wyzwaniem i radykalną zmianą”, powiedział Matthias Müller, Prezes Zarządu Grupy Volkswagen. “Znakomity wynik finansowy za ubiegły rok stanowi do tego silną podstawę i daje nam wiele powodów do pewności siebie. Nasz plan na przyszłość, zwany strategią TOGETHER - Strategy 2025, zaczyna przynosić efekty i staje się coraz bardziej namacalny.”
Wzrost przychodów ze sprzedaży Grupy Volkswagen był przede wszystkim spowodowany dobrymi wynikami dostaw jak i wynikami działu Usług Finansowych; kurs wymiany walut miał negatywny wpływ. W roku podatkowym 2017, Grupa Volkswagen zanotowała zysk operacyjny przedsiębiorstwa, bez dodatkowych obciążeń, w wysokości 17,0 (14,6) mld euro, zwrot operacyjny sprzedaży, bez dodatkowych obciążeń wzrósł do 7,4 (6,7) procenta. Wzrost spowodowany był również czynnikami związanymi z ilością, marżą oraz mixem sprzedaży, a także ulepszeniami związanymi z kosztami produkcji. Wydatki dodatkowe zawarte w zysku przedsiębiorstwa obniżyły go o 3,2 (7,5) mld euro w roku 2017. Wydatki dodatkowe związane wyłącznie z opłatami w sektorze samochodów osobowych przy sprawie związanej z silnikami Diesla, wprowadzone zostały w szczególności przez wyższe koszty związane z programami odkupywania i modernizacji dla pojazdów z silnikami 2.0 oraz 3.0 TDI w Ameryce Północnej i przez ryzyko naruszenia prawa. Zysk przedsiębiorstwa po wydatkach dodatkowych osiągnął 13,8 mld euro; zwrot operacyjny ze sprzedaży wyniósł 6,0 (3,3) procenta.
Udział zysku operacyjnego przedsiębiorstwa przypadający na spółki w Chinach (4,7 mld euro) spadł nieznacznie w okresie sprawozdawczym. Handel tych spółek nie jest wliczany w zysk ze sprzedaży Grupy oraz w zysk przedsiębiorstwa, ponieważ został uwzględniony w wyniku finansowym metodą praw własności. Dochody brutto Grupy osiągnęły 13,9 mld euro w roku sprawozdawczym. Dochód netto w roku 2017 osiągnął wynik 11,6 (5,4) mld euro.
“Sprawozdanie finansowe pokazuje, że nasza działalność operacyjna jest silna, a sytuacja finansowa Grupy jest solidna,” podkreślił Dyrektor Finansowy Grupy Frank Witter. “Niemal 11 milionów klientów na całym świecie, więcej niż kiedykolwiek wcześniej, wybrało pojazd jednej z naszych marek w roku ubiegłym. Jesteśmy bardzo wdzięczni za to zaufanie. Przez cały ten czas nie możemy zmniejszać wysiłków, ponieważ przed nami wielkie wyzwania. Wdrażanie zmian w Grupie będzie wymagać wiele czasu i energii; będzie to także bardzo kosztowne. Dlatego właśnie musimy trzymać nasze wydatki pod ścisłą kontrolą, a jednocześnie wprowadzać potrzebne innowacyjne rozwiązania.”
Zgodnie z przewidywaniami pojawiły się straty finansowe w związku ze sprawą silników Diesla w okresie sprawozdawczym, przede wszystkim spowodowane wycofaniem pojazdów oraz ryzykiem naruszenia prawa. Dochód netto w dziale motoryzacji spadł o 10,3 mld euro porównując z rokiem poprzednim do liczby 6 mld euro. Pomimo tego pod koniec roku 2017 płynność dochodu netto w wysokości 22,4 mld euro jest nadal na stałym poziomie.
Zarząd oraz Rada Nadzorcza zaproponuje dywidendę w wysokości 3,90 euro (w roku ubiegłym: 2,0 euro) na akcje zwykłe oraz 3,96 euro (w roku ubiegłym: 2,06 euro) na akcje uprzywilejowane na corocznym walnym zgromadzeniu, które odbędzie się w dniu 3 maja 2018.
Przegląd roku 2018
Zarząd Grupy Volkswagen spodziewa się, że rozwój gospodarki światowej zwolni nieznacznie w 2018 roku, a trendy na rynku samochodów osobowych w poszczególnych regionach zmieszają się. Zarząd szacuje, że liczba dostaw do klientów grupy Volkswagen w 2018 roku umiarkowanie przekroczy dane z roku ubiegłego podczas wymagających warunków na rynku. Wyzwania w bieżącym roku podatkowym wynikają głównie z sytuacji ekonomicznej, narastającej konkurencji, nieprzewidywalności kursu wymiany walut oraz sprawą związaną z silnikami Diesla. W Unii Europejskiej powstała także nowa, czasochłonna procedura określająca ilość substancji zanieczyszczających oraz emisji CO2 oraz zużycie paliwa w samochodach osobowych i dostawczych (WLTP).
Zarząd szacuje, że dochód ze sprzedaży Grupy Volkswagen może wzrosnąć o 5% porównując z danymi z roku poprzedniego. W wytycznych zysku operacyjnego grupy, Zarząd przewiduje zwrot operacyjny ze sprzedaży od 6,5% do 7,5%.
Szczegółowa tabela z danymi znajduje się w pliku pdf
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.