Volkswagen uzyskał końcowe pozwolenie na ugodę w sprawie silników 2.0 TDI w USA
- Poznań, 26 października 2016 r. – Volkswagen AG, Volkswagen Group of America Inc. oraz określone filie (dalej nazywane „Volkswagen”) poinformowały dzisiaj, że sędzia Charles R. Breyer z United States District Court for the Northern District of California dopuścił końcowe porozumienie układowe między Volkswagenem, a prywatnymi oskarżycielami, reprezentowanymi przez powołany przez sąd komitet pozywających (Plaintiffs’ Steering Committee, PSC), zawiązany w związku ze skargami cywilnoprawnymi dotyczącymi określonych pojazdów z silnikami 2.0 TDI marek Volkswagen i Audi w USA. Jednocześnie sędzia Breyer zezwolił na tzw. Consent Decree uzgodniony między Volkswagenem, a ministerstwem sprawiedliwości USA (Department of Justice, DOJ) dla Environmental Protection Agency (EPA) i stanu Kalifornia za pośrednictwem California Air Resources Board (CARB) oraz kalifornijskiej State Attorney General. Ponadto sędzia Breyer dał zielone światło dla porozumienia (Consent Order) między Volkswagenem i Federal Trade Commission (FTC). Wszystkie trzy porozumienia zostały wcześniej zapowiedziane.
„Końcowe zezwolenie na zawarcie porozumienia w sprawie silników 2.0 TDI jest kamieniem milowym na naszej drodze zmierzającej do uporządkowania spraw w USA. Bardzo doceniamy wielkie zaangażowanie, jakie wniosły strony uczestniczące w tym procesie. Volkswagen zrobi wszystko, by zagwarantować, że program zostanie wdrożony w sposób najmniej uciążliwy dla klientów. Aby to zapewnić, znacznie zwiększyliśmy nasze zasoby i personel” – stwierdził Hinrich J. Woebcken, prezes i CEO Volkswagen Group of America.
Volkswagen nadal pracuje nad rozwiązaniem pozostałych spraw w USA oraz nad porozumieniem z klientami posiadającymi samochody z silnikami Diesla V6 3.0 TDI, których dotyczy sprawa.
WSKAZÓWKI DLA REDAKCJI
Wdrażanie porozumienia w sprawie silników 2.0 TDI rozpocznie się niezwłocznie. Posiadacze samochodów, których dotyczy ta sprawa mogą wnosić swoje roszczenia za pośrednictwem formularza w formie papierowej (dostępny pod www.VWCourtSettlement.com lub pod telefonem +1-844-98-CLAIM) albo korzystając z portalu pod adresem www.VWCourtSettlement.com. Gdy tylko wniosek zostanie zaaprobowany, klient będzie mógł uzgodnić termin spotkania z oddelegowanymi pracownikami, przydzielonymi do konkretnych punktów dealerskich.
Zgodnie z porozumieniami w sprawie silników 2.0 TDI właściciele i leasingobiorcy mogą wybrać czy zdecydują się na odkup czy na przedterminowe zakończenie leasingu, lub też czy zechcą skorzystać z możliwości dokonania zmian technicznych w ich samochodzie (o ile i gdy tylko będzie to dozwolone). Obecni oraz niektórzy z grona wcześniejszych właścicieli i leasingobiorców dodatkowo otrzymają od Volkswagena wyrównanie.
Ponadto Volkswagen wyraził zgodę na wpłacenie w ciągu trzech lat kwoty 2,7 miliarda dolarów USA na rzecz funduszu zarządzanego przez ustanowionego sądownie powiernika, na pokrycie szkód wywołanych podwyższoną emisją tlenków azotu (NOX) przez pojazdy z silnikami 2.0 TDI. Poza tym przez 10 lat Volkswagen zainwestuje 2 miliardy dolarów USA w infrastrukturę dla pojazdów bezemisyjnych oraz w inicjatywy wspierające dostęp i uwrażliwienie społeczeństwa na tego rodzaju technologie.
Ugoda dotyczy następujących modeli z silnikami 2.0 TDI:
VW Beetle 2013-2015
VW Golf 2010-2015
VW Jetta 2009-2015
VW Passat 2012-2015
Audi A3 2010-2013; 2015
Z warunków tych porozumień wynika, że nie wpływają one na zobowiązania Volkswagena wynikające z ustaw czy przepisów prawa obowiązujących poza USA, ani nie znajdują tam zastosowania. Regulacje dotyczące emisji tlenków azotu (NOX) przez auta w USA są znacznie bardziej restrykcyjne niż w innych krajach, mocno różnią się też wersje silników. Z tego powodu opracowanie odpowiednich środków technicznych jest w Stanach Zjednoczonych znacznie trudniejsze niż w Europie czy innych częściach świata, w których wdrażanie uzgodnionego programu już się rozpoczęło.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.