Volkswagen zawiera porozumienia ugodowe z urzędami federalnymi USA, prywatnymi osobami wnoszącymi pozwy oraz 44 stanami
- planowany program ugody obejmuje odkupienie samochodów i wcześniejszy zwrot aut leasingowanych, wprowadzenie modyfikacji technicznych (o ile zostaną dopuszczone) oraz wypłaty odszkodowań dla około 475.000 właścicieli samochodów z silnikiem 2.0 TDI
- Volkswagen przystał na utworzenie funduszu w wysokości 2,7 mld USD na finansowanie działań na rzecz środowiska naturalnego i zadeklarował także gotowość zainwestowania 2,0 mld USD w inicjatywy promujące korzystanie z samochodów zeroemisyjnych w USA
- oddzielne porozumienie z poszczególnymi stanami dotyczące skarg z zakresu ochrony konsumentów
Poznań, 29 czerwca 2016 r. – Volkswagen AG podał dzisiaj do wiadomości, że zawarł porozumienia ugodowe z amerykańskim ministerstwem sprawiedliwości (Departament of Justice, DOJ), stanem Kalifornia oraz Federal Trade Commission (FTC), a także z prywatnymi osobami wnoszącymi pozwy, reprezentowanymi przez komitet wykonawczy powodów (Plaintiff’s Steering Committee, PSC). W ten sposób ma zostać rozwiązana kwestia cywilnoprawnych roszczeń w USA w związku z samochodami Volkswagena i Audi wyposażonymi w silniki wysokoprężne 2.0 TDI. Z prawie 499.000 samochodów z silnikiem 2.0 TDI, wyprodukowanych na rynek Stanów Zjednoczonych, używanych jest obecnie około 460.000 Volkswagenów i 15.000 Audi – i to ich dotyczyć będzie opcja odkupienia, zwrotu samochodu leasingowanego lub wprowadzenia zatwierdzonych przez urzędy modyfikacji technicznych. Volkswagen utworzy fundusz w celu finansowania programu dla samochodów z silnikami 2.0 TDI w wysokości maksymalnie 10,033 mld USD. Suma ta wynika ze 100-procentowego wskaźnika udziału oraz założenia, że 100 procent zainteresowanych klientów zdecyduje się na odsprzedaż lub na wcześniejszy zwrot pojazdu leasingowanego.
Porozumienia związane z planowanym programem ugodowym dla aut z silnikiem 2.0 TDI wymagają jeszcze zgody sędziego Charlesa R. Breyera z United States Discrict Courth for the Northern Discrict of California, który prowadzi federalne postępowanie MDL (Multi-District Litigation) w sprawie problematyki silników diesla.
Volkswagen poinformował ponadto, iż uzgodnił z Attorney Generals z 44 stanów, z District of Columbia i Puerto Rico, iż istniejące i ewentualne przyszłe pozwy organizacji ochrony konsumentów związane z problematyką silników wysokoprężnych (State Consumer Protection Claims) będą rozstrzygane do kwoty wynikającej z ugody w wysokości łącznie 603 milionów dolarów.
„Bardzo poważnie traktujemy wyznaczony sobie cel, aby uczynić to, co jest właściwe i widzimy w tych porozumieniach ważny krok do przodu” – powiedział Matthias Müller, Prezes Zarządu Volkswagen AG. „Doceniamy konstruktywną współpracę wszystkich zaangażowanych i jesteśmy wdzięczni naszym klientom za ich cierpliwość, także w dalszym toku postępowania. Jesteśmy świadomi, że musimy jeszcze wiele zrobić, aby odzyskać zaufanie Amerykanów. Skupiamy się teraz na rozwiązaniu kwestii, które jeszcze pozostają otwarte. Uczynimy Volkswagena lepszym i mocniejszym przedsiębiorstwem i będziemy konsekwentnie dążyć do osiągnięcia naszego celu, jakim jest pozycja światowego lidera w dziedzinie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju.”
Sądowi zostały przedłożone do zatwierdzenia trzy porozumienia jako element programu ugodowego związanego z silnikami 2.0 TDI: (1) tak zwany Consent Decree, porozumienie przedłożone wspólnie przez amerykańskie ministerstwo sprawiedliwości (DOJ) dla Environmental Protection Agency (EPA) i przez stan Kalifornia za pośrednictwem California Air Resources Board (CARB) oraz przez kalifornijską State Attorney General; (2) przedłożone przez Federal Trade Commission (FTC) zarządzenie zawarcia ugody (Consent Order); oraz (3) planowana ugoda z PSC w imieniu międzystanowego porozumienia wnoszących pozew obecnych i byłych właścicieli i leasingobiorców samochodów marek Volkswagen i Audi z silnikami 2.0 TDI w celu rozstrzygnięci pozwu zbiorowego. Strony są przekonane, że złożone w sądzie porozumienia są uczciwym i stosownym rozwiązaniem dla dotkniętych problemem klientów Volkswagena i Audi. Volkswagen będzie nadal intensywnie pracował nad osiągnięciem polubownego rozwiązania w odniesieniu do samochodów z silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI V6.
22 kwietnia 2016 roku w ramach publikacji sprawozdania finansowego za 2015 rok, Volkswagen wykazał ujemne zdarzenia nadzwyczajne w łącznej wysokości 16,2 mld euro, związane z rezerwami przeznaczonymi na uregulowanie sprawy emisji spalin, między innymi na działania techniczne oraz związane z obsługą klientów, a także na działania związane z ryzykiem prawnym na światowych rynkach. Jak już wtedy zaznaczono, ze względu na kompleksowość i wątpliwości prawne związane z rozwiązaniem problematyki silników Diesla, ocena przyszłego ryzyka może ewentualnie ulec zmianie.
„Podane dzisiaj do wiadomości informacje mieszczą się w ramach już opublikowanych przez nas rezerw i innych zobowiązań finansowych. Jesteśmy w stanie zapanować nad konsekwencjami. Komunikat oznacza dla naszych amerykańskich klientów i dealerów oraz dla naszych akcjonariuszy większą jasność. Ugody tego rzędu wielkości bez wątpienia znacznie nas obciążają. Skoncentrujemy się teraz na realizacji naszego programu TOGETHER – strategia 2025 i skupimy się na tym, aby poprawić operacyjną doskonałość w całym koncernie” – powiedział Frank Witter, Członek Zarządu Volkswagen AG ds. finansowych.
Podane dzisiaj do wiadomości porozumienia nie oznaczają uznania długu przez Volkswagena. Zgodnie z ich warunkami celem nie jest wywieranie wpływu na zobowiązania Volkswagena w ramach ustaw lub przepisów systemów prawnych spoza USA lub stosowania ich w innych krajach. Przepisy dotyczące dopuszczalnych wartości emisji tlenku azotu (NOx) przez samochody w USA są o wiele bardziej restrykcyjne, niż w innych częściach świata, w związku z czym warianty silników również znacznie się różnią. Powoduje to, że opracowywanie rozwiązań technicznych w USA jest trudniejsze, niż w Europie lub innych regionach świata, gdzie wprowadzanie zatwierdzonego programu modyfikacji samochodów z silnikami TDI, po których będą one w pełnym zakresie spełniały wymagania norm UN/ECE lub europejskich norm emisji spalin, w porozumieniu z właściwymi urzędami już się rozpoczęło.
Rozwiązania w ramach ugody dla silników 2.0 TDI
Z zastrzeżeniem sądowego zatwierdzenia planowanego programu ugody dla silników 2.0 TDI, Volkswagen wyraził gotowość wdrożenia między innymi następujących działań:
odkupienie lub wcześniejszy zwrot leasingowanego samochodu względnie przeprowadzenie bezpłatnej modyfikacji technicznej samochodów (o ile EPA i CARB wyrażą zgodę) oraz wypłata odszkodowań dla obecnych i określonej grupy wcześniejszych właścicieli i leasingobiorców. Oznacza to, iż:
• Volkswagen utworzy własny fundusz na finansowanie programu w ramach porozumienia dotyczącego silników 2.0 TDI. Wkład w ten fundusz nie przekroczy kwoty 10,033 miliarda USD. Kwota zależy od liczby klientów uczestniczących w programie oraz od wybranych przez nich opcji, o ile proponowane rozwiązania techniczne zostaną zatwierdzone przez urzędy i tym samym będą dostępne jako jedna z opcji;
• klienci mogą zdecydować, czy chcą odsprzedać swój samochód Volkswagenowi lub rozwiązać umowę leasingu bez sankcji, względnie, o ile rozwiązania techniczne zostaną zaakceptowane przez urzędy, zlecić bezpłatną modyfikację swojego pojazdu i zatrzymać go; klienci, którzy zdecydują się na jedną z tych opcji, otrzymają dodatkowo odszkodowanie od Volkswagena;
• wartość odsprzedaży samochodu będzie opierała się na wartości „Clean Trade-In” opublikowanej w wydaniu NADA „Used Car Guide” z września 2015 roku, z uwzględnieniem ewentualnego wyposażenia dodatkowego i przebiegu.
wspieranie następujących programów ochrony środowiska w USA w porozumieniu z EPA i CARB:
• przez okres trzech lat Volkswagen wpłaci sumę 2,7 mld USD na jeden z funduszy zarządzanych przez wyznaczonego przez sąd powiernika, w celu kompensacji podwyższonych emisji tlenków azotu (NOx) przez silniki 2.0 TDI;
• w ciągu dziesięciu lat Volkswagen zainwestuje 2,0 mld USD w infrastrukturę dla samochodów zeroemisyjnych oraz w inicjatywy wspierające dostęp do tej technologii i zwiększające jej popularność wśród społeczeństwa;
Volkswagen rozpocznie działania w ramach programu określonego w porozumieniu natychmiast po zatwierdzeniu porozumień ugodowych przez sąd. Nastąpi to najwcześniej jesienią 2016 roku.
Obecnie nie jest konieczne, by potencjalne osoby wnoszące roszczenia nawiązywały kontakt z Volkswagenem lub Audi względnie z ich dealerami. Poszczególni uczestnicy pozwu zbiorowego zostaną szczegółowo poinformowani o swoich prawach i możliwościach, łącznie z tak zwaną Opt-out (opcją odrzucenia propozycji ugody), o ile sąd na planowanych na 26 lipca 2016 roku konsultacjach zaakceptuje tymczasowo przedłożone porozumienie związane z pozwem zbiorowym.
Więcej informacji o planowanym programie ugodowym dotyczącym silników 2.0 TDI wraz z pełnym brzmieniem porozumień można znaleźć na stronie: www.VWCourtSettlement.com oraz www.AudiCourtSettlement.com.
Informacje dla wydawców
Volkswagen w USA
Volkswagen Group of America (VWGoA), spółka należąca w 100% do Volkswagen AG, zatrudnia w USA ponad 6.000 pracowników i współpracuje z ponad 1.000 dealerów we wszystkich 50 stanach USA. Volkswagen jest obecny w USA już od ponad 60 lat. Obecnie VWGoA utrzymuje tam ponad 30 zakładów, w tym zakład produkcyjny w Chattanooga, Tennessee, posiadający certyfikat LEED Platin.
Fabryka w Chattanooga zatrudnia ponad 2.500 pracowników i współpracuje z dostawcami, którzy tworzą łącznie około 9.200 miejsc pracy. W Chattanooga jest produkowany Volkswagen Passat; pod koniec 2016 roku rozpocznie się tam produkcja średniej wielkości, siedmioosobowego SUV-a. Volkswagen zainwestuje 900 milionów dolarów w rozszerzenie swojej produkcji w USA poprzez budowę nowego SUV-a. Łącznie Volkswagen AG planuje dla Ameryki Północnej w latach 2015-2019 inwestycje przekraczające 7 miliardów USD.
Procedura MDL (Multi-District Litigation)
W tym przypadku chodzi o postępowanie sądowe In Re: Volkswagen „Clean Diesel" Marketing, Sales Practices and Products Liability Litigation, MDL 15-2672, przed United States District Court for the Northern District of California w San Francisco pod przewodnictwem sędziego Charlesa R. Breyera.
Następujące samochody z silnikiem 2.0 TDI są objęte planowanym programem w ramach ugody w odniesieniu do silników 2.0 TDI:
VW Beetle VW Golf VW Jetta VW Passat Audi A3
2013- 2015 2010-2015 2009-2015 2012-2015 2010-2013; 2015
Planowany program w ramach ugody w powództwie zbiorowym w odniesieniu do silników 2.0 TDI został podpisany przez Volkswagen Group of America, Inc., Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC i Audi AG. Firmy te wyraziły zgodę na pokrycie w stosownym zakresie kosztów postępowania, kosztów adwokatów oraz innych kosztów osób występujących z powództwem. Volkswagen ponadto wyraził zgodę na wyznaczenie przez sąd „Claim Supervisora”, który będzie sprawdzał pozwy klientów w celu zapewnienia, iż proces administracyjny będzie przebiegał zgodnie z zarządzeniem o zawarciu ugody (Consent Order) FTC.
Po ostatecznym zatwierdzeniu porozumień w sprawie ugody względnie pozwu zbiorowego roszczenia uczestników pozwu zbiorowego, którzy nie skorzystali z tak zwanego Opt-out, będą odsyłane.
Rezolucja ze stanami USA
Oddzielne porozumienia ze stanami USA, District of Columbia i Puerto Rico rozstrzygają istniejące lub ewentualne przyszłe pozwy ze strony organizacji ochrony konsumentów z uwzględnieniem pewnych regulacji obowiązujących w stanach („Unfair and deceptive acts and practices”, UDAP) w powiązaniu z ponad 534.000 samochodów z silnikami 2.0 i 3.0 TDI, które pierwotnie zostały sprzedane lub wyleasingowane przed 18 września 2015 roku w stanach lub dystryktach. Zostały one podpisane przez Volkswagen AG, Volkswagen Group of America, Inc., Audi of America, LLC, Volkswagen Group of America Chattanooga Operations, LLC, Audi AG oraz Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG i Porsche Cars North America, Inc.
Volkswagen zapłaci kwotę w wysokości około 583 milionów dolarów stanom, które podpisały ugodę, oraz 20 milionów dolarów dla Association of Attorneys General (NAAG), przy czym ta ostatnia suma zostanie wykorzystana przez State Attorney Generals na nadzór nad wypełnianiem przepisów o ochronie konsumentów, przeprowadzenie działań szkoleniowych i mających na celu wdrożenie oraz na pokrycie kosztów związanych ze sprawą. Stany uczestniczące to Kalifornia, Floryda, Illinois, Nowy Jork, Pensylwania i Teksas. Na dzień dzisiejszy porozumienia nie podpisały jeszcze Arizona, New Jersey, Nowa Meksyk, Oklahoma, Vermont i Zachodnia Wirginia. Stany te mają jeszcze przez 30 dni możliwość, aby przyłączyć się do ugody.
Inne kwestie prawne
Volkswagen nadal pracuje nad rozwiązaniem otwartych jeszcze kwestii prawnych w Stanach Zjednoczonych. Obejmują one cywilnoprawne roszczenia DOJ, FTC oraz osób prywatnych reprezentowanych przez PSC w związku z samochodami z silnikami 3.0 TDI oraz różnych innych, potencjalnych pozwów zbiorowych, kar cywilnoprawnych dochodzonych przez EPA, ewentualnych pozwów stanowych związanych z ochroną środowiska oraz postępowań karnoprawnych DOJ.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.