Nowa strategia uchwalona: koncern Volkswagen ma być jednym z wiodących na świecie producentów środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju
- „TOGETHER – strategia 2025” zapoczątkowuje największy proces zmian w historii przedsiębiorstwa. Głównym celem jest transformacja podstawowego obszaru działalności koncernu oraz stworzenie nowych możliwości osiągania zysku
- plany wielkiej ofensywy w dziedzinie elektrycznych środków transportu: ponad 30 nowych samochodów elektrycznych do 2025 roku, planowana sprzedaż od dwóch do trzech milionów pojazdów rocznie
- akumulatory do aut elektrycznych, cyfryzacja oraz pojazdy autonomiczne staną się nowymi specjalnościami koncernu
- przebudowa biznesu związanego z komponentami
- szybka rozbudowa nowego obszaru działalności biznesowej dotyczącej rozwiązań w dziedzinie usług transportowych
- plany inwestycyjne o wartości kilkunastu miliardów euro finansowane dzięki wzrostowi efektywności w całym koncernie oraz dzięki optymalizacji gamy modeli
- dążenie do osiągnięcia operacyjnej stopy zwrotu z inwestycji na poziomie całego koncernu w wysokości 7 do 8% oraz stopy zwrotu z inwestycji w dziedzinie produkcji samochodów sięgającej 15% do 2025 roku
- wzrost rentowności i efektywności marki Volkswagen ważnym warunkiem osiągnięcia zamierzonych celów całego koncernu
- Prezes Zarządu Matthias Müller: „koncern Volkswagen stanie się bardziej wyspecjalizowany, efektywniejszy, bardziej innowacyjny i ekologiczny, znajdzie się bliżej swoich klientów – i będzie nastawiony na stały rentowny wzrost”
Poznań, 21 czerwca 2016 r. – Koncern Volkswagen tworzy podstawy trwałego sukcesu w świecie przyszłej motoryzacji i zamierza stać się jednym z wiodących światowych producentów środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Aby zrealizować te cele, Zarząd koncernu, przy aprobacie Rady Nadzorczej, uchwalił program „TOGETHER – strategia 2025”. Wyznacza on początek największego procesu zmian w historii koncernu Volkswagen. Nowa strategia zawiera wiele ważnych postanowień dotyczących dalszego rozwoju oraz konkretnych inicjatyw, jej celem jest zaś trwałe zabezpieczenie przyszłości koncernu i rentownego wzrostu. Cele te mają zostać osiągnięte dzięki zakrojonym na szeroką skalę zmianom w obszarze produkcji samochodów, szybkiemu stworzeniu nowego obszaru działalności biznesowej związanego z usługami transportowymi, dzięki znacznemu wzrostowi efektywności i innowacyjności, a także poprzez przedsiębiorczy sposób myślenia i działania.
„Swoimi markami i produktami Volkswagen od lat wzbogaca życie milionów ludzi na całym świecie. Chcemy kontynuować ten pozytywny rozwój i współtworzyć rozwiązania w dziedzinie transportu służące przyszłym pokoleniom. Warunkiem jest, żebyśmy – po tym ciężkim doświadczeniu, jakim jest spawa diesli – potrafili wyciągnąć naukę z własnych błędów, usunęli to, co działało źle i wprowadzili w naszym przedsiębiorstwie nową kulturę opartą na otwartości, wartościach i uczciwości” – oświadczył Prezes Zarządu Matthias Müller, prezentując w Wolfsburgu nową strategię.
„Dzięki zorientowanemu na przyszłość programowi „TOGETHER – strategia 2025” koncern Volkswagen stanie się bardziej wyspecjalizowany, efektywniejszy, bardziej innowacyjny i ekologiczny, znajdzie się bliżej swoich klientów – i będzie nastawiony na stały rentowny wzrost. Chcemy stworzyć trwałą wartość dla naszych akcjonariuszy. Może nam się to udać tylko wspólnie – dzięki wysiłkowi załogi, z naszymi klientami oraz dla naszych klientów, akcjonariuszy i partnerów, a także przy zachowaniu pełnej odpowiedzialności społecznej i odpowiedzialności za środowisko” – kontynuował Müller.
„TOGETHER – strategia 2025” tworzy ramy dalszego rozwoju koncernu Volkswagen, który z producenta samochodów ma stać się przodującym w skali światowej dostawcą środków transportu tworzonych według zasad zrównoważonego rozwoju. Strategię tę uzupełnią korespondujące z nią plany strategiczne pojedynczych marek koncernu, które będą się stopniowo pojawiać w kolejnych miesiącach. Do końca roku Volkswagen przedstawi program strategiczny rozpisany na poszczególne marki i obszary działania, zawierający konkretne środki i cele finansowe.
Częścią tego programu będzie „Pakiet przyszłości” marki Volkswagen, nad którym od początku czerwca pracują Zarząd marki oraz Rada Pracownicza. Chodzi w nim o środki służące wzrostowi efektywności, wydajności i rentowności, które zapewnią konkurencyjność oraz miejsca pracy, a także o finansowanie niezbędnych inwestycji w produkty i fabryki. Duże znaczenie marki Volkswagen w koncernie sprawia, że ma ona do odegrania kluczową rolę w osiągnięciu zakładanych przez niego celów.
Transformacja głównego obszaru działalności
Jedną z podstaw nowej strategii koncernu, przedstawionej dzisiaj w głównych zarysach, jest transformacja głównego obszaru działalności Volkswagena, czyli produkcji samochodów i jego głęboka przebudowa służąca przygotowaniu do nowej ery w transporcie. W jej ramach poszczególne marki koncernu mają jeszcze bardziej różnić się od siebie, a gama modeli oraz silników zostanie zweryfikowana pod kątem najatrakcyjniejszych segmentów rynku, obiecujących największy wzrost. Rentowność będzie też kluczem przy weryfikacji 340 modeli i wersji dostępnych dzisiaj w ramach koncernu; proces ten będzie uwzględniał regionalną specyfikę rynków i potrzeb klientów.
Szczególną uwagę Volkswagen poświęca samochodom elektrycznym i planuje w ich przypadku wielką ofensywę – w ciągu 10 lat na rynku ma się pojawić ponad 30 pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie energią pochodzącą z akumulatorów (BEV). Udział tego rodzaju pojazdów w światowym rynku aut osobowych może wynieść, według prognoz koncernu, około jednej czwartej. Sam koncern Volkswagen zamierza do 2025 roku sprzedawać od dwóch do trzech milionów samochodów elektrycznych typu BEV. Oznacza to udział w wysokości 20-25% w całej spodziewanej sprzedaży.
Ponadto w ramach polityki zyskownego wzrostu Volkswagen zamierza zmodyfikować konstrukcje aut w oparciu o platformy modułowe tak, by uprościć zarówno proces rozwoju aut, jak i ich produkcji, zwiększyć wydajność, a przez to jeszcze lepiej wykorzystać zalety tego systemu. Kontynuowana będzie zapoczątkowana właśnie strategia regionalnego wzrostu na szczególnie atrakcyjnych rynkach. Koncern Volkswagen potwierdza ogłoszone niedawno plany dotyczące ekspansji i inwestycji w Ameryce Północnej, a także program rozbudowy swojej działalności w Chinach. W ważnym zwłaszcza w Azji segmencie niedrogich samochodów koncern Volkswagen zamierza prowadzić działalność wraz z regionalnymi partnerami. Rozmowy na ten temat są zaawansowane.
Nowe obszary kompetencji
Kolejnym kierunkiem zmian w podstawowej działalności koncernu jest budowa nowych obszarów kompetencji. Koncern zamierza stworzyć własne rozwiązania w takich przyszłościowych dziedzinach jak pojazdy autonomiczne i sztuczna inteligencja. Celem jest wprowadzenie do końca dekady opracowanego przez Volkswagena konkurencyjnego rozwiązania technicznego (Self-Driving System, SDS).
W najbliższych latach rynek i sprzedaż samochodów elektrycznych gwałtownie wzrosną dlatego koncern Volkswagen zamierza stać się specjalistą w nowej dziedzinie, jaką jest technologia akumulatorów. Wnikliwie bada możliwości strategiczne, które pozwoliłyby mieć udział w zyskach płynących z rozwoju tej technologii oraz uczyniły Volkswagena specjalistą w tej dziedzinie.
Myślenie i działanie w kategoriach przedsiębiorstwa
Przebudowa zasadniczego obszaru działalności koncernu obejmuje także wspieranie sposobu myślenia i grupowego działania w kategoriach przedsiębiorstwa. Oprócz stopniowego wprowadzania nowego porządku w ofercie modeli poszczególnych marek koncernu nowe myślenie powinno dotyczyć zmian w dziedzinie produkcji komponentów, przy której pracuje 67.000 pracowników w 26 fabrykach na całym świecie. Po zmianach w zakresie produkcji komponentów koncern Volkswagen spodziewa się zwiększenia konkurencyjności, wzrostu efektywności oraz znacznego wkładu w ofensywę pojazdów elektrycznych.
Zagadnienia dotyczące przyszłych rozwiązań koncern Volkswagen zamierza rozwijać nie tylko w odniesieniu do samochodów osobowych lecz także użytkowych. Dział samochodów użytkowych obejmuje obecnie marki Scania, MAN i Volkswagen Samochody Użytkowe, a celem strategicznym jest objęcie przez Volkswagena roli globalnego lidera w tej dziedzinie. Volkswagen Truck & Bus z gamą licznych marek miałby się stać najbardziej rentownym przedsiębiorstwem tej branży, mocno obecnym we wszystkich ważnych regionach świata.
Cele te mają zostać osiągnięte z jednej strony poprzez znacznie ściślejszą współpracę marek samochodów użytkowych, z drugiej natomiast poprzez rozbudowę ich obecności na całym świecie. Ważną rolę grają przy tym nowe modele biznesowe. W średnim okresie ten rodzaj działalności będzie ewoluował od czystej produkcji samochodów użytkowych do oferowania inteligentnych rozwiązań w dziedzinie transportu.
W nowej koncepcji strategicznej Volkswagena dział usług finansowych pozostanie znaczącym źródłem przychodów koncernu oraz filarem sukcesu należących do niego marek.
„Konstruowanie, produkcja i sprzedaż samochodów, wraz ze związanymi z tym usługami finansowymi także w przyszłości będzie istotą działalności koncernu Volkswagen. Jednak zapoczątkowana teraz transformacja na stałe zmieni oblicze naszej działalności. Dzięki zmianom możemy być pewni, że także w średniej i dalszej perspektywie będziemy odgrywali wiodącą rolę w tym biznesie. Zgodnie z tradycją koncernu Volkswagen będziemy postępować odpowiedzialnie, pozostając otwartymi na współpracę. Tak gruntowana zmiana, jaką zamierzamy wprowadzić może się udać tylko jeśli przeprowadzimy ją wspólnie” – stwierdził Prezes Zarządu Müller.
Usługi transportowe jako dodatkowy czynnik wzrostu
Drugim filarem programu „TOGETHER – strategia 2025”, obok transformacji zasadniczego obszaru działalności, jest stworzenie działu poświęconego nowym rozwiązaniom w dziedzinie transportu. Ten nowy dział tworzyłby, samodzielnie oraz poprzez zakup, ofertę usług przewozowych na telefon, tzw. „Ride Hailing”. Wokół tego powstałby zestaw kolejnych usług, jak taksówki kierowane przez roboty (Robotaxi), Carsharing czy przewozy On-Demand (na żądanie). W obszarze Ride Hailing koncern Volkswagen podjął pod koniec maja pierwsze działania nawiązując strategiczne partnerstwo, wsparte znacznym zaangażowaniem finansowym, z firmą Gett zajmującą się usługami przewozowymi On-Demand.
W nowym obszarze usług transportowych, na szybko rosnącym rynku Volkswagen zamierza osiągnąć do 2025 roku miliardowe obroty.
Zarówno w wypadku transformacji zasadniczego obszaru działalności koncernu, jak i w nowym dziale usług transportowych niezbędne jest wzmocnienie przez Volkswagena jego tradycyjnie wysokiej innowacyjności i oparcie jej na jeszcze mocniejszym fundamencie. Koncern wdraża cyfryzację we wszystkich działach i markach. Jednocześnie będzie kładł mocniejszy niż dotąd nacisk na podejmowanie współpracy partnerskiej, zakupy oraz inwestycje Venture-Capital. Wybór rodzaju zaangażowania będzie w przyszłości sterowany centralnie, by zapewnić koncernowi i jego markom jak największą wartość dodaną.
Znaczny wzrost efektywności
Na zagadnienia związane z motoryzacją przyszłości w ramach „Strategii 2025” przewidziano inwestycje w wysokości wielu miliardów euro. Aby zapewnić finansowanie, w szczególności w marce Volkswagen, koncern w pełni będzie starał się wykorzystać potencjał efektywności. Dotyczy to całego łańcucha czynności w przemyśle samochodowym, od planowania produktu, poprzez zakup materiałów i produkcję, aż po sprzedaż.
Koncern Volkswagen chce, by do 2025 roku udział procentowy inwestycji rzeczowych w stosunku do obrotów w przemyśle samochodowym wyniósł 6,0%. Znacznie poprawiona ma zostać również efektywność wydatków na badania i rozwój, a odpowiedni udział procentowy zmniejszony do 6,0%. Poza tym ogólne koszty dystrybucji i administracyjne, które w ostatnich latach znacznie wzrosły w stosunku do obrotu, mają zostać zmniejszone do poziomu poniżej 12%. Biorąc za podstawę dane z roku obrachunkowego 2015 koncern Volkswagen dzięki wzrostowi efektywności spodziewa się znacznego wzrostu rocznego dochodu. W kolejnych miesiącach zostaną podjęte decyzje o konkretnych środkach w odniesieniu do całego koncernu oraz do poszczególnych marek i działów.
Dodatkowe środki potrzebne do zrealizowania inwestycji w przyszłościowe projekty mogą zostać uzyskane poprzez optymalizację palety marek i udziałów.
Dopasowanie celów finansowych
„Strategia 2025” zawiera dopasowane do zadań cele finansowe. „Zgodnie z zasadą koncentracji na wzroście opartym o zysk szczególny nacisk położono na rentowność. Również w kolejnych latach zrobimy wszystko, aby bazując na solidnej podstawie finansowej zapewnić naszym akcjonariuszom trwałą wartość” – oświadczył członek Zarządu do spraw finansowych Frank Witter. W wypadku operacyjnej stopy zwrotu z inwestycji, która w 2015 roku bez obciążeń nadzwyczajnych wynosiła 6,0%, koncern przewiduje do 2025 roku wzrost do poziomu 7 lub 8%. Stopa zwrotu z inwestycji w dziale produkcji samochodów ma wtedy wynieść ponad 15%. Wskaźnik stopy wypłat dywidend dla akcjonariuszy powinien wynosić 30% zysku netto.
„Zmieniony koncern Volkswagen zachwyci swoich klientów fascynującymi samochodami, dopasowanymi do ich potrzeb usługami finansowymi oraz praktycznymi rozwiązaniami z dziedziny transportu. Będziemy przedsiębiorstwem wiodącym pod względem technologii, przykładem w dziedzinie ochrony środowiska, bezpieczeństwa i uczciwości. Koncern będzie konkurencyjny i rentowny, będzie atrakcyjnym obiektem inwestycji, a jednocześnie pozostanie wspaniałym, pewnym i bezpiecznym pracodawcą. Krótko mówiąc: Volkswagen będzie przedsiębiorstwem, z którego wszyscy będziemy mogli być dumni” – podsumował Prezes Zarządu Matthias Müller.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.