Przebudowa koncernu Volkswagen przebiega zgodnie z planem
- Prezes Zarządu Matthias Müller: „Rok 2016 będzie rokiem przejściowym, w którym przyspieszymy zmiany”
- koncern w jeszcze większym stopniu otworzy się na partnerstwo i udział w przedsięwzięciach ważnych z punktu widzenia przyszłości, jak cyfryzacja czy usługi w zakresie mobilności
- pojazdy elektryczne mają stać się znakiem firmowym Volkswagena
- spodziewany kolejny trudny rok ze znacznym rozwojem działalności
- rok rozrachunkowy 2015: dobry wynik operacyjny przesłonięty nadzwyczajnymi obciążeniami wynikającymi ze sprawy emisji spalin
Poznań, 29 kwietnia 2016 r. – Koncern Volkswagen konsekwentnie realizuje proces przebudowy i w bieżącym roku dokona zmian ważnych z punktu widzenia przyszłości. „Rok 2016 będzie dla Volkswagena rokiem przejściowym. Ale będzie to także rok, w którym przyspieszymy zmiany, by zbudować fundament dla nowego, lepszego Volkswagena” – powiedział w czwartek w Wolfsburgu Matthias Müller, Prezes Zarządu Volkswagen AG, prezentując sprawozdanie finansowe za rok 2015. Według Müllera przemysł motoryzacyjny stoi w obliczu kolejnego wielkiego skoku innowacyjnego oraz radykalnej transformacji. „Nasza pozycja wyjściowa do tych epokowych zmian jest dobra. Mamy wiele mocnych stron, które możemy położyć na szali” – podkreślił Prezes Zarządu i wymienił między innymi 12 silnych marek koncernu, jego technologiczną kompetencję, obecność na globalnym rynku, pełną koncentrację na jakości produktów, zaangażowaną załogę oraz solidne podstawy finansowe. „Nasz cel to silne współkształtowanie świata przyszłej motoryzacji” – oświadczył Müller. Zauważył jednak również potrzebę poprawy: „Chcemy sprawić, by Volkswagen stał się koncernem wydajniejszym, działającym szybciej, bardziej kreatywnie i odważnie, w jeszcze większej zgodzie ze środowiskiem naturalnym oraz żeby był w jeszcze większym stopniu zaawansowany technologicznie. Jest to bez wątpienia wielkie zadanie, ale realizujemy je” – podsumował Prezes Zarządu.
W tej chwili koncern pracuje intensywnie nad dalszym rozwojem swojej strategii, która ma zostać zaprezentowana w połowie roku. Zostaną w niej wymienione ważne obszary działania branży samochodowej – cyfryzacja, pojazdy autonomiczne, samochody elektryczne oraz nowe usługi z dziedziny mobilności. Już dzisiaj Volkswagen jest aktywny w tych wszystkich obszarach, np. poprzez prowadzoną ofensywę w dziedzinie aut elektrycznych. „W przyszłości jeszcze bardziej skoncentrujemy się na tych zagadnieniach. Odpowiednie działania zostaną zawarte w „Strategii 2025” – zapowiedział Müller.
Prezes Zarządu podkreślił wolę pełnienia przez koncern wiodącej roli w dziedzinie samochodów elektrycznych – do 2020 roku Volkswagen zamierza wprowadzić na rynek ponad 20 dodatkowych modeli. Korzystając z modułowej platformy do produkcji aut elektrycznych (MEB), marka Volkswagen opracowuje właśnie nowe konstrukcje specjalnie dla pojazdów elektrycznych”.
Pod koniec dekady na drogach powinny pojawić się pierwsze samochody skonstruowane na bazie platformy MEB. „Chcemy, by auta elektryczne stały się nowym znakiem firmowym Volkswagena” – oświadczył Müller. Oprócz tworzenia i rozbudowy własnych zasobów potrzebnych do realizacji działań ważnych dla przyszłości, koncern chce otworzyć się szerzej na nowe partnerstwa i nabywanie strategicznych udziałów. „Czasy, w których nasza branża izolowała się raz na zawsze należą do przeszłości. Obawy przed kontaktami z innymi, działanie tylko na własną rękę albo złudne przekonanie, że wszystko wie się i potrafi lepiej, nie doprowadzą do celu” – powiedział Müller. Jako przykład oprócz cyfryzacji wymienił również usługi w zakresie mobilności. „W tej dziedzinie w najbliższych latach otworzy się wielkie pole do działania dla naszego przemysłu. Zamierzamy mieć tu tak duży udział jak to możliwe” – zadeklarował szef koncernu. „Intensywnie pracujemy nad bardzo obiecującymi projektami z zakresu nowych usług mobilnych. Rozmowy są już bardzo zaawansowane. Ponadto założymy wkrótce samodzielne pod względem prawnym przedsiębiorstwo, aby biznes związany z przyszłymi usługami mobilnymi rozwijać w niezbędnym tempie z przedsiębiorczą wnikliwością i konieczną elastycznością” – zapowiedział Müller.
Oprócz zakrojonej na szeroką skalę przebudowy koncernu bieżący rok będzie stał także pod znakiem dalszych działań zmierzających do rozwiązania sprawy silników Diesla. Za nadal najważniejsze zadanie w związku z tą sprawą Müller uznał udostępnienie klientom kompletnych rozwiązań. „Pozostanie to najważniejszym zadaniem aż do chwili, gdy ostatni samochód zostanie doprowadzony do poprawnego stanu” – zapewnił. Według Müllera, poprzez manipulacje w oprogramowaniu silników Diesla, w Volkswagenie złamano zasady i przekroczono granice etyczne. „Jest nam szczerze przykro z tego powodu. Także dlatego, że zdajemy sobie sprawę, że rozczarowaliśmy tym wielu ludzi. Ludzi, którzy ufali Volkswagenowi. Poczuwamy się do odpowiedzialności. Z całych sił pracujemy, żeby znów wzmocnić to zaufanie” – podkreślił Müller.
Odnosząc się do minionego roku, który koncern zamknął ze stratą spowodowaną wysokimi specjalnymi obciążeniami wynikającymi ze sprawy diesli, Müller powiedział: „Działalność operacyjna koncernu Volkswagen jest oparta na bardzo zdrowych podstawach. Bardziej niż kiedykolwiek efekty przynosi dziś oparcie naszej działalności na wielu filarach”. Członek zarządu do spraw finansowych, Frank Witter dodał: „Wzrost płynności finansowej netto w dywizji produkcji samochodów z 17,6 do 24,5 miliardów euro do końca 2015 roku świadczy o solidności naszej polityki w zakresie płynności”.
Wskaźniki finansowe za rok 2015
W roku rozrachunkowym 2015 koncern Volkswagen dostarczył klientom 9,9 miliona samochodów, czyli o 2,0% mniej niż rok wcześniej. „Mimo to wzrosły przychody ze sprzedaży” – wyjaśnił Witter. Zwłaszcza „usprawnienia w dziedzinie produkcji samochodów, pozytywne efekty kursów walutowych oraz działalność w obszarze usług finansowych” przyczyniły się do wzrostu przychodów ze sprzedaży o 5,4% w porównaniu z poprzednim rokiem, do poziomu 213,3 (rok poprzedni: 202,5) miliardów euro. Wynik operacyjny koncernu bez nadzwyczajnych obciążeń wyniósł 12,8 miliarda euro i był na poziomie z roku 2014. Rentowność ze sprzedaży bez nadzwyczajnych zdarzeń wyniosła 6% i była na spodziewanym poziomie.
Sprawa diesli spowodowała w 2015 roku nadzwyczajne obciążenie wyniku operacyjnego w wysokości 16,2 miliarda euro. W kwocie tej mieszczą się rezerwy w wysokości 7,8 miliarda euro przeznaczone na wdrożenie środków technicznych w silnikach Diesla oraz na odkup samochodów. Do tego dochodzi 7 miliardów euro odłożonych jako rezerwa na działania związane z ryzykiem prawnym na światowych rynkach. W ten sposób koncern uwzględnia w sprawozdaniu finansowym za rok 2015 wszelkie znane i dające się przewidzieć skutki sprawy diesli. „Oprócz tematyki związanej z silnikami Diesla negatywny wpływ wywarły też nadzwyczajne obciążenia związane z wydatkami restrukturyzacyjnymi w dywizji samochodów ciężarowych w wysokości 0,2 miliarda euro i w dywizji samochodów osobowych w Ameryce Południowej w wysokości 0,2 miliarda euro” – dodał Witter. Decyzja podjęta przez odpowiednie urzędy w USA i w Kandzie o konieczności wymiany przez wszystkich producentów, których dotyczy sprawa prawdopodobnie wadliwych poduszek powietrznych pochodzących od poddostawców, wymagała stworzenia zabezpieczeń w wysokości 0,3 miliarda euro.
Łącznie negatywny wpływ zdarzeń nadzwyczajnych na wynik operacyjny w minionym roku wyniósł 16,9 miliarda euro. Z tego powodu wynik operacyjny zmniejszył się o 4,1 (do 12,7) miliarda euro. Rentowność ze sprzedaży spadła do minus 1,9% (6,3%).
Dane dotyczące dostarczonych klientom pojazdów obejmują również samochody sprzedane przez chińską spółkę joint-ventures. W zeszłym roku Volkswagen sprzedał w Chinach (łącznie z Hongkongiem) 3,5 miliona aut, czyli o 3,4% mniej niż rok wcześniej. W danych o obrotach oraz w wyniku operacyjnym nie uwzględnia się natomiast działalności chińskiego joint ventures. Tradycyjnie działalność chińskiej spółki jest bilansowana w kapitale własnym. W roku 2015 proporcjonalny wynik operacyjny chińskiego joint ventures wyniósł 5,2 miliarda euro.
Wynik finansowy koncernu wzrósł w zeszłym roku do 2,8 (2,1) miliarda euro. Zawiera on dochód w wysokości 1,5 miliarda euro pochodzący ze zbycia udziałów w Suzuki. Ponadto pozytywnie oddziaływały znacznie wyższe niż w poprzednim roku – dzięki korzystnym kursom walut – zyski ze skonsolidowanych udziałów w kapitale własnym chińskiej spółki oraz niższe wydatki na finansowanie.
Łącznie koncern Volkswagen w 2015 roku zanotował stratę brutto w wysokości 1,3 (14,8) miliarda euro. Zysk od obrotu brutto spadł do minus 0,6%, wobec 7,3% w roku poprzednim. Wynik netto osiągnął poziom minus 1,4 (11,8) miliarda euro.
Mając na uwadze mocną sytuację finansową Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują 22 czerwca 2016 roku walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy Volkswagen AG, mimo znacznie gorszego wyniku, wypłatę dywidendy zmniejszonej do 0,11 euro za akcję zwykłą i 0,17 euro za akcję uprzywilejowaną. Koncern zamierza tym samym kontynuować wypłatę dywidend, dając jasny sygnał, że jest w stanie wyjść z obecnej sytuacji własnymi siłami.
W 2015 roku zysk z kapitału dywizji produkcji samochodów był dużo niższy głównie z powodu zdarzeń nadzwyczajnych i spadł z 14,9% do minus 0,2%. W dywizji usług finansowych zysk z kapitału własnego brutto lekko zmalał w zeszłym roku z 12,5 do 12,2%.
Sytuacja finansowa koncernu Volkswagen jest nadal bardzo dobra. Cash-flow netto w dywizji produkcji samochodów poprawił się w 2015 roku o 2,8 miliarda euro i wyniósł 8,9 miliarda euro. Płynność finansowa netto w dziale produkcji samochodów wzrosła do 24,5 (17,6) miliardów euro. Świadczy to o solidnej polityce koncernu w obszarze płynności finansowej i jest podstawą finansowej stabilności oraz elastyczności niezbędnych do zmierzenia się z obecnymi wyzwaniami oraz do wzrostu zyskowności.
Inwestycje rzeczowe w dywizji produkcji samochodów lekko wzrosły w 2015 roku o 0,5 punktu procentowego do 6,9%. Volkswagen inwestował w fabryki oraz przede wszystkim w elektryczne źródła napędu, w zwiększenie nakładów na rozwiązania proekologiczne w swoich modelach oraz w modułową platformę konstrukcyjną.
Marki i obszary działalności
Marka Volkswagen Samochody Osobowe zanotowała w 2015 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 106,2 (w 2014 roku: 99,8) miliardów euro, oznacza to wzrost o 6,5% w stosunku do poprzedniego roku. Pozytywne efekty kursów walutowych oraz te płynące z programu wzrostu wydajności nie zdołały zrównoważyć negatywnych skutków złej sytuacji na rynkach w Brazylii i w Rosji oraz skutków wynikających z działań związanych ze sprawą emisji spalin. Wynik operacyjny bez obciążeń nadzwyczajnych zmniejszył się w związku z tym do 2,1 (2,5) miliarda euro. Rentowność ze sprzedaży bez obciążeń nadzwyczajnych wyniosła 2,0% (2,5%). Pozytywny rozwój sprzedaży oraz pozytywny wynik chińskiego joint ventures tradycyjnie nie są tu ujęte.
W Audi przychody ze sprzedaży w wysokości 58,4 (53,8) miliardów euro przekroczyły wartość z poprzedniego roku o 8,6% – głównie dzięki wzrostowi sprzedaży. Wynik operacyjny bez obciążeń nadzwyczajnych osiągnął 5,1 (5,2) miliarda euro i był prawie równy wynikowi osiągniętemu rok wcześniej. Pozytywny wpływ na niego miał wzrost sprzedaży oraz kursy walutowe. Z kolei obciążająco oddziaływały nakłady na nowe produkty i technologie, jak również rozbudowa międzynarodowej sieci produkcji. Marka osiągnęła rentowność ze sprzedaży w wysokości 8,8% (9,6%). Sprawa silników Diesla spowodowała obciążenia nadzwyczajne w wysokości 298 milionów euro. Wyniki finansowe marek Lamborghini i Ducati ujęto w danych dotyczących marki Audi.
Przychody Skody osiągnęły w 2015 roku poziom 12,5 (11,8) miliarda euro i wzrosły o 6,2% w porównaniu z poprzednim rokiem. Sprzedaż i usprawnienia w produkcji jak również niższe koszty materiałów i pozytywne efekty kursów walutowych spowodowały wzrost wyniku operacyjnego do 915 (817) milionów euro. Rentowność ze sprzedaży zwiększyła się do poziomu 7,3% (7,0%).
SEAT odnotował w 2015 roku przychody w wysokości 8,6 (7,7) miliardów złotych. Wynik operacyjny znacznie się poprawił – do minus 10 (minus 127) milionów euro. Pozytywnie wpłynęły na niego wyższa sprzedaż, kursy walut oraz optymalizacja kosztów.
W roku rozrachunkowym 2015 Bentley osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda euro, przewyższające wynik z roku poprzedniego o 10,9%. Wynik operacyjny zmniejszył się natomiast o 34,9% do 110 milionów euro. Obciążenia wynikające z mniejszej sprzedaży oraz wzrost nakładów na nowe produkty nie zostały skompensowane przez pozytywne efekty kursów walutowych i zmniejszenie kosztów. Rentowność ze sprzedaży wyniosła 5,7% (9,7%).
Marka Porsche w 2015 roku kontynuowała pozytywny rozwój. Przychody ze sprzedaży w wysokości 21,5 (17,2) miliardów euro przekroczyły o 25,2% wynik z poprzedniego roku. Wynik operacyjny również poprawił się o 25,2% i wyniósł 3,4 (2,7) miliarda euro. Dzięki surowej polityce finansowej udało się przeciwdziałać negatywnym skutkom wynikającym ze zmiany w palecie modeli, wzrostu kosztów strukturalnych i większych nakładów na prace rozwojowe dotyczące przyszłych projektów i technologii. Rentowność ze sprzedaży znalazła się więc na stabilnym poziomie poprzedniego roku i wyniosła 15,8%.
Przychody marki Volkswagen Samochody Użytkowe wzrosły w 2015 roku do 10,3 (9,6) miliardów euro. Oprócz pozytywnych skutków wynikających ze wzrostu sprzedaży oraz z kursów walutowych odnotowano też negatywne – wysokie koszty odnowienia palety modeli. W sumie wynik operacyjny bez obciążeń nadzwyczajnych zmalał o 24,2% do 382 milionów euro.
Światowy popyt na samochody ciężarowe i autobusy kształtował się w minionym roku obrachunkowym na znacznie niższym poziomie niż rok wcześniej. Mimo to Scania osiągnęła przychody w wysokości 10,5 (10,4) miliarda euro. Wynik operacyjny wzrósł do 1.027 (955) milionów euro. Oprócz rozbudowy działalności serwisowej pozytywny wpływ miały kursy walutowe. MAN osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 13,7 (14,3) miliardów euro i wynik operacyjny bez obciążeń nadzwyczajnych na poziomie 277 (384) milionów euro.
Volkswagen Financial Services kontynuował drogę wzrostu i w roku rozrachunkowym 2015 ponownie osiągnął rekordowy wynik. Przyczyniła się do tego współpraca z markami koncernu Volkswagen, wzrost na rynkach, na których firma jest już obecna oraz pojawienie się na nowych rynkach międzynarodowych. Wynik operacyjny Volkswagen Financial Services w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększył się o 12,9% do 1,9 miliarda euro. Na całym świecie dywizja ta zawarła 5,2 miliona nowych umów finansowania, leasingowych, serwisowych i ubezpieczeniowych. Oznacza to wzrost o 2,8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Perspektywy na 2016 rok
Koncern Volkswagen wkroczył w 2016 rok ze zwiększoną sprzedażą. W ciągu trzech pierwszych miesięcy dostarczono do klientów 2,5 miliona samochodów – jest to o 0,8% więcej w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku. Z wyjątkiem marki Volkswagen Samochody Osobowe wszystkie zwiększyły sprzedaż w pierwszym kwartale – w tym niektóre mocno. W poszczególnych regionach, zgodnie z przewidywaniami, sytuacja była różna. Wszyscy producenci aut nadal borykają się z trudnościami na rynkach rosyjskim i brazylijskim. Mimo sprawy diesli spadek sprzedaży w USA utrzymuje się w pewnych granicach, przede wszystkim dzięki sukcesowi Audi i Porsche. Bardzo dobrze natomiast w pierwszym kwartale 2016 roku kształtowała się sytuacja w Europie i w regionie Azja-Pacyfik. W Chinach koncern Volkswagen odnotował najlepszy początek roku od swojego pojawienia się na tamtejszym rynku przed ponad 30 laty. W odniesieniu do całego roku, biorąc pod uwagę nadal trudną sytuację na rynkach, koncern spodziewa się sprzedaży na poziomie z ubiegłego roku, przy równoczesnym wzroście w Chinach.
Obok sprawy emisji spalin wyzwaniem będzie silna konkurencja oraz zmienność kursów walut i stóp procentowych, a także zmienne ceny surowców. Pozytywne efekty są spodziewane w wyniku programu poprawy efektywności wszystkich marek oraz dzięki zaletom modułowego systemu konstrukcji samochodów.
Zależnie od koniunktury, zwłaszcza w Ameryce Południowej oraz w Rosji, od kursów walut oraz mając na uwadze sprawę emisji spalin Zarząd spodziewa się, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży mogą być w 2016 roku do 5% niższe niż rok wcześniej. W wypadku wyniku operacyjnego koncern spodziewa się w 2016 roku osiągnąć poziom rentowności w przedziale od 5,0 do 6,0%. W dziale samochodów osobowych koncern spodziewa się zauważalnego spadku obrotów, operacyjna rentowność sprzedaży wyniesie prawdopodobnie od 5,5 do 6,5%. W dziale samochodów dostawczych zakłada się, przy mniej więcej takich samych jak w roku bieżącym przychodach ze sprzedaży, operacyjną rentowność sprzedaży od 2,0 do 4,0%. Dla dywizji usług finansowych przewidywane przychody i wynik operacyjny osiągną poziom z poprzedniego roku.
Według słów Prezesa Zarządu Matthiasa Müllera, rok rozrachunkowy 2016 będzie bardzo trudny dla koncernu Volkswagen, będzie rokiem „w który weszliśmy z wiarą, ale też z poczuciem niezbędnego realizmu”. „Nie pozwolimy, by kryzys nas sparaliżował, lecz nadal będziemy narzucać tempo – w wypadku wszystkich marek, na wszystkich ważnych rynkach. Z dzisiejszej perspektywy mamy duże szanse, aby również w 2016 roku mocno rozwijać działalność operacyjną” – stwierdził Müller. Z obecnej napiętej sytuacji Volkswagen wyjdzie wzmocniony, „ponieważ pod względem operacyjnym jesteśmy mocni. Ponieważ mamy silne podstawy finansowe. Ponieważ wiemy, co powinniśmy zrobić. I ponieważ robimy to, co niezbędne” – stwierdził Prezes Zarządu.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.