Grupa Volkswagen rozpoczyna rok finansowy 2023 solidnym wzrostem przychodów i zysku operacyjnego
- Wzrost przychodów ze sprzedaży w I kwartale (o 22 procent – do 76 mld euro) napędzany głównie przez ożywienie wolumenu w Unii Europejskiej i Ameryce Północnej
- Wyraźny wzrost zysku operacyjnego (o 35 procent do 7,1 mld euro), rentowność operacyjna sprzedaży na poziomie około 9 procent (przed uwzględnieniem efektów hedgingu towarowego)
- Zysk operacyjny w wysokości 5,7 mld EUR, marża operacyjna wynosi 7,5 procent
- Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym na poziomie 2,2 mld euro na koniec I kwartału 2023 roku
- Dostawy samochodów elektrycznych w I kwartale wzrosły o 42 procent – do 141 000, co przełożyło się na 7-procentowy udział w dostawach ogółem
- Grupa nadal odnotowuje silny popyt, a portfel zamówień tylko w Europie Zachodniej sięga 1,8 mln pojazdów, w tym 260 000 samochodów w pełni elektrycznych
- Kierując się planem „10 punktów”, Grupa systematycznie inwestuje w cyfryzację i elektryfikację firmy, zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, a także w Chinach
- Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny: „Grupa Volkswagen rozpoczęła rok 2023 w najlepszy możliwy sposób. Odnotowaliśmy silny wzrost przychodów i zysku operacyjnego przed niegotówkowymi efektami wyceny z hedgingu towarowego. Dzięki tym solidnym wynikom i portfelowi zamówień w wysokości 1,8 mln pojazdów na koniec I kwartału, potwierdzamy nasze prognozy finansowe na rok 2023”
Przychody ze sprzedaży wzrosły o 22 procent – do 76 mld euro, głównie dzięki wzrostowi sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej. Ponadto pozytywny wpływ na wyniki miały zmiany cen.
Zysk operacyjny przed skutkami wyceny z tytułu zabezpieczenia towarów wzrósł o 35 procent do 7,1 mld euro. Marża wzrosła do 9,3 procent, a zatem była powyżej prognozowanego przedziału dla Grupy Volkswagen, który wynosił od 7,5 do 8,5 procent.
Zysk operacyjny zmniejszył się rok do roku z 8,3 mld do 5,7 mld euro z powodu negatywnych efektów wynikających głównie z hedgingu towarowego w wysokości 1,3 mld euro w I kwartale 2023 roku. W poprzednim kwartale zysk operacyjny skorzystał z pozytywnego wpływu hedgingu towarowego w wysokości 3,2 mld euro. Rentowność operacyjna ze sprzedaży wyniosła w pierwszym kwartale 7,5 procent.
Dział motoryzacyjny wygenerował w pierwszym kwartale 2023 roku środki pieniężne netto w wysokości 2,2 mld euro. Kapitał obrotowy w związku z trwającymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw wzrósł o 1,9 mld euro rok do roku. Przepływy pieniężne netto zawierały również 0,4 mld euro z transakcji fuzji i przejęć w kwartale.
Płynność netto w dziale motoryzacyjnym w pierwszym kwartale spadła do 38,4 mld euro. To zgodne z oczekiwaniami ze względu na wypłatę specjalnej dywidendy związanej z wprowadzeniem na giełdę akcji Porsche. Spadek ten był jednak mniejszy niż dywidenda specjalna wypłacona akcjonariuszom.
Grupa kontynuowała realizację strategii związanej z elektromobilnością, notując w I kwartale wzrost dostaw o 42 procent rok do roku. Dostawy wyniosły łącznie 141 000 pojazdów z tego typu napędem, co przekłada się na około 7 procent w dostawach ogółem.
Łączne odnotowano wzrost dostaw do klientów o 7,5 procent rok do roku. W marcu 2023 roku globalne dostawy znacznie wzrosły – o 23,9 procent rok do roku. W pierwszym kwartale dostawy w Chinach spadły o 14,5 procent, ale Grupa jest przekonana, że dzięki rozszerzonej gamie modelowej, dopasowanej do oczekiwań tamtejszych klientów, dostawy w tym regionie wzrosną w dalszej części roku. Z portfelem zamówień na poziomie 1,8 miliona pojazdów w Europie Zachodniej, w tym 260 000 aut elektrycznych, popyt na pojazdy Grupy Volkswagen pozostał silny.
Na podstawie solidnych danych Volkswagen Group potwierdza wydaną 3 marca prognozę na rok finansowy 2023.
„Grupa Volkswagen w obiecujący sposób rozpoczęła rok 2023 ze znaczącym wzrostem przychodów i zysku operacyjnego przed uwzględnieniem efektów hedgingu towarowego. W oparciu o te solidne wyniki i portfel zamówień na poziomie 1,8 mln pojazdów na koniec I kwartału, potwierdzamy naszą prognozę finansową na rok 2023.” – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy Grupy Volkswagen.
„Volkswagen jest zaangażowany w inwestycje na kluczowych rynkach. W I kwartale ogłosiliśmy plany budowy nowej fabryki w USA dla kultowej marki Scout, będą w niej produkowane duże SUV-y i pick-upy. Rozpoczęliśmy również działania związane z powstaniem pierwszej za oceanem fabryki ogniw akumulatorowych Grupy w Kanadzie i zaprezentowaliśmy całkowicie nowy model ID.7” – dodał Arno Antlitz.
Dalsza ekspansja na rynkach chińskim i północnoamerykańskim
Kierując się podejściem „W Chinach, dla Chin” Grupa wprowadziła nowy projekt „100%TechCo”, który łączy prace badawczo-rozwojowe nad pojazdami i komponentami oraz zaopatrzenie. W efekcie czas rozwoju nowych produktów i technologii zostanie skrócony o około 30 procent. Grupa planuje zainwestować ok. 1 mld euro w utworzenie nowego centrum innowacji samochodów elektrycznych, z siedzibą w Hefei. Volkswagen kontynuuje współpracę z lokalnymi partnerami, takimi jak Horizon Robotics, aby przyspieszyć wprowadzenie autonomicznej jazdy w Chinach i umożliwić szybszy rozwój oprogramowania i koncepcji technologicznych przygotowanych specjalnie dla Chin. Grupa zaprezentowała również w Chinach model ID.7, stanowiący kolejny kamień milowy na drodze do stworzenia pełnej gamy modeli o napędzie wyłącznie elektrycznym.
W Ameryce Północnej Grupa rozwija globalną działalność w zakresie akumulatorów, uruchamiając w Kanadzie swoją pierwszą za oceanem fabrykę ogniw akumulatorowych. Nowe modele samochodów elektrycznych, takie jak ID. Buzz już wkrótce poszerzą ofertę elektrycznych pojazdów w USA. Grupa realizuje również „Electrify America Boost Plan”, który zakłada podwojenie liczby punktów ładowania do 2026 roku – do 8000. Poprzez elektryfikację kultowej marki Scout Grupa wchodzi w bardzo atrakcyjny segment samochodów użytkowych i dużych SUV-ów. Dlatego też w planach Grupy jest budowa w Karolinie Południowej fabryki zdolnej do produkcji 200 000 samochodów elektrycznych rocznie.
Wyniki grup marek
W grupie marek wolumenowych sprzedaż pojazdów wzrosła o 36 procent w porównaniu z poprzednim okresem, nawet bardziej niż dostawy (o 30 procent). Zysk operacyjny wyniósł 1,7 mld euro. Marża operacyjna wzrosła o 1,7 punktu procentowego – do 5,3 procent.
Grupa marek premium odnotowała solidne wyniki, osiągając zysk operacyjny w wysokości 1,8 mld euro i marżę operacyjną na poziomie 10,8 procent. Na przepływy pieniężne netto miały wpływ inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych fabryk samochodów elektrycznych oraz nagromadzenie kapitału obrotowego.
W grupie marek sportowych i luksusowych marża operacyjna Porsche pozostała w I kwartale na stabilnym poziomie 18,5 procent dzięki wyższym wolumenom, lepszej polityce cenowej i lepszemu miksowi produktów. Przepływy pieniężne netto w dziale motoryzacyjnym wzrosły w porównaniu z solidnym poziomem sprzed roku.
TRATON
TRATON odnotował wzrost sprzedaży o 25 procent, a całkowite przychody ze sprzedaży wzrosły o 31 procent dzięki silnemu wzrostowi wolumenu, pozytywnym efektom modyfikacji oferty oraz usługom związanym z pojazdami. Marża operacyjna wyniosła 8 proc. (4 proc. w I kwartale 2022 r.) dzięki lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych i pozytywnemu efektowi zmian w ofercie, który zrekompensował wyższe koszty produkcji. Przepływy pieniężne netto znacząco wzrosły mimo dalszego gromadzenia kapitału obrotowego w wyniku poprawy wyników operacyjnych i wpływów z wewnątrzgrupowej sprzedaży Scania Finance Russia. Ze względu na dobry początek TRATON zwiększył prognozę marży na rok 2023 dla zwrotu ze sprzedaży do zakresu 7-8 procent (poprzednio 6-7 procent).
CARIAD
Spółka CARIAD odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 53 procent, napędzany głównie przez przychody z licencji. Zysk operacyjny był stabilny i wyniósł -0,4 mld euro, dodatkowo poczyniono inwestycje w platformy programowe.
21 czerwca – dzień rynków kapitałowych
W dniu rynków kapitałowych Grupa Volkswagen przedstawi aktualizację swojej strategii. Prezentacja skupi się na nowym zespole, nowym duchu przedsiębiorczości, silnych platformach technologicznych i sposobie, w jaki grupy marek będą z nich korzystać, strategiach regionalnych i przyszłych celach finansowych.
Szczegółowe dane dotyczące wyników Grupy Volkswagen za pierwszy kwartał 2023 roku znajdują się w załączonym pliku pdf.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.