Przełomowy krok w Salzgitter: Volkswagen dołącza do światowego biznesu akumulatorów ze spółką PowerCo
- Kamień milowy strategii NEW AUTO: początek działalności spółki zajmującej się akumulatorami PowerCo i rozpoczęcie budowy pierwszej fabryki ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter
- Spółka PowerCo będzie odpowiedzialna za globalne działania Grupy związane z akumulatorami, na razie zainwestowano ponad 20 mld euro, na tyle samo jest szacowany potencjał sprzedażowy, pracę w Europie znajdzie ok. 20.000 osób
- Fabryka ogniw w Salzgitter ma być wzorem i punktem wyjścia dla globalnej ofensywy w dziedzinie akumulatorów – z sześcioma fabrykami ogniw w Europie i kolejnymi fabrykami w Ameryce Północnej w przyszłości
- Zrównoważona mobilność: spółka PowerCo zaangażowała się w stworzenie „zielonego” zunifikowanego ogniwa, produkowanego z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej i wskaźnika recyklingu wynoszącego ponad 90 procent w ramach cyklu surowcowego
Olaf Scholz, kanclerz Niemiec podczas uroczystości powiedział: „Dziś jest dobry dzień dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech i Europie. Volkswagen pokazał, jak może wyglądać przyszłość zrównoważonej, możliwie nieszkodliwej dla klimatu mobilności. Razem budujemy fundamenty, by ją kształtować, między innymi w Salzgitter.”
„Dziś nie tylko wmurowujemy kamień węgielny, fabryka w Salzgitter jest dla nas kamieniem milowym. Biznes ogniw akumulatorowych jest jednym z filarów naszej strategii NEW AUTO, która uczyni Volkswagena wiodącym dostawcą zrównoważonej, opartej na oprogramowaniu mobilności jutra. Budowa własnej fabryki ogniw jest ogromnym projektem w sensie technicznym i ekonomicznym. Pokazuje, że sprowadzamy do Niemiec najnowocześniejszą technologię przyszłości” – powiedział Herbert Diess, prezes zarządu Grupy Volkswagen.
PowerCo będzie odpowiedzialna za globalną działalność związaną z akumulatorami
Grupa Volkswagen skupi wszystkie działania związane z akumulatorami w europejskiej spółce PowerCo. Spółka ta będzie zarządzać z Salzgitter międzynarodowymi operacjami, dalszym rozwojem technologii ogniw, pionową integracją łańcucha wartości oraz dostawami maszyn i urządzeń do fabryk. W przyszłości planowane są dalsze produkty, takie jak systemy magazynowania energii. Po Salzgitter, kolejna fabryka ogniw ma powstać w Walencji. Obecnie wybierane są miejsca pod trzy kolejne zakłady produkujące ogniwa w Europie. Oprócz Europy, PowerCo będzie analizować możliwość powstania kolejnych gigafabryk w Ameryce Północnej.
W zarządzie PowerCo znajdą się Frank Blome (prezes), Sebastian Wolf (odpowiedzialny za sprawy operacyjne), Kai Alexander Müller (dyrektor finansowy), Soonho Ahn (odpowiedzialny za technologię), Jörg Teichmann (zakupy) i Sebastian Krapoth (szef HR).
„Budując naszą pierwszą fabrykę ogniw, konsekwentnie realizujemy plan w zakresie technologii. PowerCo stanie się globalnym graczem na rynku akumulatorów. Główną siłą spółki będzie pionowa integracja – od surowców i ogniw aż po recykling. W przyszłości wszystkie istotne działania będziemy realizować we własnym zakresie, dzięki czemu zyskamy strategiczną przewagę konkurencyjną w wyścigu o pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności. Do tego wielkiego przedsięwzięcia pozyskaliśmy zespół najlepszych specjalistów” – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu Grupy Volkswagen, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący rady nadzorczej PowerCo.
„Dzisiaj jest dzień do świętowania. W sercu Europy tworzymy nową firmę zorientowaną na przyszłość, w której zatrudnienie znajdzie nawet 20 000 osób, z tego 5000 w samym Salzgitter. Nasze zaangażowanie, odpowiedzialność za transformację fabryki silników i utrzymanie, retencję miejsc pracy dla naszych pracowników są kontynuowane.” – powiedziała Daniela Cavallo, przewodnicząca rady zakładowej.
„W Salzgitter widać wyraźniej niż w jakimkolwiek innym miejscu w Niemczech transformację przemysłu motoryzacyjnego. Tam, gdzie z taśmy produkcyjnej zjeżdżają jeszcze konwencjonalne silniki, wkrótce będą produkowane ogniwa do akumulatorów. Powstają miejsca pracy przyszłości. Serce przemysłu motoryzacyjnego będzie już wkrótce elektryczne. I to w Dolnej Saksonii” – powiedział Stephan Weil, premier Dolnej Saksonii.
Ustandaryzowana fabryka i zunifikowane ogniwa przyspieszą wejście na światowe rynki
Przy okazji rozpoczęcia budowy, Grupa po raz pierwszy zaprezentowała koncepcję ustandaryzowanej fabryki; Salzgitter ma być wzorem dla fabryk ogniw w całej Europie i będzie wyznaczać nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju i innowacji. „To, co przetestowaliśmy miliony razy z platformami pojazdów, takimi jak MQB i MEB, będzie również stanowiło fundament w produkcji ogniw: będziemy ją standaryzować na podstawie europejskich regulacji, co pozwoli na szybką rozbudowę. W ten sposób połączymy szybkość i optymalizację kosztów z jakością na najwyższym poziomie” – powiedział Frank Blome, prezes PowerCo. Standaryzacja obejmie nie tylko sprzęt, budynki i infrastrukturę, lecz także produkty i procesy IT. W ten sposób powstaną fabryki, które będzie można szybko modyfikować, wprowadzając kolejne innowacje produktowe i produkcyjne. Każda fabryka będzie zasilana wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych i będzie zaprojektowana tak, by można było wprowadzić recykling w obiegu zamkniętym.
Volkswagen zaprezentował również zapowiedziane podczas Power Day w 2021 roku zunifikowane ogniwo pryzmatyczne. Umożliwia ono stosowanie różnych składów chemicznych i będzie stosowane nawet w 80 procentach wszystkich modeli Grupy. W Salzgitter zunifikowane ogniwa dla marek wolumenowych będą produkowane od 2025 roku. W przyszłości zakład ma osiągnąć roczną wydajność 40 GWh – wystarczającą dla około 500 tys. pojazdów elektrycznych. Do 2030 roku Grupa Volkswagen zamierza wspólnie z partnerami uruchomić w całej Europie sześć fabryk ogniw, których łączne moce produkcyjne sięgną 240 GWh. Nowe zunifikowane ogniwo pozwoli wykorzystać efekt synergii, co obniży koszty akumulatorów nawet o 50 procent. Dotychczas wyprodukowane prototypy pokazały się z bardzo dobrej strony, jeśli chodzi o zasięg, czas ładowania i bezpieczeństwo.
Bank Prasowy VW, działający pod adresem vw-press.pl, jest dostępny tylko w języku polskim.